Druk maken, Piekeren etc. ...

Als ik een genant moment meemaak, kan ik het heel erg moeilijk van me afzetten.

En dan hoeft het moment geeneens super erg te zijn:
bijv. vorige week in een gesprek waar ong. 10 mensen van mijn leeftijd en ook nog volwassenen bijstonden, vroeg een vriend voor de grap aan mij of ik jongen P. leuk vond. Ik zei: Nee & hij heeft een vriendin! , maar toch werd ik rood. (gewoon door het moment dat iemand dat zo uit het niets vroeg)
Er stonden erg veel mensen bij, en iedereen begon opmerkingen te maken van: ‘Jaja, we zien het aan je!’ of ‘Ben je verlegen, meisje?’ en te grinniken, ze vonden het erg grappig.
Ik voelde me echt voor l*l gezet door mezelf, en voelde me echt klein worden :frowning_face:
Nu is het al een tijdje geleden, en toch moet ik er aan denken als ik bijv. in bed lig, of als ik iemand tegenkom die er bij was. Dit is nu een klein iets, & bij ergere situaties is het alleen maar erger, ik denk bij mezelf 'Laat het gaan, wat maakt het uit, & ik wil zo’n houding hebben van ‘Whatever.’ … Maar ik kan het niet :S

En zo kan ik ook erg piekeren om dingen, en zo mezelf gewoon uit mijn slaap houden. Bijv. over ruzies, dingen die ik op moet lossen of dingen waarvan ik bang ben dat ze fout gaan lopen …

& Het gekke is dat ik altijd het meisje ben dat goed voor zichzelf opkomt, genoeg vriendinnen heeft, en niemand weet dat ik me zo druk kan maken om dingen. Vooral omdat mijn vriendinnen zich NERGENS druk om maken en alles nemen zoals het komt, voel ik me zo stom…
Ik wil me ook minder druk maken om dingen, maar het zit in mijn hoofd & ik krijg het er niet uit …

Iemand ervaring / tips?

schat ik heb dit precies oookkkk, heel kut is al dat gepieker :frowning_face:
maar mijn moeder zegt dat het door de pubertijd komt en dat het wel weer overgaat :blabla1:

Ik begrijp wat je bedoelt.
Kom over als zeker, maar ben soms best onzeker.
En word al rood als iemand we iets vraagt (maar dat ligt aan mijn huidskleur, gebeurt als ik schrik.)

Misschien kan je het van je af scrhijven? En zeg (hardop?) tegen jezelf dat het helemaal niks uitmaakt. Dat iedereen het wel weer vergeten zal zijn. Dat iedereen wel eens iets genants meemaakt en dat dat heel normaal is. En dat mensen jou echt niet minder leuk vinden door die dingetjes.

ik ben ook zo’n piekeraar.
weet niet wat je eraan kunt doen.
sorry
:bored:

Dat heb ik ook, maar dan niet over hele kleine dingetjes

[i]Ik pieker ook heel veel. Echt niet normaal.
Het enige wat bij mij dan helpt is afleiding, voornamelijk tv kijken.

Maar het volgende probleem is dan, dat ik uren op mn kamer tv zit te kijken en dan niets doe aan mn huiswerk. Ook drink ik veel meer in het weekend. En daar ga ik dan ook weer over piekeren.

Dus als beste oplossing hou ik het bij tv kijken ondanks de nadelen. Misschien heeft iemand een betere oplossing …[/i]

Jij woont naast mij, kunnen we samen afleiding zoeken ^^.

Afleiding werkt inderdaad wel, maar zodra die afleiding stopt komt alles weer terug zegmaar, dan ga ik toch weer piekeren.

Hmm, ik heb dat eigenlijk ook, maar ik zie het niet echt als een probleem. en op de een of andere manier ben ik door iets anders gaan denken (sinds een jaar ofzo) en interesseren veel minder dingen me. Ik denk nu heel vaak zo van; Oh dat is gewoon zo, boeie!
Maar oke, er zijn natuurlijk wel (genante en/of domme) dingen waarover je maar blijft denken, maar goed, als je die gedachtes allemaal eens gedacht hebt, dan hoef je ze niet meer zo vaak opnieuw te denken.
Ik denk dus dat je moeder gelijk heeft en dat het na een tijdje wel zou stoppen en dat je chiller gaat denken =).

Bij mij is het compleet hetzelfde, maar mijn vriendinnen weten dan ook wel dat ik me om vanalles druk maak.
En ik word ook altijd rood en als ik dan is iets zeg dan denk ik er bv. de avond er aan en dan bedenk ik me of hij dat dan niet fout geïnterpreteerd zou hebben enzo. xD

ahah dat van die huidskleur heb ik ook,
vies kut, dan gaat het meteen, oeeh je word rood,
terwijl ik nog niet eens antwoord heb gegeven…

Ik snap wat je bedoelt!
Mijn zusje had dat ook heel erg…
Ze stressde gewoon bij alles, en ze word altijd heel snel rood.
Toen moest ik een boek huren bij de bibliotheek voor Nederlands, en zag een boek liggen over stress enzo.
Die heeft ze gelezen, en het gaat steeds beter (:
Oh ik zal kijken of ik weet hoe dat boek heet trouwens maar het is alweer een tijdje geleden!

