Drank bij ouders.

Dit gaat over mijn ouders die drinken.
Mijn ouders drinken elke dag zo’n 3/4 glaasjes rosé, of wat is het? Ja, rosé volgens mij, of rode wijn ofzo.
Ik heb pas gevraagd waarom ze dit eigenlijk doen, want ik dacht eerst altijd wel ‘oh, dat zal wel normaal zijn’, maar volgens mij is dit best veel op een dag.
Ze worden niet dronken ofzo, maar toen ik dus vroeg waarom ze dit doen, antwoordde mijn moeder: “dat is gewoon om even alle zorgen en stress van de dag te laten gaan, even niks aan je hoofd, even gelukkig.” Van dit antwoord schrok ik best wel, net alsof ze drank drinken om zich ‘gelukkig’ te voelen. Ik bedoel, het gaat wel om drank en ook al zijn ze allebei bijna 50, dit antwoord hoor je niet te geven wat betreft drank, voor dat soort redenen drink je geen drank…

Alcoholisten wil ik het niet noemen, maar ik vind dit niet zo heel erg normaal. En ik zit hier best wel over in… Wat denken jullie hiervan? Ze zijn natuurlijk wel volwassen dus dat is hun eigen keuze… Maarja.

Meestal nemen mensen een glaasje wijn bij het ontspannende moment van de dag, omdat ze dat lekkerder vinden; om even te genieten. Ik denk dat ze gelukkig niet zo letterlijk bedoelen als jij het neemt.

Hmm… ja niet leuk om te zeggen, maar je ouders drinken meer als mijn ouders. Mijn ouders drinken soms een wijntje s’avonds omdat het goed voor je schijnt te zijn !? Maar elke dag drinken en dan 3/4 glazen is natuurlijk niet meer goed… wat jij er aan kan doen? ik denk niet zo veel… sterkte.

Je hoeft hier niet echt bang voor te zijn denk ik. Als ze er niet dronken van worden dan zijn ze het gewend en dan valt de schade meestal ook wel mee. (Vooral omdat ze al in de 50 zijn.)

Het is natuurlijk niet gezond… maar jouw ouders drinken iedere dag, andere ouders roken… de mijne kunnen niet goed functioneren als ze geen 7 koppen koffie op een dag drinken…

Ik moet wel zeggen dat mijn ouders erg gestrest zijn, schulden, het gaat slecht met de baan van mijn vader, et cetera, en dan ga ik al snel connecties leggen en vandaar neem ik dat gelukkig zo letterlijk.

Uhm nouja het enige wat ik je kan zeggen dat mijn vader wel meer drinkt op een dag, maar daar zit ik niet mee hoor. Hij is gewoon normaal.

Zoals CHMCL zegt denk ik ook dat ze gelukkig anders bedoel dan jij het opvat.
Toch is 3/4 glaasjes per dag best veel. Ik weet niet hoe de band met je ouders is maar misschien kun je aan je het er met je vader of moeder over hebben dat je er toch geen goed gevoel bij hebt/je zorgen maakt of iets.

Oja, wij eten altijd vrij laat, denk aan 7 uur, en laatst rond een uur of half 7 toen was de drank op, en toen wilde me moeder serieus nog naar de supermarkt om drank te halen. Dus toen heb ik gezegt; kom op zeg, ik heb honger ik wil graag eten en ik ga niet wachten op drank dat jij moet halen. En toen heeft ze het niet gedaan. Maar dat vond ik wel een beetje raar…

Ik denk dat je je pas echt zorgen hoeft te maken als je ouders om onregelmatige tijden gaan drinken en meer drinken dan vier glaasjes. Het kan nu wel een gewoonte zijn, maar het wijkt nog niet zo erg af van wat normaal wordt beschouwd om echt alcoholistisch te zijn. En als ze verder gewoon voor je kunnen blijven zorgen en het ze niet belemmert is het geen probleem denk ik.

Dat is wel een teken van ‘verslaving’…

Maar verslaving hoeft niet zo erg te zijn als het klinkt… een verslaving is pas echt erg als het jezelf of je omgeving schaadt of als je niet meer normaal functioneert.

Zoals ik al zei: mijn ouders drinken 7 koppen koffie… dat is ook nogal ongezond… rokende ouders ook… maar je hoeft je er niet zo veel zorgen over te maken als wanneer ze echt iedere avond dronken op de bank lagen.

Je zou wel over je zorgen kunnen praten. Misschien houden ze er dan wat meer rekening mee dat jij je zorgen maakt en bang bent voor hun gezondheid.

Ik heb precies t zelfde met mijn moeder, ik heb er toen met mijn stiefvader over gepraat omdat ik er bang voor was dat mijn moeder het niet goed op zou pikken.

misschien moet je met je ouders gaan praten en vertellen wat jij er van vind en hoe je er over denkt enzo want misschien weten je ouders ook helemaal niet dat je er zo mee zit enzo.

Ah dit is heel herkenbaar! Ik heb precies hetzelfde, en heb me er ook een tijdje rot om gevoeld… mijn ouders drinken ook elke avond zo’n 3 à 4 glaasjes wijn (nouja m’n moeder dan, m’n stiefvader drinkt dan bier) en ik heb daar ook een tijdje mee gezeten. Maar op een gegeven moment dacht ik: ze worden er niet dronken van, ze vinden het zelf fijn, ik heb er verder geen last van, so what’s the problem? :slightly_smiling_face:

Doen mijn ouders ook, die drinken een paar wijntjes of een paar biertjes op een avond, volgens mij is het wel normaal. Mijn stiefvader drinkt de hele dag door bier omdat hij het lekker vind zegt hij, maar hij is nooit dronken of aangeschoten, vaag :stuck_out_tongue:

gezond lijkt het me niet, maar als jij, zijzelf en hun omgeving er geen schade aan ondervinden, lijkt het me niet echt verslaafd of anderszins ernstig.

Ze worden er niet dronken van zei je net toch?
Als ze echt alcoholist waren, zouden ze drinken tot ze niet meer konden lopen
en niet normaal meer konden nadenken.
Maar dat doen ze niet. Ik ken heel veel ouderen die 's avonds een paar wijntjes drinken; sterker nog, mijn ouders doen het ook (niet elke dag, maar wel vaak)
Niks mis mee, vind ik. En zoals CHMCL al zei; “Ik denk dat ze gelukkig niet zo letterlijk bedoelen als jij het neemt.”

myn moeder doet exact hetzelfde om exact dezelfde rede, ik vind het echt steeds erg om aan te zien…

Dat deed mijn moeder vroeger ook, maar nu doet ze het alleen nog in het weekend omdat ze vind dat het niet nodig is. Ik vind het verder geen probleem. Mijn broer wel, maar die kan de pot op.
Maar opzich vind ik het niet nodig om elke avond alcohol te drinken.

Mijn ouders drinken ruim twee liter koffie weg(met zn twee) op een dag, en roken allebei. Ik denk niet dat het echt zo erg is bij je ouders. Maar als het je dwars zit kan je er wel over praten met je ouders, dat doe ik soms ook tegen de mijne (en voor een week or so roken ze dan ook minder)

Ik vind iedere dat 3 a 4 glazen toch best wel veel hoor.
Mijn ouders drinken ook wel eens wat maar zeker niet iedere dag.

Mijn ouders drinken ook iets van 3/4 glazen rode wijn bij het avondeten (verschilt per avond, soms weinig soms iets meer). Vinden ze nou eenmaal lekker, en mijn vader zegt ook dat na een hele dag werken het ook best even ontspannend is. Is helemaal niet raar hoor! Geen zorgen :slightly_smiling_face: