Drugsgebruik

Hoi meiden,

Hopend dat jullie me kunnen helpen, wil ik hier mijn verhaal kwijt. Mijn vriend en ik zijn sinds 10 augustus 2011 bij elkaar en we hebben al aardig wat ups en downs gehad. Desalniettemin zijn we nog steeds gek op elkaar. Alleen er is 1 probleem wat steeds de kop op steekt, en dat is dat hij af en toe XTC, coke of mdma wilt gebruiken. Okee, ik snap het totaal niet, want ik heb helemaal niks met drugs.
Dan denk je, okee laat heb dan een avondje helemaal los en zijn gang gaan, een relatie is gebouwd op vertrouwen. Maar het hele probleem is dat hij al zo’n stuk of zes keer daarover tegen me heeft gelogen, en dat ik er vervolgens 1 á 2 maanden later achter moet komen. Zelfs toen we hadden afgesproken dat ik het met heeeeel veel moeite zou toelaten als hij het er met me van tevoren over zou hebben zodat ik ook mijn avondje ik kon vullen zodat ik er zo min mogelijk aan zou denken en me er dus ook niet zo druk over ging maken, ging hij in zijn eigen huis, in de keuken, terwijl ik in de woonkamer zat, gewoon snuiven. Ik was toen zoooooo pissig. Dat was de laatste keer. Dus toen heb ik tegen hem gezegd, zorg maar dat je mijn vertrouwen weer terug wint en als ik er voor een laatste keer achteraf achter moet komen is het definitief klaar tussen ons. Maar nu komt heel het probleem; hij wilt weer drugs gaan gebruiken. Ik wil dat niet, ik vind dat hij mij maar moet laten zien dat hij ook zonder kan feestvieren om mijn vertrouwen terug te winnen. Nu vindt hij dat ‘kkgierig’ van mij en kregen we laaiende ruzie.
Sorry voor dit lang verhaal, maar wat moet ik nou doen? Moet ik hem gewoon z’n gang laten gaan en me niet zo druk maken of moet ik hem een ultimatum stellen, mij voorlopig zonder drugsgebruik, of drugsgebruik wanneer hij maar wilt?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Dingen verbieden in een relatie is nooit goed. Dat zorgt er inderdaad voor dat de persoon het stiekem gaat doen. Ik snap best dat jij het helemaal niet leuk vindt dat hij gebruikt. Hij zal waarschijnlijk denken: wat boeit het, zij is toch niet bij mij? Ik denk dat praten toch echt de enige optie is. Maak hem duidelijk waarom je het niet fijn vindt en meld natuurlijk ook nog even dat het heel fout is wat hij doet en grote gevolgen kan hebben voor zijn gezondheid. Wel vind ik dat het op een bepaald moment gewoon klaar moet zijn. Zoals jij zelf al zegt: als ik er nog een keer achter moet komen is het definitief klaar. Vertel hem dat ook nog een keer en wrijf dat er maar goed in.

Ik denk dat jullie samen een oplossing moeten vinden. Zo’n oplossing zou dus kunnen inhouden dat jij het toelaat dat hij gebruikt als jij er niet bij bent, bijvoorbeeld.

Ik heb hem in het begin nooit dingen verboden, ik heb hem zelfs gezegd dat ik het toeliet zo lang hij er maar eerlijk over was.
Toevallig heb ik net weer met hem gepraat. Hij snapt mij gewoon niet. Dat hij mijn vertrouwen meerdere keer heeft geschaad en dat hij daar nu de consequenties daarvan onder ogen moet zien. Hij wilt gewoon zó graag feesten met drugs, en hij kan niet de garantie geven dat hij het van te voren tegen mij zegt. Ik snap dat niet. Hoe moeilijk is het nou tegenwoordig om een appje of smsje te versturen?!
Ik denk dat dit de druppel is. Ik kan hem gewoon niet vertrouwen, zo blijkt maar weer.

Ah wauw dit is echt precies het verhaal van een vriendinnetje van mij… zij laat het nu toe. Tja ik kan je geen advies geven, ik zou het echt niet weten… sterkte :flushed:

Hmmm, moeilijke situatie. Wat hierboven ook gezegd wordt, verbieden is nooit goed. Misschien verbied je het niet echt maar voelt het voor hem wel zo…
Ik zou inderdaad goed praten en nog een keer goed aangeven dat je hem wilt kunnen vertrouwen en dat dat zo niet gaat.

je hebt een begin gemaakt aan je streep en nu mag je de streep verder trekken tot het einde. Jij hebt ook zo je principes en als dit alles is wat je liever niet hebt valt het nog mee. Je bent nu bijna anderhalf jaar verder. En dat is niet niks. Dus als hij het niet wilt begrijpen ophoepelen ermee. Je kan beter krijgen hoor.

Ik heb in dezelfde situatie gezeten, hij wilde drugs gaan gebruiken en ik wilde dat liever niet.
Hij heeft dat toen toch gedaan en onze relatie is sindsdien ook over… Het is ook zo bij sommige mensen (niet bij allemaal en het ligt er ook aan hoeveel ze het gebruiken) dat ze erdoor veranderen, dit was bij mijn ex dus ook zo.

Ik zou goed met hem gaan praten en zeggen hoe jij erover denkt. Je hoeft niet alles van hem te pikken en hij moet ook rekening met jou houden, vooral na zo’n lange tijd.
Succes!

Hij stopt toch niet. En doet hij dat wel, dan moet dat vanuit zichzelf komen. Een ultimatum gaat niet werken. Als ik jou was zou ik er een punt achter zetten. Jij wil iets wat hij wel wilt, dus dat is sowieso een relatie wat gedoemd is te mislukken. Misschien als hij ooit stopt kan het wel wat worden, maar dat heeft tijd nodig en zoals ik zei moet hij zelf doen.

Voor mij is drugs echt een no go. Net zoals roken. Ik heb al m’n vriendjes tot dusver ook verteld als ze daar aan gaan dat 't echt over is. Ik snap best dat 't heel krom klinkt maar ik heb m’n principe’s en daar wijk ik voor niemand niet van af. Als ze dat soort dingen belangrijker vinden dan ‘onze’ relatie, prima, dan zoek ik wel iemand anders.