[i]Waarover piekeren wij:

40% over dingen die zich nooit zullen voordoen
30% over zaken die in het verleden plaats vonden
22% gaan over triviale dingen die eigenlijk de moeite niet waard zijn
4% over zaken waar we niets aan kunnen doen
4% gaan over dingen waaraan we wel iets kunnen doen

Zelfkritiek: had ik niet beter dit of dat kunnen doen, wat als ik het niet had gezegd?
Perfectionisme: alles tot in de puntjes goed willen doen, zodat niets fout kan gaan. En steeds ben je maar bezig met wat er allemaal wel niet fout kan gaan.
Controle: alles in de hand willen houden. Dit hangt nauw samen met het denken: als ik alles goed doe, dan gaat het goed. Maar deze overtuiging heeft ook haar schaduwzijde: als het fout gaat, heb ik het fout gedaan.

Tips:

• Bewegen: loop, wandel, loop de trap op en neer
  • Neem een douche: ga het van je afspoelen
  • Als je het gepieker niet kunt stoppen, ga dan iets doen wat je leuk vindt
  • Ga lezen of muziek luisteren
  • Huil: een huilbui kan gepieker wegwassen
  • Probeer je aandacht elke dag te richten op dat wat goed loopt, i.p.v. dat wat slecht loopt. Dit vergroot je gevoel van eigenwaarde en vermindert je kwetsbaarheid

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :slightly_smiling_face: [/i]

^ nou, die percentages kloppen bij mij voor geen meter…

ik word soms zo gek van mezelf.
zie ik net dat ik mijn oksels niet had geschoren terwijl ik een shirtje aanhad waar dat wel te zien was, het zijn hele kleine zwarte haartjes en heb misschien 2x mijn arm omhoog gehad vandaag en ga ik me meteen kut voelen doordat ik mezelf aanpraat ; oh misschien heeft die & die het ook gezien! had ik dat gister ook al? blabla
om gek van te worden :wink:

Allereerst, piekeren is gewoon iets wat bij de puberteit hoort, vooral aan het begin, en bij de meeste mensen gaat het dan ook weg in het einde van hun puberteit. Daar heb je nu natuurlijk nog niks aan, maar misschien is het een troost om te weten dat het ook een keer weg gaat. Ik piekerde zelf ook altijd heel veel (ongeveer van mn 12e tm m’n 15e), maar ik heb er nu eigenlijk helemaal geen last meer van. Behalve als ik er echt een goeie reden voor heb.
En ik heb ook nog wel een tip, weet niet of het iets voor jou is, maar: ga mediteren. Je hoeft helemaal niet in lotushouding te zitten en ooohm geluiden te maken. Je kan het ook gewoon in je bed doen. Een goeie manier om te beginnen met mediteren is “de bodyscan”. Ik zal even een uitleg geven.
Ga op je rug liggen, met je benen recht en je armen naast je. Probeer zo comfortabel mogelijk te liggen. Maak je hoofd leeg, probeer niet aan alles wat je bezig houdt te denken. Als je niet zoveel meer nadenkt, ga je met alle aandacht die je hebt naar je voeten, en laat ze ontspannen. Gewoon al je spieren in je voeten loslaten, en er alleen aan denken dat je je voeten moet ontspannen. Dat doe je zolang als je zelf wilt, ik deed het meestal 3-5 minuten. Als je voeten ontspannen zijn, ga je met je aandacht naar je onderbenen. Concentreer je met al je aandacht op je onderbenen, en zorg dat die ook ontspannen zijn. Laat al je spieren los. Dat doe je weer voor ongeveer even lang als je het bij je voeten deed. Dan ontspan je je bovenbenen, dan je billen, buik, borst, rug, schouders, armen, nek, en als het goed is ben je dan helemaal ontspannen en denk je niet zoveel meer na over je problemen. Als er een gedachte in je hoofd komt laat je hem gewoon wegdrijven, ga er niet over nadenken. Blijf je gewoon concentreren op je lichaam, en zorg dat het ontspannen blijft en dat je geen spieren gaat aanspannen. Meestal duurt het dan niet zo lang meer voordat je in slaap valt.
Dit is dus een manier om te stoppen met piekeren als je in bed ligt. Wat op school betreft, denk er gewoon aan dat iedereen het allemaal al weer vergeten is, en het niet eens meer zou weten als je het zou vragen. Iedereen heeft ook zijn eigen zorgen en dingen om over na te denken, en als jij een keer iets genants doet wat waarschijnlijk harstikke meevalt is iedereen het zo weer vergeten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Lang verhaal zeg xD

Ik pieker echt heel veel, over van alles 24/7

Maar tegenwoordig maak ik lijstjes, en daar zet ik op waar ik over pieker, dan pak ik sommige problemen aan, en die kan ik dan af strepen. ergens vind ik het wel fijn piekeren. want als er iets is opgelost, komt er wel weer iets bij.

Volgens mij heeft iedereen dat wel eens xD