Downloaden vanuit illegale bron per direct verboden

Dit staat op nu.nl:

Downloadverbod per direct van kracht in Nederland Nederland mag downloaden uit illegale bron niet meer toestaan. De thuiskopieheffing, die houders van auteursrecht hiervoor moest compenseren, is onvoldoende. Foto: Thinkstock

Dat oordeelt het Europees Hof van Justitie donderdag (pdf). Het Nederlandse ministerie van Justitie heeft op de uitspraak gereageerd door te stellen dat downloaden van onder meer muziek en films per direct niet meer is toegestaan.

“Met ingang van vandaag is downloaden uit illegale bron verboden”, aldus woordvoerder Wiebe Alkema tegenover NU.nl.

De hoogste rechtbank van de Europese Unie noemde het donderdag onacceptabel dat de Nederlandse wetgeving geen onderscheid maakt tussen kopiëren uit geoorloofde bron, bijvoorbeeld het kopiëren van een eigen cd, en het kopiëren uit ongeoorloofde bron, zoals het downloaden van een film.

De Nederlandse wet is volgens het Hof nadelig voor houders van auteursrechten. Het gebrek aan een downloadverbod moedigt het illegaal verspreiden van auteursrechtelijk materiaal aan en heeft een negatief effect op verkopen daarvan, stelt het Hof.

Illegaal

Downloaden uit illegale bron wordt daarmee illegaal. Er waren eerder al plannen voor een downloadverbod in Nederland, maar die kwamen niet door de Tweede Kamer.

Het downloaden van films en muziek voor privégebruik werd vooralsnog toegestaan in Nederland, maar verspreiding van auteursrechtelijk materiaal mocht niet. In de Nederlandse wet staat niet expliciet dat downloaden uit illegale bron is toegestaan, dus de wet hoeft volgens het ministerie niet te worden aangepast.

Met ‘illegale bronnen’ worden bronnen bedoeld die geen auteursrechtenvergoeding betalen aan de maker van een werk. Diensten als Netflix en iTunes doen dit wel, maar via torrents en usenet wordt materiaal doorgaans zonder toestemming van de auteur verspreid.

Stichting Brein

Het handhaven van het verbod is niet aan de overheid, maar aan de houders van auteursrecht. Die zijn onder meer vertegenwoordigd in de Stichting Brein, die eerder al zorgde voor de blokkade van torrentsite The Pirate Bay.

In een reactie op zijn website stelt de stichting dat het zijn vizier richt op aanbieders van auteursrechtelijk materiaal en niet op downloadende gebruikers. “Dat beleid blijft onveranderd.”

“Uiteraard is het daarbij wel van het grootste belang dat wij blokkering kunnen vorderen van de toegang tot hardnekkig illegale websites”, aldus directeur Tim Kuik. Onlangs bepaalde het gerechtshof in Den Haag dat de Pirate Bay-blokkade kon worden opgeheven, omdat die onvoldoende effectief bleek.

Thuiskopieheffing

De uitspraak komt voort uit een zaak over de hoogte van de thuiskopieheffing. Elektronicafabrikanten vonden de thuiskopieheffing te hoog, omdat deze is gebaseerd op schade door downloaden uit illegale bron.

Het Hof gaf de fabrikanten gelijk. De Stichting onderhandelingen thuiskopievergoeding (SONT), die de hoogte van de thuiskopieheffing bepaalt, is door het ministerie van Justitie gevraagd om met het oog op de uitspraak nieuwe tarieven vast te stellen.

Die tarieven zullen alleen rekening houden met kopiëren uit geoorloofde bron en zullen dus lager uitvallen.

Dit betekent dus dat we geen films,series en muziek meer mogen downloaden en dat er misschien wel hardere straffen gaan komen. Het is wel aan de bezitters van de auteurrechten of er mensen gestraft worden, maar Stichting Brein gaat wel waarschijnlijk meer illegale sites uit de lucht halen. Dat betekent voor ons dat downloaden moeilijker wordt en misschien wel veel strengere straffen komen.

Wat doen jullie, niet meer downloaden, gewoon doorgaan of afwachten wat er gaat gebeuren? Of heb je misschien wel geen behoefte meer aan downloaden door streamingsdiensten?

Ja ik las het ook net. Ik vraag me heel erg af hoe ze dit willen ‘straffen’ zonder verder inbreuk te maken op je privacy.

Ik vind het echt zwaar kut.
Vraag me ook af wat de straffen precies gaan zijn…

Pff echt achterlijk!

Dit zorgt er dus niet voor dat mensen albums, films etc. gaan kopen.

Ik blijf gewoon downloaden. De sites kunnen onmogelijk uit de lucht gehaald worden aangezien er landen zijn waar het nog wel gewoon mag dus dan zou er een blokkade op komen die te omzeilen valt met een proxy.
En ze gaan echt niet iedereen die downloadt arresteren/een boete geven :’)

Nee precies weet je hoe duur 1 seizoen van een serie is? Als ik dat van elke serie die ik kijk moet halen nou dan ben ik al snel heel blut.

zijn ze nou helemaal betoeterd

wtf :’’)

Precies

Ik denk ook echt niet dat dit het gedrag van mensen zomaar gaat doen veranderen. Misschien pas als er echt mensen gestraft worden, maar wederom, hoe kom je erachter wie illegaal download en wie niet? Dat kun je niet checken, tenzij je mijn dataverkeer in de gaten gaat houden en dit te linkt aan mijn IP adres. Dit is een vorm van inbreuk op privacy wat ook niet mag.

