DSLR + schaamtegevoel

Ik heb sinds een paar maanden mijn eerste spiegelreflex camera gekocht, maar ik merk dat ik echt moeite heb om mezelf over een bepaald schaamtegevoel te zetten. Ik voel me nogal bekeken als ik met m’n camera buiten rondloop. Laatst wilde ik wat bloemen in het park fotograferen maar door een aantal hangjongens voelde ik me daar echt niet prettig bij (had niets met veiligheid te maken maar echt met het gevoel dat ze me aan het uitlachen waren).
Of schaamte om zo’n grote camera uit je tas te halen wanneer je op visite bent bij familie of in een restaurant om een foto van de avond te maken.

Hoe gaat jullie hiermee om en herkennen jullie dit gevoel?

Ik heb er niet echt last van.
Ik heb weleens foto’s gemaakt op een openbare plek met danbo(zo’n figuurtje van een manga) waaronder bij een groenteboer.(ik poseerde hem zo dat het leek alsof ie een stukje meloen at :stuck_out_tongue:)
Ik hoorde zo achter me ‘oh kijk het lijkt net alsof die eet!’. Dus mensen waren eerder nieuwsgierig dan dat ze me uitlachten.
Ik was wel een beetje gespannen, maar het voelde eerder gewoon spannend dan eng :slightly_smiling_face:

Maar ik schaam me sowieso niet dat ik een grote camera om me nek heb hangen, helemaal niet.

Oh, dit herken ik zo! Ik weet niet waarom, maar je moet gewoon doen wat je zelf vindt. Je hebt niet voor niets zo’n dure camera aangschaft, je hebt hem gekocht omdat je het leuk vindt om foto’s te maken dus moet je hem ook gebruiken. Dus gewoon doen, wat kan jou het schelen wat anderen vinden? Zo denk ik er af en toe over, al is het moeilijker dan gedacht.

En als je een grote dure camera om je nek hebt hangen, is alleen maar iets om trots op te zijn eigenlijk!

Zelf fotografeer ik niet, maar ik vind het altijd wel tof als ik mensen met zo’n grote camera zie rondlopen. Ik vind dat dat wel creativiteit uitstraalt. Hihi.
Ik vind het dus gaaf! Niks om je voor te schamen. :’)

Als jij zeker bent over wat je doet, zal niemand je daarom uitlachen hoor. En al helemaal niet om het feit dat jij even een paar mooie plaatjes schiet.

Goed gezegd Sas (:

Ik herken het wel een beetje, maar je went eraan naarmate je jezelf serieuzer neemt. Vooral als je je camera net hebt is het onwennig, omdat je jezelf nog niet echt als ‘fotograaf’ ziet.
Ik deed pas een fotoshoot in het bos, en toen kwamen er ineens allemaal mensen met honden kijken enzo ;p beetje ongemakkelijk, maar ze vonden het volgensmij wel leuk om te zien. Vaak zeggen mensen alleen maar ‘Goh wat leuk’, dus je schaamte is denk ik een onterecht gevoel.

Toch fijn dat ik hier mijn vraag kan neerzetten en jullie reacties zijn ook top! Ik denk dat ik me er echt overheen moet zetten. Want ondanks dit ‘probleem’ vind ik de foto’s prachtig.

Voor de fotografen: Nemen jullie altijd en overal je camera mee? Zo nee, waneer denk je wel van ‘vandaag neem ik mijn camera mee?’

Schaamte is het bij mij niet, ben juist trots op mijn camera´s en lenzen.
Maar, laatst was ik in een afgesloten weide aan het fotograferen (ik fotografeer veel minimalistisch naakt om het zo maar te noemen) en toen was er een man met een verrekijker de héle tijd aan het spieken. Dat was enorm irritant want voor je model is dat niet bepaald prettig poseren. Plus dat zie je aan het resultaat.
Toen ben ik uiteindelijk naar die man gelopen en vroeg ik of hij gewoon op kon houden. Helaas rende hij weg haha.

Ik neem hem mee als ik zeker weet dat ik ga fotograferen mijn grote camera dan. Normaal gesproken heb ik altijd mijn supersampler bij, dat is een camera onder het motto “lomography”. Gewoon voor de snapshots.

Ik neem hem eigenlijk nooit mee, maar ik fotografeer eigenlijk alleen maar gepland en voorbereid, en niet ‘spontaan’. Misschien moet ik dat meer doen, maar ik ben echt een chaoot en altijd bang dat ik hem kwijtraak :stuck_out_tongue: en voor feestjes neem ik meestal een wegwerpcamera ofzo, want voor zo’n spiegelreflex schrikken mensen altijd weg

Ik heb hem nu 3 dagen en heb hem pas ook mee op visite genomen, we gingen te voet en ik dacht ik kan onderweg misschien wel foto’s maken. De mensen vonden het eigenlijk heel leuk, en gingen meteen allemaal vragen stellen. Erg leuk dat ze interesse tonen (: En ik heb al meer dingen gepland, we gaan naar amsterdam voor een groothandel en daar neem ik hem ook mee naar toe, en in het weekend ga ik naar drie markten om te verkopen en dan neem ik hem ook mee, ik ben er trots op dat ik een passie heb en niet alleen maar op straat rond hang :slightly_smiling_face:!

Ik heb hem nu 3 dagen en heb hem pas ook mee op visite genomen, we gingen te voet en ik dacht ik kan onderweg misschien wel foto’s maken. De mensen vonden het eigenlijk heel leuk, en gingen meteen allemaal vragen stellen. Erg leuk dat ze interesse tonen (: En ik heb al meer dingen gepland, we gaan naar amsterdam voor een groothandel en daar neem ik hem ook mee naar toe, en in het weekend ga ik naar drie markten om te verkopen en dan neem ik hem ook mee, ik ben er trots op dat ik een passie heb en niet alleen maar op straat rond hang :slightly_smiling_face:!

Ik fotografeer soms, maar bijna nooit buiten de deur en alleen maar met een kleine compactcamera. Maar net zoals xBoterbabbel zegt, als ik iemand met een grote camera zie lopen vind ik dat wel stoer, en het laatste waar ik aan zou denken is uitlachen of het dom vinden!

Ik zie mijn camera eigenlijk al als een accessoire dat bij mij past, en zegt wat ik leuk vind! :slightly_smiling_face:

Ik had dat in het begin vooral, maar dit verdween nadat ik dit een paar keer gedaan had eigenlijk wel.

Ik snap het wel, maar ik voel me juist altijd wel cool als ik met mijn spiegelreflex loop =D

Ik zag vandaag een jongen foto’s van zn vriendin maken in de v&d met een slr met een huge lens erop. Vond het juist wel grappig om te zien, niet om uit te lachen oid.

Dat heb je goed gezegd :wink: Ik krijg zelf meestal ook positieve reacties en mensen zijn juist geïnteresseerd en gaan vragen stellen. Spontaan ergens foto’s maken is heel leuk (:

ik heb er zelf geen, maar ik vind het er juist wel professioneel uitzien ^^

Ik zie het al voor me zo’n oud mannetje weghuppelen :’)
Rare man
Idd vreselijk irritant.

Aaah, dat heb ik ook altijd ><
Dus upje, en ik bedank jullie ook maar even voor de reacties :slightly_smiling_face: