Dringen hulp nodig! Tekenen iconlogie

[b]Hallo.

Ik moet vandaag om 0:00 uur een scriptie voor tekenen inleveren, maar ik weet niet meer precies wat een iconlogische beschrijving is. Wie kan mij helpen! En ik heb al op internet gekeken, maar daar wordt ik niet veel wijzer van :wink:

Alvast bedankt,[/b]

Heeft het niet iets met iconen te maken en dus tekeningen die iets moeten vertellen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Iconografie

om middernacht???

vaag:P maar ik weet ook niet wat het is upje…

iconen zijn herkenbare objecten in (klassieke, kan ook modern) schilderijen die een betekenis hebben. Heel duidelijk zijn de voorbeelden van ‘de aankondiging’. Op deze schilderijen zijn Gabriël en Maria afgebeeld, Waarbij Gabriël vertelt aan Maria dat ze een kindje kan verwachten. Maria draagt altijd blauw, wat voor de hemel staat- er is vaak een zonnestraal(met duif) aanwezig die staat voor de heilige geest, Gabriel heeft natuurlijk een aureooltje en vleugels, soms nog iets meer tekenen die duiden opdat het Gabriël echt is, vaak ligt er ook een boekje op Maria’s schoot(de bijbel dus) en ga zo maar door. Er staat een hele hoop op internet, zoek bijvoorbeeld maar eens op Vanitas.(schilderijen over de vergankelijkheid). Dit zijn allegoriën waarin bijna alle objecten die afgebeeld zijn wijzen naar één ding. Bij vanitas is dat de dood.

Hopelijk heb je iets aan mijn wijsheid XD

Jaaa, bedankt! Alleen moet ik het nu nog toepassen op een schilderij van John William Waterhouse. :stuck_out_tongue: