dringend, pilvraag

sorry dat ik dit niet bij het pil topic gezet heb, maar daar wordt er soms niet op mijn vragen geantwoord,
of duurt het heel lang, en ik ben super ongerust nu, dus ik zou graag snel antwoord willen.

Ik neem al een maand de pil, en ik ging een nieuwe strip beginnen. Normaal is mijn laatste pil dat ik moet nemen donderdag, maar omdat ik mijn vriend in het weekend ging zien, wou ik mijn stopweek 1 dag uitstellen zodat ik niet ongesteld zou worden in het weekend. Ik heb dit gedaan en dus aan een nieuwe strip begonnen en 1 van de dag vrijdag dus genomen. Ik heb dus mijn stopweek 1 dag uitgesteld. Nu had ik de zaterdag en de zondag seks gehad. De zaterdag ben ik normaal nog beschermd van mijn pil vrijdag. Maar ik dacht dat ik ook de zondag nog beschermd was, omdat er in de bijsluiter staat dat je ook nog beschermd bent in de stopweek. Maar nu ben ik nog steeds niet ongesteld, en ik begin mij zorgen te maken. Is het omdat ik mijn stopweek heb uitgesteld? want hoe kan je lichaam eigenlijk weten wanneer je een stopweek begint, of wanneer je een pil vergeet? Ik hoop dat jullie het wat snappen!

Dit topic mag een slotje op nadat ik een antwoord heb gekregen. Maar ik en mijn vriend zijn gewoon ontzettend ongerust momenteel!

Opzich zou het niks hoeven zijn, normaal gesproken. Echter ben je pas in je eerste maand van de pil. Vaak wordt gezegd dat als je de eerste pil neemt op de eerste dag van je menstruatie dat je de volledige maand beschermd bent maar je wel voorzichtig moet zijn.

Ik vind het dus niet zo slim dat je onbeschermd seks hebt gehad aangezien je nog niet de kans hebt gehad om te wennen en meteen je stopweek hebt uitgesteld. Je had beter je pil helemaal door kunnen slikken of even vantevoren op moeten zoeken wát de risico’s waren van je plan en in hoeverre je beschermd was.

Ik snap dat je ongerust bent maar ik denk dat je het best even in je bijsluiter kunt kijken (of online je pil opzoeken) of even de apotheek bellen

oh, en je niet te druk maken! dan kan je menstruatie nog langer uitblijven.

+ omdat je lichaam nog niet gewend is aan de pil kan je menstruatie wat later op gang komen omdat je lichaam nog zijn weg met die hormonen moet vinden

bedankt voor je reactie!
normaal gezien ben ik altijd super voorzichtig omdat het echt een ramp zou zijn als ik zwanger zou zijn. Maar ik dacht echt dat ik zondag nog beschermd was, tot ik vandaag nog steeds niet ongesteld ben. Vorige maand was dat 2 dagen nadat ik gestopt was met de pil dus dat zou nu ook zou zijn dacht ik…

De eerste 3 maanden van het slikken van de pil kan je onregelmatig zijn. Hier valt dus ook onder het uit blijven van je menstruatie. Als je echt bang ben dat er iets mis is kan je altijd nog een test halen. Waarschijnlijk is het niks.

Kan mijn menstruatie echt een hele maand uitblijven?

Ik weet niet hoe het specifiek zit wat betreft het feit dat je pas een lange maand aan de pil bent, maar:

Door de tijdelijke stop van inname van hormonen/pil voelt je lichaam dat het ‘tijd’ is om ongesteld te worden. Je hoeft niet altijd op een vaste dag je stopweek te laten beginnen, dit komt niet zo heel nauw. Zelf slik ik altijd drie keer een hele strip achter elkaar en pas dus slechts eens in de drie maanden een stopweek in, ik slik dus de strip door en sla stopweken over. Dit kan geen kwaad, maakt niets uit en zelfs mijn huisarts heeft het goedgekeurd. :slightly_smiling_face: (Er bestaat altijd de kans op een doorbraakbloeding, maar dat verschilt per persoon. Bij mij zit die max dus rond drie strips, langer slik ik hem niet door). Het kan wel gebeuren dat wanneer je dan na een iets langere periode dan je lichaam gewend is pas de stopweek inlast, je menstruatie een paar dagen later op gang komt.

