droge mond en keel

Ik heb al een tijdje last van een droge keel en mond, vooral na een tijdje gesproken te hebben. De oorzaak hiervan is waarschijnlijk weinig speekselaanmaak. Nu komen er weleens gevallen voor waar ik niet de hele tijd water kan blijven drinken. Dus kennen jullie misschien een middel (bijv pastilles) die mijn mond en keel vochtig kunnen houden? Of de speekselaanmaak kunnen bevorderen?

Weinig speekselaanmaak verhelp je niet zomaar door iets te eten/drinken oid, hooguit voor een paar sec. De speekselklier kan natuurlijk niet zomaar vanuit het niets vocht produceren, dat komt uit de rest van lichaam (uit de bloedbaan voornamelijk). Als je lichaam vocht tekort komt, dan zal er door de speekselklieren ook geen vocht onttrokken worden uit je bloedbaan, dat vocht heeft je lichaam dan namelijk nodig voor andere dingen.

De enige/beste oplossing is om gewoon water te drinken.

Ah oke, dankje voor je antwoord!

Ik weet niet of je zout en kruidig eet? Dat onttrekt vocht aan je lichaam, dus ook uit je speekselklieren misschien.
Het is maar een vaag theorietje hoor, maar wie weet heb je er wat aan :stuck_out_tongue:

Het is ook een symptoom van diabetes

Kauwgom? … Maar Ik zou sowieso even langs de dokter gaan als de adviezen hierboven niet zouden helpen