Drukke vriend, huisgenoten

Hoi!
Mijn vriend en ik hebben een fijne relatie van nu bijna 8 maanden. Een ding vindt ik alleen wel lastig. Hij woont op kamers, waar hij dus door de week is. In het weekend is hij twee dagen weer bij zijn ouders, dan moet hij zijn tijd verdelen tussen mij, zijn vrienden en zijn familie. Dat is natuurlijk erg lastig. Maar nu gaan die huisgenoten ook activiteiten in het weekend bedenken, dit betekent dus dat hij soms is het weekend ook geen tijd meer heeft. Ik merk dat zijn vrienden uit zijn ouders woonplaats dat ook niet leuk vinden, want hij is ook minder bij hun. Hij moet dan keuze maken tussen hun en mij, hij probeert het zo eerlijk mogelijk te verdelen. Maar er soms zo weinig tijd. Ik vind het heel fijn dat hij een leuk huis heeft, maar ik vind dit een beetje irritant worden… Ik snap wel van hem dat hij graag wel erbij is want hij wil ook niet buiten de groep vallen. Wat is jullie idee hierover?

Ik zou er met je vriend over praten. Precies zoals je het nu zegt, dat je het leuk vindt dat hij leuke huisgenoten heeft en dat je snapt dat hij graag ook met hun leuke dingen doet, en dat je snapt dat hij ook nog tijd voor zijn vrienden en familie wil hebben, maar dat je het jammer vindt dat jullie zo weinig tijd voor elkaar hebben. Misschien dat jullie hierdoor tot een compromis kunnen komen? Hij gaat natuurlijk niet iets veranderen als hij niet weet dat jij er mee zit.

Is het ook geen optie om doordeweeks een keer bij hem langs te gaan? Ik neem aan dat hij niet elke avond met zijn huisgenoten afspreekt toch?

Voelt dan alleen misschien of het vanuit mij moet komen

Hij is door de week heel druk met school, dus de rest van zijn tijd gaat daar aan op

Ik snap dat je er niet prettig bij voelt en je vriend doet wat hij kan. Is het geen optie dat je hem opzoekt in de weekenden dat hij niet naar z’n ouderlijk huis komt? Dan leer jij meteen de huisgenoten kennen en kun je vast meedoen.

Ik zou daar niet mee kunnen lachen eerlijk gezegd. Hij is al 5 dagen van de 7 daar, lijkt me dat hij dan genoeg kan doen met die huisgenootjes en dat hij in het weekend heus wel naar huis kan komen om jou te zien. Ja, ik kan snappen dat hij graag dingen met hun doet, maar ik zou echt flink pissig zijn als hij liever 7 dagen bij hun zit en 0 dagen bij mij, in plaats van 6 dagen bij hen en 1 dagje bij mij. Dat is echt niet veel gevraagd vind ik en ik vraag me sowieso af waarom je een relatie zou hebben als je elkaar niet op zijn minst 1 keertje per week wilt zien.

Maar goed, dat ben ik. Ik zou dus wel flink boos worden als hij geen 1 dag voor me vrij houdt. Anderen zullen dat misschien overdreven vinden.

Ik kan me ook wel voorstellen dat wanneer je dit nooit tegen je vriend gezegd hebt, dat hij ook niet weet dat je hiermee zit. Toch aangeven, ook al doet je vriend dit zelf niet.
Daarnaast, hij heeft toch vast wel eens een avond vrij? Desnoods zouden jullie 's avonds nog samen kunnen studeren en dan blijven er vast ook nog wel een paar uur over waarin jullie samen kunnen relaxen. Anders afspreken wanneer hij met zijn vrienden/huisgenoten/familie afspreekt.

Ben het overigens met Daenerys eens, ik zou het ook best wel heel vervelend vinden wanneer de vrienden van mijn vriend (die hij overigens al heel vaak ziet) voorgaan op mij. Je hebt immers een relatie om tijd met elkaar door te kunnen brengen toch?

Van de week zag ik hem wel een halve dag. Maar ik vind die huisgenoten gewoon zo opdringerig. Overigens kan ik inderdaad daar heen gaan… had ik dus deze week gedaan, maar dan ben je toch niet helemaal alleen met zn tweeën. Ik ben sowieso niet goed in kritiek hebben op iemand, al helemaal niet op mensen van wie ik houd

Krijg nu ook zn boos gevoel, hij heeft toch geen relatie met huisgenoten

Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens. Ik zou er ook niet echt mee kunnen leven om hem maar een halve dag te zien, terwijl hij de rest van de dagen met z’n huisgenoten door brengt. Ik zou dit wel duidelijk naar hem communiceren, want ik denk niet dat je een naar gevoel bij je vriend weg wil leggen, maar hij mag wel meer tijd doorbrengen, vind ik.

Je moet het ook niet zien als kritiek leveren op. Als jij zegt ‘joh ik snap dat je veel tijd met je huisgenoten wil doorbrengen maar ik vind het niet zo leuk dat we elkaar zo weinig zijn’ is dat gewoon een uiting van jouw gevoel en geen kritiek.

Nee daar heb je zeker gelijk in! Ik ben daar nog een beetje te onzeker in misschien soms. Zat de laatste tijd sowieso al niet lekker in mn vel dus had steeds mn tranen hoog. Dan voel ik me snel zn zeiktante.

Mijn vriend woont ook op kamers in een andere stad en in het weekend werkt hij beide dagen. Als hij in de weekend avonden vrij is gaat hij uit met zijn vrienden maar hij vraagt mij altijd mee! Als hij 1 dag vrij is komt hij bij mij thuis:) misschien is dat ook de oplossing voor jullie?