Doven en/of blinden?

Ik weet nog steeds niet wat ik wil worden… Maar ik merk dat ik een grote interesse heb voor doven en/of blinden mensen. Vooral dove mensen spreken mij heel erg aan, dit heb ik altijd al gehad. Ik weet niet waarom. Ik heb een tijdje geprobeerd de gebarentaal te leren. Maar goed. Wat voor dingen kun je allemaal worden in dat gebied? En dan niet tolk ofzo, dat lijkt me niet leuk. Ik dacht al aan iets van juf? Zoiets? Maar wat kan nog meer?

Je kunt heel veel beroepen uitvoeren binnen het speciaal onderwijs en dan cluster 1 (visuele beperking) of cluster 2 (auditieve beperking). Binnnn die scholen lopen genoeg professionals rond (pedagogen, logopedisten, ergotherapeuten etc.) Misschien is zoiets wat?

begeleider ofzo?

Volgens mij is er ergens waar ik woon een doven school. Denk dat ik daar eens ga informeren.

"Doorstuderen

Als bachelor kun je ook doorstuderen bij de hbo masteropleiding Dovenstudies/Eerstegraads Leraar Nederlandse Gebarentaal.
Andere aansluitende studiemogelijkheden zijn er aan de Universiteit van Amsterdam, Taalwetenschap of Nederlandse Gebarentaal.

Arbeidsmarktperspectief

Waar je na je studie gaat werken, hangt af van je keuze wat betreft de variant leraar of tolk en natuurlijk je eigen voorkeur. Er is veel vraag naar tolken, dus met eigen initiatief moet je zeker werk kunnen vinden. Tolken zijn vaak als ZZP-er (zelfstandige zonder personeel) aan de slag.

Ook voor leraren NGT is het beroepsperspectief goed. Er is een groeiende markt voor docenten NGT/NmG (Nederlands ondersteund met gebaren) binnen het SH (slecht horend)- en ESM (ernstige spraak- en taalmoeilijkheden)-onderwijs."

(http://www.bachelors.hu.n…landse%20gebarentaal.aspx)

Je hoeft niet eens per se alleen docente voor een klas te worden: ik heb een doof nichtje en onze familie kreeg privé lessen NGT van een lerares. Dat is denk ik een heel andere manier van lesgeven, en het was altijd erg gezellig.