Doorzetten of hart volgen?

Ik heb echt een ontzettend dilemma en ik heb jullie mening nodig. Ik ben na mijn havo gestart met de lerarenopleiding Nederlands. Hier ben ik vorig jaar januari mee gestopt. Toen heb ik een jaar gewerkt, en in angst voor het leenstelsel ben ik in februari aan Bedrijfskunde MER begonnen. Tot nu toe bevalt het me wel, al ben ik heel bang voor de rest van de opleiding. We krijgen heel veel bedrijfseconomie en ik heb nu al moeite met rekenvaardigheden (hierna komt eerst nog algemene economie, dan pas bedrijfseconomie, kun je nagaan als ik hier al moeite mee heb … ). Ik ben bang dat ik dit gewoon niet ga halen.

Daarnaast heb ik altijd al MWD (maatschappelijk werk en dienstverlening) willen studeren. Ik heb dit niet gedaan omdat hier weinig tot geen werk in is en ik bang ben dat er alleen maar vrouwen zitten (ik kan gewoon beter opschieten met mannen) en dat het allemaal mensen zijn die ‘zoveel hebben meegemaakt’ en ‘mensen willen helpen’. Ik ben vrij hard en zakelijk, dus met het hele softie gehalte zou ik misschien wel een probleem krijgen. Buiten het softie gehalte ligt die opleiding me wel 100% qua interesse en kunnen.

Nu zit ik dus met een probleem. Aangezien ik in februari ben gestart zou ik heel makkelijk in september kunnen overschakelen naar MWD. Dan krijg ik blijkbaar ook nog studiefinanciering, omdat ik al eerder een HBO studie gevolgd heb. Maar ergens wil ik bedrijfskunde ook niet zomaar opgeven. Ik voel me echt een enorme faler als ik voor een tweede keer stop. Wie heeft hier ervaring mee? Ik kan het advies goed gebruiken.

MWD is op heel veel scholen loting, dus daar zou ik even goed naar kijken. Dan moet je voor 1 januari ofzo al ingeschreven zijn dus dan ben je al te laat. Is dit op jouw hogeschool niet zo, dan heb ik niets gezegd.

Is bedrijfseconomie precies hetzelfde als de rekenvaardigheden die je nu hebt? Of is het toch een tikje anders? Wie weet ligt bedrijfseconomie je wel veel beter.

Aan de ene kant zeg je dat je altijd al MWD hebt willen studeren, maar aan de andere kant zijn je argumenten tegen wel echt argumenten die het je moeilijk kunnen maken. Want MWD is nou eenmaal veel vrouwen, en het is een psychologische opleiding waarbij ook veel over jezelf gaat. En je gaat mensen helpen.

Beetje onsamenhangend bericht dit, maar je bent pas 2 maanden bezig met bedrijfskunde, is het niet zonde om op te geven? Probeer eerst eens of het lukt je P te halen, wie weet vallen de vakken in het 3e en 4e blok wel heel erg mee. Kun je ook niet met je SLB’er praten? Die weet wat er nog komt qua vakken.