Dringend hulp nodig!

Een vriendin van mij is een paar jaar geleden naar Amerika geweest en heeft daar een tas gehaald van Marc Jacobs. Die was destijds rond de €400-€500 euro. Ze heeft dit contant betaald, aangezien ze geld had gewisseld bij een GWK-kantoor. Ze heeft verkocht via Marktplaats aan iemand in Belgie voor €150 inclusief verzending. De persoon in kwestie is haar nu aan het bedreigen met politie/Marktplaats dat het een neppe tas is blabla. Mijn vriendin weet niet beter dan dat het een echte tas is, maar dit kan ze verder niet aantonen. Wat kan ze nu doen?

Ja niks. Laat die persoon maar lekker praten want hij kan toch niks beginnen.
Hij moet aan kunnen tonen dat hij nep is, ipv aan kunnen tonen dat hij echt is.

De persoon zegt ook dat ze in NL werkt en hier zo naar de politie kan stappen etc. Maar stel dat die vriendin is opgelicht in Amerika en 'm nu naar haar weten voor een echte heeft verkocht. Wat kan er dan gebeuren? Want ze zit natuurlijk niet te wachten op een strafblad of iets.

Heeft ze geen bonnetje/doos etc?

Nee de tas was bijna 3 jaar oud. En zij bewaart die dingen nooit.

Iemand nog tips wat ze kan doen? Ze heeft Marktplaats al gemaild en het verhaal uitgelegd met dat ze ervan wordt beschuldigd dat ze een neppe tas heeft verkocht terwijl het naar haar idee toch een echte was.

Vraag anders of de koper kan aantonen dat het nep is?

Ze geeft zelf al in de mail aan dat de tas heel anders voelt en anders is qua model etc :’)
Die vriendin heeft haar gemaild en zei: ‘Ik weet niet beter dan dat ie echt is, aangezien ik er zo’n hoog bedrag voor heb betaald’ En ze heeft nog geen reactie. (Ze houdt me op de hoogte per sms).

Als die vriendin de tas in een fatsoenlijke winkel heeft gehaald, een echte Marc Jacobs winkel of retailer hoeft ze zich nergens zorgen over te maken lijkt me?

Lijkt mij ook niet. Ik heb aan haar gevraagd in welke winkel ze de tas heeft gehaald maar ze ‘zegt’ dat ze het niet meer kan herinneren. Het is dat ik die tas nooit heb gezien anders kon ik zelf wel oordelen.

Uh twijfel je zelf dan ook niet een beetje of die tas wel echt was? Als ze beweert niet eens meer te weten waar je zo’n tas gekocht hebt. Het lijkt me dat als je zo’n dure tas bij een echte Marc Jacobs winkel haalt dat je dat wel kan herrineren. + er zijn genoeg mensen die je oplichten met nepperds dus dat ze er veel voor betaald heeft zegt niet zoveel. Beetje dom dat je ook geen bonnetje bewaart van zo’n dure tas, vind ik.

Ja ik vind het ook dom, en ik heb ook gezegd dat ze gewoon altijd bonnetjes moet bewaren, just in case. Desnoods leg geef je ze aan je moeder of weet ik veel wat. Maargoed, achteraf hebben we daar niks aan :’) Hoe groot is de kans dat zo’n persoon écht naar de politie gaat etc? En hoe groot is de kans dat de politie/Marktplaats hier iets mee doet? Want ze heeft nooit gezeik gehad etc.

Er gebeurt vrij weinig denk ik, ik ben ooit opgelicht via mp en heb hier aangifte van gedaan. het enige wat er gebeurd is, is dat die persoon verbannen is van mp… Dus maak je maar niet te druk, ze kan hooguit het geld terug geven en de tas terug vragen om dat meisje te gemoed te komen…

Ze heeft het geld niet meer :’) Ze heeft maar €40 op d’r rekening dus dat gaat nog al moeilijk. Ik zei ook tegen haar, laat haar de tas terugsturen, vergoed de verzendkosten en geef het geld gewoon terug. Maargoed, dat kan dus niet :’)

Ik denk dat de politie hier niet zo heel snel veel mee zal gaan doen. Ik weet ook niet of ze geadverteerd heeft met “echte Marc Jacobs tas”? Ze is een beetje naief geweest met het niet bewaren van het aankoopbewijs, en het is vreemd dat ze niet meer weet waar ze hem heeft gekocht, maar ze lijkt me ter goeder trouw en langs de andere kant zou de koper bij aankoop via marktplaats al kunnen verwachten dat het om een replica gaat (dus ze had eigenlijk eerder naar bewijzen van authenticiteit moeten vragen).
Ik zou me geen grote zorgen maken.
Oh en ze heeft de situatie aan marktplaats uitgelegd toch?

Volgens mij heeft de koper dat niet gedaan. Volgens mij heeft ze wel in de advertentie gezet dat het een echte is. Ja ik weet dat je geen ‘namaak’ mag verkopen op MP. Dus hopen voor haar dat de politie niet er iets mee gaat doen dan. €150 is wel veel trouwens! Ik had wel gegoogled en er stond dat de politie bij 10 x €10 wél iets doet en bij 1x €100 niet, aangezien het om meerdere meldingen moet gaan, of heb ik dit verkeerd?

Ik heb er verder niet zoveel verstand van eigenlijk, maar misschien valt er nog een regeling te treffen met de koper zelf? Je vriendin heeft nu misschien die 150 euro niet, maar misschien kunnen ze een andere deal maken zodat beide partijen tevreden zijn? Lijkt me ook een beetje overdreven om de politie erbij te halen voor een tas…

Als ze zoiets ter goeder trouw heeft aangekocht en weer doorverkocht kan haar volgens mij niets ten laste worden gelegd.

Ik ben zelf ook een keer opgelicht via MP en ik heb het er bij laten zitten, al die moeite terwijl het niks uithaalt. Ofnouja, bij mij deden ze er niks aan. Al was dat toen voor een bedrag van €60.

Mm… op hoop van zegen dan maar haha!

M’n vriendin had dus gestuurd: ‘Ik weet niet beter dan dat het echte is, aangezien ik m ook als echte heb gekocht.’

Ze krijgt een aardig bedreigend mailtje:

'Beste,

Dit is geen antwoord en een dubbele leugen!
Volgens jouw verkoopsrubriek had je de tas een paar jaar geleden uit Amerika ontvangen. En die was echt.

Nu heb je de tijd tot vrijdag om mijn centen terug te storten of ik haal de politie erbij en kom met hem naar je woning.
Jij verkoopt nep voor echt en bedrieft de kopers en dat is strafbaar.

Ik meen dit, je kan ervan op aan!’