Iemand die toevallig goed is in duits en dit voor mij kan vertalen?
De zeester
Ik houd mijn presentatie over de zeester.
Een zeester is tussen de 10 en 20 cm en de meeste zeesterren hebben vijf armen, maar er zijn er ook met 10 of wel 44 armen, daarop zitten zuignappen. Zeesterren wegen ongeveer 6 kilo. Waarneer een zeester een arm kwijtraakt dan groeit hij vanzelf weer aan of waarneer een zeester in tweeën wordt gedeeld groeien zijn armen gewoon weer aan. De zeester beweegt doormiddel van de zuignappen die onderaan zijn armen zitten. De huid heeft vaak stekels en knobbels en voelt ruw aan, door deze knobbeltjes haalt de ster adem, door zijn armen kan hij ook adem. De mond zit aan de onderkant in het midden, daar zit ook de maag. De meeste sterren eten graag mosselen of visvlees. De zeester eet door zijn maag naar buiten te duwen, zo wordt de spleet groter en dan kan hij stoffen uitspugen die er voor zorgen dat de mosselen vloeibaar worden. De vijand van de zeester is de meeuw en de kreeft. Zeesterren behoren tot de stekelhuidige en zeesterren hebben geen hoofd, hersenen, oren, neus of ogen. Je kan zeesterren ook opeten.
Soorten;
De meest voorkomende soort zeester is de âAsterias Rubensâ. De kleur van deze zeester kan van wit tot bruin zijn, maar meestal is hij rood. Hij komt voor in de Atlantische oceaan, Noordzee en de Oostzee en leeft zowel in koud en warm water.