Dus ik vraag me nog steeds heel serieus af hoe ze dit denken te behandelen. De blokkade van Piratebay heeft al bewezen dat zoiets stoms gewoon niet werkt. Zelfs als je een internet leek bent kun je door simpelweg te googlen erachter komen hoe je toch de Piratebay kunt gebruiken. Verder heb je ook zoiets als live stream waardoor velen toch hun illegale programma’s kunnen kijken en het downloaden zelf kunnen mijden.

Ik denk dat bedrijven zich beter kunnen richten op alternatieven. Netflix vind ik een superservice. Goedkoop, snel en goede kwaliteit films en series. Ik ben best bereid om 8 euro p. maand te betalen om onbeperkt films/series te kijken. Jammergenoeg heeft Netflix een beperkt aanbod, ik kan daar bijvoorbeeld niet mijn anime verslaving in kwijt (wat voor westerlingen toch mainly dmv downloaden zal moeten) en ik heb ook niet zoveel zin om 5 euro per film te betalen op bijvoorbeeld Pathe Thuis oid.

Dit is echt raar, hoe dit zo snel wordt doorgevoerd.

Ja precies ^ de enige manier om alles te checken is via het ip adres en dat mag niet dus dit is gewoon tijdverspilling :’) Hou je gewoon bezig met belangrijkere dingen ipv dit want hier wordt niemand beter van. Ik las dat zelfs artiesten er ‘slechter’ van worden als er niet meer gedownload mag worden :

Daarnaast pakt het downloadverbod nadelig uit voor artiesten, zegt Mekic'. Nu is het zo dat artiesten een financiële compensatie krijgen voor inkomsten die ze zouden kunnen derven door downloaden. Dat geld komt uit de thuiskopieheffing: een bedrag dat inbegrepen zit bij de aankoopprijs van iedere lege cd, dvd en harde schijf. Met een downloadverbod komt die heffing te vervallen, stelt hij.
Bron: AD

Netflix is inderdaad een alternatief en €8 per maand is zeker niet veel als je onbeperkt films en series kan kijken. Maar ze hebben inderdaad geen uitgebreid aanbod en ik volg aardig wat Amerikaanse series die hier later of helemaal niet op tv komen en die staan ook niet meteen op netflix dus ja dan moeten ze hier ook een manier voor bedenken.

lol wat

Dit. Pirate for life

Ik ga rustig door met downloaden denk ik. Ze kunnen onmogelijk traceren wie illegaal downloadt zonder inbreuk te maken op je privacy en dus zelf de wet te overtreden. Torrentsites uit de lucht halen heeft inderdaad 0.0% zin, aangezien die site gewoon via proxy een mirrorpage aanmaakt in landen waarin het nog wel is toegestaan. Ik heb geen idee hoe ze deze wet op een effectieve manier willen gaan handhaven.

Verder vind ik het downloaden ideaal. Zo kun je een film gratis proberen. Als ik films écht goed vind koop ik daarna alsnog de dvd, maar ik ben niet van plan 15-20 euro neer te leggen in de winkel voor een dvd van een film die ik achteraf matig/slecht vind.

Ook ben ik maar een arm studentje, en kan ik het me onmogelijk veroorloven om alles legaal aan te schaffen en veel films of series die ik kijk zijn vaak bijna onmogelijk in de winkels te vinden. Het aanbod is beperkt, net als bij Netflix. Ze hebben misschien veel, maar nog lang niet alles.

Voor muziek gebruik ik tegenwoordig wel spotify, je betaalt een tientje per maand om onbeperkt muziek te streamen (scheelt uiteraard gigantisch in geheugen) en de artiesten ontvangen van spotify 1 cent per keer dat hun nummer afgespeeld wordt. Dit past ook gewoon goed binnenin de huidige digitale maatschappij en het Europees hof zou wat meer met de tijd mee moeten gaan ipv zijn tijd verspillen aan nutteloze wetten zoals deze.

Daarnaast heeft het downloaden van films heel veel bijgedragen aan mijn filmkennis en dus ook mijn culturele ontwikkeling. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik minder cultureel ontwikkeld en tolerant zou zijn als ik met mijn magere inkomen aleen maar heel af en toe eens een gekochte mainstream film zou kunnen kijken. Ik denk dat op deze manier zowel de maatschappij als de makers van het materiaal er juist op achteruit zouden gaan en zelfs veel filmmakers nooit de waardering zouden krijgen die ze verdienen.

In Amerika is er toch eens een vrouw veroordeeld tot een miljoenenboete omdat ze iets afgehaald had? Ik herinner me toch zoiets van een paar jaar geleden.

Dat wordt maar eens op de piratenpartij stemmen.

Ik download ook wel eens iets, maar om het nu belachelijk te noemen dat het niet meer mag… eigenlijk is het toch gewoon stelen?