Droom om dierenarts te worden

Hoi meiden,

Na lang twijfelen toch maar een topic geopend.
Als sinds mijn 5e levensjaar riep ik dat ik dierenarts wilde worden als ik groot was:) Echter was mijn schoolcarrière na de basisschool als volgt gelopen:

• VMBO Kader, Economie en handel afgemaakt
  • MBO 4 Ondernemer Detailhandel afgemaakt
  • Nu, HBO Pedagogiek in mijn 3e jaar.

Het begint steeds meer te kriebelen om dierenarts te worden. Ik had mijn droom namelijk al laten varen toen ik op het VMBO terecht kwam. Ik heb voor Pedagogiek gekozen omdat ik kinderen ook geweldig vind en alle zaken daar om heen zoals opvoeding, problematiek en verzorgers. Ik vind het een hele leuke opleiding en het past ook bij mij maar tóch blijft de dierenliefde knagen.

Voor Ondernemer detailhandel op het MBO had ik gekozen omdat ik z.s.m. naar het HBO wilde en dacht dat die opleiding het snelste en makkelijkst te volbrengen was. Achteraf gezien had ik misschien beter dierenartsassistente moeten kiezen :’)

Maar goed, nu het ‘probleem’. Ik heb info opgezocht over de opleiding dierengeneeskunde etc. en ik kom er eigenlijk op uit dat je alleen met een VWO diploma kans maakt om aangenomen/ingeloot te worden. Je kan met een HBO propedeuse proberen om je aan te melden maar veel kans maak je dan niet. Daarnaast heb ik helemaal geen biologie, natuur - scheikunde gehad dus die vakken zou ik apart nog moeten halen op de VAVO.
Al met al zie ik in dat het mij hoogstwaarschijnlijk niet zal lukken, omdat de VAVO heel duur is en de studie met loting werkt, en ik als VMBO’er weinig kans zal maken.

Weet iemand een andere oplossing om toch nog iets in die richting te kunnen doen? Naar het MBO wil ik niet omdat ik het schoolsysteem vreselijk vind dus wel iets op HBO niveau.

Bedankt voor het lezen:)

Nou echt goed advies heb ik niet voor je, maar maak alsjeblieft je huidige opleiding af. Mocht het hele diergeneeskunde niet lukken, dan heb je in ieder geval een HBO diploma. :slightly_smiling_face:

Ik heb even voor je gegoogeld, (“Hbo dieren”), toen kwam ik uit op dit: http://www.inholland.nl/Opleidingen/Dier+en+Veehouderij/Voltijd/

Daarnaast zou je ook diermanagement kunnen doen, je zit dan wel meer in de managementfunctie maar het heeft wel met dieren te maken. En volgens mij kun je verschillende richtingen kiezen, de een is meer directer met dieren dan de andere. Ik ben ooit naar een open dag ervan geweest met een vriendin maar dat is al 4 jaar geleden dus ik weet het niet precies meer, sorry :stuck_out_tongue:
Anyway: google is your friend :slightly_smiling_face: Op hbo heb je genoeg keuzes met dieren!

http://www.studentum.nl/zoeken/dierenopleiding

Thanks voor je reactie. Ik was sowieso van plan om deze opleiding af te maken. Ik vind deze opleiding ook heel erg leuk dus niks mis mee:)

Dankje! Ik had die opleiding idd ook al voorbij zien komen tijdens mijn zoekactie maar die richten zich vooral op de veehouderij. Ik zal die laatste site ook nog even onderzoeken, dankje!

Goed dat je je opleiding in ieder geval gaat afmaken :slightly_smiling_face: . Dan heb je idd wat. Ik had ook vroeger de droom om dierenarts te worden, en doe nu ook pedagogiek haha. Maar ik kan niet meer dierenarts worden, ivm met allergie. En nu hoeft het van mij ook niet meer.
Diergeneeskunde lijkt me wel echt moeilijk. Er zit ook veel verschil tussen hbo en universiteit, in engelse literatuur, zelfstudie, verwachtingen van docenten naar jou etc. Dus ik zou even goed open dagen en meeloopdagen volgen.
En follow your dreams. Het zit niet voor niets in je. Het hoort bij jou. Als het al zo lang borrelt, is het niet zomaar een ideetje. Dan is het gewoon je passie. En ik denk dat je dan ook de drive hebt om hard te werken!

Ik weet dat je geen MBO wilt maar is paraveterinair toch niet iets om over na te denken? Wanneer je die opleiding versnelt doet kun je volgens mij in 2-3 jaar klaar zijn.

Haha wat grappig. Welke allergie heb je ontwikkelt?
Ja ik twijfel ook wel of ik het zou aankunnen want je leest overal dat het héél veel van je vraagt maar idd zoals jij ook zegt, het borrelt al zo lang dat ik er veel voor over heb. Maar door die loting heen komen blijkt gewoon bijna niet te doen als je geen VWO hebt gedaan.

Ik heb er over nagedacht maar het MBO is echt een no go. Ik loop er nu ook als pedagoog stage en het is echt vreselijk. Hoe de lessen worden gegeven, gewoon het hele systeem. Ik ben nu ook 21 jaar en ben 23/24 als ik klaar ben met pedagogiek en om dan nog tussen die jonge kinderen te zitten van 16/19 jaar op het MBO…
Maar ja, als dat mijn enige optie zal zijn dan moet ik niet meer zo kritisch zijn :stuck_out_tongue:

Op het groenhorst college in Barneveld geven ze volgens mij de opleiding paraveterinair speciaal voor volwassen, dat zou misschien dan alsnog een mogelijkheid kunnen zijn. Het groenhorst college staat sowieso aangeschreven als een goede school. Eventueel zou je ook nog de BBL variant kunnen doen, dan heb je nog minder met de school te maken.

Als je het echt niks vind gaat het natuurlijk over, maar als uk jou was zou ik er toch nog even goed over nadenken.

Allergie voor katten, honden, paarden. Maar dat zijn gelijk ook de dieren die ik het leukst vind haha. Jammer. Nou, ik zou de loting sowieso proberen en als het dan niet lukt, heb je gedaan wat je kon!

Ah, vervelend! Gelukkig heb je wel een studie gevonden die ook bij je past:)

Heel erg bedankt voor alle reacties! Ik ga dit jaar maar eens naar een opendag, de eerste stap is dan iig gezet en kan ik verder gaan oriënteren :slightly_smiling_face:

Je kan naar België, daar wordt je aangenomen op basis van een toets. Hou je er wel rekening mee dat als je nu je HBO afmaakt, een universitaire studie je ongeveer 8000 euro per jaar moet betalen, zonder stufi.

Je moet geen test doen om dierengeneeskunde in België te komen doen! Het is wel een heel zware richting, dus zonder enige voorkennis weet ik niet of je veel kans maakt.

Sorry! Ik had zo iets begrepen, dat er een soort plaatsingstoets was in België. Het zou dus wel een optie zijn voor TO, alleen moet ze dan waarschijnlijk wel de bèta vakken bijspijkeren.

Voor geneeskunde is die er wel, en dan nog een paar andere zaken zoals grafisch ontwerper of als je mode wilt studeren. Voor andere richtingen gelukkig niet, anders was ik nooit binnengeraakt in die van mij. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Dit! Ik zit zelf niet (meer) op Barneveld, maar als je iets met dieren wilt doen is dit echt een super school :slightly_smiling_face: Er is inderdaad iets voor volwassenen, het is dan wel mbo, maar dan heb je tenminste toch iets in die richting. Als ik klaar ben met het hbo zou het zo kunnen wezen dat ik alsnog die opleiding ga doen. Zo duur is het niet (vergeleken met hbo), en ook al zou ik er later geen werk in kunnen vinden → ik heb dan toch al een hbo studie en een geweldige tijd gehad :slightly_smiling_face:

Je hoeft geen instroomtoets te maken om in België diergeneeskunde te gaan studeren! Hou er alleen rekening mee dat het in België een stuk theoretischer (en dus moeilijker) is dan in Utrecht. Ik ben nu eerstejaars, pas 3 weken bezig en schrik nu al van de enorme hoeveelheid stof die we moeten kunnen/kennen.
Ik denk niet dat je het gaat redden in België als ik eerlijk ben, tenzij je je natuur/scheikunde en biologie op VWO niveau (of minimaal havo) hebt. Als je het echt wilt, zou ik nu beginnen met deze vakken op vwo niveau te brengen en het dan volgend jaar te proberen oid.

Dan was ik in de war met geneeskunde!