Dringend hulp nodig: Irritante ''vriendin''

Hee meiden,

ik heb echt dringend hulp nodig want ik weet niet hoe ik hiermee om moet gaan. Er is een meisje die ik dit jaar heb leren kennen bij een optreden, vond het wel gezellig met dr maar niet speciaal ofzo. Ze vroeg heel vaak aan mij of we konden afspreken, en omdat ze het zo vaak vroeg, dacht ik oke ik geef dr wel een kans wie weet is ze wel een heel leuk meisje, en als ik toch niks te doen had, waarom ook niet. Ik voelde dat er bij mij eigenlijk wel de hele tijd een ‘‘nep-sfeertje’’ hing, ik deed maar een beetje alsof ik het leuk vond maar zo leuk vond ik het eigenlijk niet. Ze deed eigenlijk dingen die ik heel erg asociaal vind (zoals kei hard muziek draaien op een strand) Dacht dat het wel aan mij zou liggen, dus we gingen nog een paar keer voetbal kijken (ik dacht weer, naja ik heb toch niks te doen vanavond dus ach). Toen vond ik het eigenlijk ook niet gezellig, en er waren weer dingen die gewoon echt niet mijn ding waren( zoals dr vrienden, ze stelde zich niet eens aan me voor ofzo, en het waren ook echt niet mijn types) Ik ben er wel achter gekomen dat dat meisje ook niet echt mijn type is, dus ik probeer een beetje afstand te houden. We sturen elkaar eigenlijk alleen soms nog dingen op snapchat.

Dat dacht ik, maar nu zet opeens een hele preek op de tijdlijn van me facebook met daarin dat ik haar beste vriendinnetje ben, dat ze voor me door het vuur gaat en allemaal dat soort dingen. Ten eerste vind ik dat berichtjes dus écht niet oke, is gewoon niet mijn ding, erger nog ik vind het super voor schut! Maar ten tweede vind ik het ook gewoon nergens op slaan, want zo goed zijn we helemaal niet bevriend, tenminste ik voel geen vriendschap. Ik durf dit niet eens eerlijk tegen haar te zeggen, durf eigenlijk gewoon helemaal niet eerlijk tegen haar te zijn, ik had telkens zo’n gevoel van naja het gaat wel over dit is maar even (onze vriendschap)(ik weet het dit klinkt heel hard, maar ik heb gewoon geen zin in haar). Dat ik alleen dus al niet eerlijk tegen haar durf te zijn vind ik al een teken dat t ik niet goed bevriend met haar ben.

Nu weet ik dus echt niet hoe ik hiermee om moet gaan. Ik heb het idee dat ze heel eenzaam is, maar daar kan ik niks mee. Ik wil haar niet kwetsen, maar heb ook geen zin om haar aandacht te geven want ik heb niet het idee dat ik hier gelukkig van wordt…

Kunnen jullie me asjeblieft helpen?

Hoofdletters zijn niet toegestaan in een topictitel, dus die verander ik even.

Gewoon eerlijk tegen haar zeggen dat je haar niet als vriendin ziet. Komt ongetwijfeld haar hard over bij haar, maar zolang jij niets zegt, denkt zij dat jullie beste vriendinnen zijn. Sommigen begrijpen het gewoon niet als dingen subtiel duidelijk probeert te maken.

Kies voor jezelf en zeg t gewoon tegen haar. En waarom heb je het idee dat ze eenzaam is? Ze had tog ook andere vrienden?
suc6!

Ik denk dat ze eenzaam is omdat ze echt heel vaak vraagt (vroeg) of ik iets wilde gaan doen. Ik zat laatst weer ons gesprek te bekijken op whatssapp en zag dat ze 10 keer 10 dagen achter elkaar (zo ongeveer) aan mij vroeg of ik iets wilde gaan doen. En toen we op het strand lagen, zou er nog een vriendin van haar komen, en die is gewoon niet op komen dagen zonder iets te laten weten. Ook omdat ze heel veel op facebook zet, letterlijk alles wat ze doet en denkt. Ook berichtjes zoals, ik heb zoveel meegemaakt dit jaar maar ik knok maar door (dat soort dingen), dat soort berichtjes lijken wel gewoon een schreeuw om aandacht… en dat misschien omdat ze eenzaam is…

Ik zal gewoon zeggen van luister ik vind je een aardig meisje maar je bent niet het soort type mens waar ik echt mee om ga. Mischien kwets je haar maar ja dat is dan even niet anders… Je kan wel bevriend blijven met iemand waarmee je niet eens bevriend wilt zijn maar wat heb je daar aan?

Eerlijk zijn duurt het langst. Als ze je niet je type is, dan hoeft het niet persé uit te draaien op elkaar nooit meer zien. Want je zou zo nu en dan best af kunnen spreken en iets doen wat jij leuk vindt om te doen. In een appje kan je best tegen haar zeggen dat je het een beetje apart vindt dat ze dat soort fb berichtjes online zet. En dat je dat liever niet hebt. Als je dat niet durft, dan is er niet op ingaan nog beter.

Eerlijk zijn. Dat moet je doen. Als je niets tegen haar zegt dan kan ze zo verder doen. Misschien vind zij dat ook van jou he, maar dat ze haar gewoon verplicht omdat te schrijven om je te tonen dat je niet alleen bent. Misschien vindt zij dat ook van jou. Probeer gewoon. En vertel haar rustig wat je voelt en dat je haar vriendin wilt blijven maar niet altijd bij haar kunt. Vertel haar wat je vond wat ze allemaal deed tegen jou. Dat ze niet beleefd was om haar vrienden niet voor te stellen. Probeer haar alles te vertellen op een rustige manier zonder haar te moeten kwetsen en misschien begrijpt ze dat wel of misschien kan ze ook een beetje meer iets doen om je blij te maken… Alles kan.

Bedankt voor de reacties, ik denk dat de volgende keer als ze vraagt of we iets kunnen gaan doen, dat ik dan zeg ''nee sorry, ik voel denk ik toch niet echt een klik met je. Ik vind je heel aardig maar ik denk dat het daarbij blijft… ‘’

Ik vraag me nu alleen af wat ik met die preek op facebook aanmoet. Niet op reageren en gewoon van me tijdlijn afhalen? (dat vind ik ook zo zielig)

Haar zeggen dat je dat niet fijn vindt. Dat ze dat niet zo publiek moet doen. Gewoon zeggen wat je ervan vindt en overtuig haar om het er af te halen. Maar doe het niet achter haar rug. Blijf positief :slightly_smiling_face:

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je kunt het beste gewoon eerlijk zijn. Haal het bericht van je Facebooktijdlijn af en stuur haar even een berichtje dat je hier niet van houdt. Je kunt haar het beste ook meteen vertellen dat je haar een aardig meisje vind, maar een echte vriendschap er niet in zit omdat zij simpelweg jou type niet is.

Het is even moeilijk en sneu voor haar, maar zo weet ze wel waar ze aan toe is en kan ze zich op anderen gaan focussen. Hier worden jullie beide niet gelukkig van.