Doorgelekt op school

Hoi,

Altijd als ik in mijn ‘week’ zit, lek ik door, maar dan ALTIJD.( ook als ik ga slapen)
En ook op school.En dan zit ik in de 4e uur van mijn 7 les-uren bijvoorbeeld, dus als ik bijvoorbeeld de trap op loop, zien mensen het misschien. Ik draag wel altijd een donkere broek.

Hebben jullie misschien wat tips?
En jaa ik kan misschien een tampon gebruiken, maar dat heb ik nog nooit gebruikt! Duss ik weet ook niet echt hoe dat allemaal werkt, want volgensmij zijn er ook verschillende maten (?) en ik weet dus niet welke ‘maat’ ik heb.

Hebben jullie tips?

Gebruik je wel maandverband dat dik genoeg is? Je hebt verschillende soorten (diktes) maandverband en tampons volgens de hoeveelheid bloed die je verliest. Het heeft dus niet te maken met ‘maten’. Dat je doorlekt als je gaat slapen is vrij normaal, zeker als je ze heel heftig hebt.
Als je (nog) geen tampons wil dragen, moet je echt wel zorgen voor een maandverband dat dik genoeg is en dat je héél regelmatig ververst.

+ ik draag ook weleens 2 maandverbanden overal elkaar als ik bang ben dat ik doorlek.

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik draag normale dikte denk ik… ik zal wel dikkere kopen! ;p

Je kan ook nachtmaandverband dragen overdag? Of een tampon én dik maandverband.

De blauwe verpakking van Always maandverband is heel fijn, die zijn speciaal gemaakt voor zware dagen/nachten. Verder ieder half uur/uur verschonen.

Tampons zijn trouwens echt een uitkomst bij zware dagen, het scheelt echt gigantisch in het doorlek gevaar en je kunt het nog combineren met maandverband. Koop gewoon eerst de kleinste tampons (bijvoorbeeld die ene met drie druppeltjes erop van Always, die zijn ook niet zo stug als goedkopere merken), er is niet zoiets als te klein - het past altijd en blijft altijd zitten! Alleen kleinere tampons kun je minder lang dragen dan grotere, that’s all.

Ja, ik draag altijd 2 maandverbanden overdag want mij bij is het zoo heftig!

En als ik op school dan wil wisselen, moet ik dus die maandverbanden openscheuren, wat zoo veel geluid geeft. Niet dat ik me ervoor schaam, maar soms is het dan ongemakkelijk stil in de wc’s , alleen zijn er nogsteeds mensen.

Bedankt voor de snelle reacties!!

^ Boeiend. Elk meisje is ongesteld toch?

Ik bloedde voorheen extreem veel en kon binnen 1 lesuur al heel erg doorlekken. Wat mij heel erg heeft geholpen is aan de pil gaan, ik verlies nu véél minder bloed en lek nu haast nooit meer door.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je onder de 15/16 bent, zou ik eerder 4 of 5 (dikke) maandverbanden meenemen en ze om de 1 a 2 uur vewisselen.

Klopt. En hoe wassen jullie eigenlijk het bloed uit jullie onderbroeken en broeken als je doorlekt?

Volgens mij heeft het totaal geen nut om twee tegelijkertijd te dragen. Je kan beter een voor de nacht gebruiken en dan ieder uur verwisselen. Maandverband heb ik het dan over.

Toen ik nog niet aan de pil was, gebeurde het me nog wel eens dat ik door zowel een tampon als maandverband lekte. Nu ik aan de pil ben kan ik het met tampons af, maar ik lek alsnog altijd langs het maandverband heen. Ik zou als ik jou was toch eens beginnen met tampons, je kunt gewoon beginnen met de kleinste maat en als je er aan gewend bent een maatje groter nemer.

Bloed krijg ik meestal uit mijn kleding door eerst de vlek goed in te smeren met shampoo of handzeep en koud water, net zolang tot hij redelijk vervaagt is, daarna gaat het zo snel mogelijk in de wasmachine (30 graden, kort programma) en vaak zie ik er daarna vrij weinig meer van.

Ik probeer het er eerst altijd met koud water uit te krijgen. Ossengalzeep wil ook nog wel helpen.

Als je tampons niet fijn vind kan je ook voor een menstruatiecup gaan kijken.
Ik zou ook voor maandverband met vleugels kijken, had zelf toen ik maandverband gebruikte tenminste vaak dat niet ‘door’ maar ‘langs’, dan hielpen de vleugels goed.

Dit heeft inderdaad geen nut. Veel incontinente ouderen doen dit ook, het helpt misschien alleen voor je ‘gevoel’ maar verder niet. Sterker nog, het belemmert absorptie juist wat meer.

Zelfs met vleugels had ik het nog wel vaak dat ik doordat het erlangs liep doorlekte. :’) Maar het is al wel prettiger dan zonder vleugels indeed. Probeer de combinatie maandverband + tampon of ga aan de pil!

Probeer inderdaad nachtmaandverband + tampons. Dan vangt je tampon het meeste op en de rest gaat dan in je maandverband. Wel regelmatig verversen! Begin gewoon met mini of de maat daarna, dat past altijd. Kun je je moeder niet om advies vragen?
Hoe vaak vervang je je maandverband nu ?

Ik ben het eens met iedereen, en verder kan ik je nog tampons met applicator aanraden. Dan schiet je ze als het ware naarbinnen. Die gebruik ik altijd en vind ik een stuk makkelijker in te brengen.

Oke, bedankt voor al jullie reacties! Ik vervang mijn maandverband om de 1 uur :wink:. En ik droeg altijd al met vleugels maar het ging er soms toch eens langs, ik ga maar eens met tampons beginnen.

Koud water en zeep! Gewoon beetje afwasmiddel pakken en het water ook echt koud houden want anders hechten de eiwitten van het bloed ofzo aan de stof. Beste even laten weten. Dus plek met bloed nat maken, zeep erop, laten liggen en dan daarna tussen je handen boenen of met een borsteltje.

En wees aub niet bang om het op school te verwisselen!! Anders lek je inderdaad door ja :cold_sweat: