droom opgeven voor vrienden?

hallo,
ik zit in leerjaar 2 van kader volgend jaar zal ik dan ook mijn sector moeten kiezen, ik weet al dat ik zorg en welzijn ga kiezen. maar ik kan volgend jaar waarschijnlijk als ik goed me best doe naar vmbo t, als ik dat haal wil ik graag naar een andere school, een school waar al me oude vrienden zitten die ik nu heel erg mis. maar het is altijd al een droom van mij geweest om zorg en welzijn te gaan doen, aangezien ik kapster wil worden. nu zit ik dus met het probleem, op vmbo t en al me oude vrienden of kader en dan zorg en welzijn.
wat zouden jullie doen?

het is misschien een domme vraag maar ik twijfel heel erg
X

Follow your dreams! Je maakt wel nieuwe vrienden en die andere kan je toch nog buiten school zien?

Maar op het vmbo-t kies je toch ook een sector?

Geef nooit je opleiding en droom op voor vrienden.

Kapper kan je btw toch ook worden met Vmbo T? Gezien het hoger is dan kader.
En kapper is toch MBO?

nee niet op elke school en die school waar ik naar toe wil doen dat dus niet

jaa alleen vanwege de ervaring die ik dan al op doe bij zorg en welzijn lijkt mij dat wel fijn

met die vrienden zit je dan maar 2 jaar, en die kappersopleiding heb je je hele leven nog iets aan!

en je maakt echt wel nieuwe vrienden hoor(:

Aah, op die manier.
Maar je zegt dat je graag kapper wil worden en als dat je droom is, dan moet je dat doen :slightly_smiling_face:.
Ik weet zeker dat je nieuwe vrienden maakt!

Volgens mij heb je al gekozen, het is je droom om kapster te worden, dus ik zou zeggen doe zorg en welzijn!
Maar ja het is inderdaad lastig daar tussen kiezen, maar je moet doen waarbij je je fijner voelt! En als ik dat zo lees is het bij zorg en welzijn.

Nooit je droom, en in dit geval dus je toekomst, opgeven voor vrienden.
Vrienden kun je buiten school om ook prima behouden, en je kan nieuwe vrienden maken.

Dit. Echt NOOIT iets van jezelf opgeven voor anderen. Vrienden zijn bijna altijd tijdelijk. Sommige vriendschappen lijken voor eeuwig, maar verwateren alsnog heel gemakkelijk. En stel dat je bijvoorbeeld ruzie met ze krijgt en het komt niet meer goed, dan heb jij je toekomstdroom vergooit voor mensen die je nu niet eens meer mag. Kijk dus naar wat je zelf wilt en niet naar de andere omstandigheden.

Als je alleen maar naar vmbo t gaat voor je vrienden zou ik het niet doen. Als je erheen wilt gaan omdat je een hoger niveau wilt is het een ander verhaal.

Geef nooit en te nimmer voor iemand je dromen op. Niet voor vrienden, en niet voor familie en niet voor een geliefde. Zijn het echte vrienden, dan steunen ze je in het waar maken van je droom. Doen ze dat niet of verwatert de vriendschap daardoor?..dan zijn het nooit echte vrienden geweest.

NEE NEE en nog eens NEE

Sowieso je droom volgen.

Ik zou sowieso voor vmbo-t gaan denk ik, omdat ook een iets hogere opleiding is dan kader. Stel je verandert nog van gedachte over je vervolgstudie, dan heb je net wat meer keuzemogelijkheden. En als dat niet het geval is, met vmbo-t kun je de kappersopleiding ook doen. Dus dan heb je allebei: je zit bij je vrienden op school, en je kunt de opleiding doen die je heel graag wil (:
Bestaat de sector zorg en welzijn trouwens niet op vmbo-t? Dat dacht ik altijd…

Maar ik snap het niet zo goed, als je vmbo- t kan je dan misschien geen sector kiezen op die school maar daarna kan je zoiezo doorstromen naar de kappers opleiding?

Serieus :'D? Dat zou echt een domme keuze zijn.
Je kan toch ook gewoon nieuwe vrienden maken en je oude vrienden na school zien

Ik snap geen eens hoe je dat kunt denken…