Ik had zelfs laatst dat ik op zondagavond de laatste pil had vóór mijn stopweek en vervolgens pas op vrijdag ongesteld werd (waar ik normaal na 2 dagen al ongesteld word), dat kan nou eenmaal gebeuren - maar mijn punt is dus dat het heus wel komt!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, ik zou me wat het ongesteld worden betreft niet heel druk maken (los dus van het feit dat je misschien minder veilig bent in de stopweek als je er nog niet lang genoeg aan zit, daar weet ik zelf niet veel van en kan ik niks over zeggen). ‘Normaal’ ben je in je stopweek inderdaad veilig, dan zou je niet zwanger zijn nu en komt de ongesteldheid echt wel (stress kan er trouwens ook voor zorgen dat je pas een paar dagen later ongesteld wordt). Maar als je je echt zorgen maakt (nu of ooit), volgende keer voor de zekerheid een condoom gebruiken en in geval van echt veel zorgen zou ik dan een morningafterpil halen (just in case).

bedankt voor je uitgebreid antwoord… de kans is indd wel klein dat ik zwanger ben, we hebben ook maar 1 keer seks gehad onveilig in principe… en ik zit nog maar aan dag 2 van mijn stopweek. Maar ik ben gewoon zo ongerust omdat het vorige maand op dag twee was dat ik ongesteld werd, dus ik dacht dat het normaal zou zijn dat ik het nu ook op dag twee zou krijgen.

Volgens mij ben je gewoon beschermd hoor. je verhaal is een beetje vaag, dus klopt het wat ik hier zeg?
Je hebt je hele strip geslikt, normaal neem je donderdag je laatste. Maar je had geen zin in ongesteld in het weekend dus nam je nog een pil, op vrijdag (nummer 22 dus eigenlijk). Toen ben je gestopt. Zaterdag heb je seks gehad. Dit is dus in je stopweek.
Als je 21 pillen of meer hebt geslikt, ben je altijd veilig in je stopweek. Als deze maar niet langer dan 7 dagen is. Vanaf dag 8 ben je weer onveilig (tenzij je dus weer keurig met je strip begint).

Er is niks aan de hand hoor. :slightly_smiling_face:

Ja klopt inderdaad. Van de zaterdag kan ik niet zwanger zijn, maar ik heb de zondag ook seks gehad. En de dag ervoor (zaterdag) geen pil genomen. Maar volgens jou maakt het dus niet uit of je je stopweek een dag uitstelt, je blijft beschermd? Dan zou er inderdaad niks aan de hand zijn en ben ik gerust :slightly_smiling_face:

Nee, als ik een strip slik en dan gewoon een stopweek houd, dan ben ik ook gewoon veilig :stuck_out_tongue: Het is niet zo dat je dan ineens die 7 dagen een ‘gat’ in je veiligheid hebt zegmaar. Dus dat ben jij ook. Die extra pil die je nam heeft daar geen invloed op, je had ook een hele strip door kunnen slikken, of 5 strippen bij wijze van spreken. Dan was je nog steeds veilig geweest in je stopweek.

Hmm oke bedankt :slightly_smiling_face: nog een klein iets dat ik niet echt snap. Tijdens je stopweek ben je dus sowieso beschermd, maar als je de pil vergeten bent ben je niet meer beschermd. Ik snap niet goed wanneer er een verschil is tussen een stopweek en een pil vergeten. Mijn lichaam kan toch evengoed denken van “oh ze heeft vrijdag nog een pil genomen en zaterdag niet meer die is ze vergeten” ipv “ze stelt haar stopweek 1 dag uit” dit is moeilijk uit te leggen, ik hoop dat je het wat snapt? :stuck_out_tongue:

Zie piltopic.