Doorgaan?

Heee meiden,

Ondanks het feit dat ik net pas nieuw ben, wil ik jullie toch al om advies vragen. Ik wil namelijk graag duidelijkheid voor mezelf, maar ook voor mijn vriend en ik weet gewoon even niet meer wat wijsheid is.

Vooraf is het misschien handig om te weten dat ik twee nogal vervelende relaties heb gehad en daarnaast dit mijn eerste en enige ‘leuke’ relatie is. Bij de vervelende relaties moet je denken aan dingen verbieden, extreme jaloezie en ik heb dingen gedaan of toegestaan waar ik niet achterstond, maar ook toen ik dit bij mij laatste relatie aangaf ging mijn ex toch door.

Hierdoor heb ik best een ‘beschadiging’ opgelopen weet ik van mezelf, ik ben extreem voorzichtig geworden en maak eigenlijk geen grapjes meer omdat ik bang ben dat ik dan iets uit kan lokken wat ik niet wil. Ik had mezelf eigenlijk voorgenomen om aan mezelf te gaan werken en nog even niet aan een relatie te beginnen. Gewoon mezelf weer worden, tot rust komen en alles verwerken.

Maar toen kwam mijn huidige vriend R. op mijn pad, ik kende hem al langer en kon het altijd goed met hem vinden, dus spraken we wat vaker af en van het een kwam het ander. Al met al hebben we nu tweeënhalve week een relatie.

Het ging allemaal erg goed, maar ik ben sinds een week oververmoeid en moet dus even wat gas terugnemen, wat meer aan mezelf denken en dat houdt in dat we, ondanks dat we bijna naast elkaar wonen, elkaar dus niet meer elke dag zien zoals tijdens de eerste week. Voor mij totaal geen probleem omdat ik gewoon die vrijheid nodig heb, mijn pony’s voor mijn vrienden (en dus vriend) gaan en ik ook mijn vriendinnen/familie niet wil verwaarlozen door hen een week niet te zien.

Nu leek dit geen probleem, had het aan hem uitgelegd en toen was het dus ook goed. Alleen zagen we elkaar wat minder dan hij had verwacht, dus hij zei dat tegen mij en ik schoot meteen in een soort ‘verdediging’ voor mezelf en werd dus boos, hij kon niet verwachten dat ik hem 24/7 kon zijn, mijn pony was belangrijker ed. en dat soort dingen heb ik in die waas gezegd.

Op dat moment kwamen even álle irritaties naar boven en is er aan weerszijde genoeg gezegd. Dit was gisteren en sinds die tijd is alles gewoon even heel anders. Ik heb hem vandaag ook niet gezien en ben steeds aan het twijfelen of ik de relatie wel door moet zetten, dat hij niet dé ware is weet ik omdat wij beide gewoon een totaal ander beeld van de toekomst hebben. Dan niet op korte termijn, maar meer na onze studies. Maar dit vind ik niet zozeer een reden om er een punt achter te zetten, we hebben nu ook gewoon veel lol samen, vinden elkaar leuk en houden ook nog gewoon van elkaar. Maar trouwen, nee, dat zie ik ons niet doen.

Ik wil vooral duidelijkheid voor ons allebei, ik ga over acht dagen op vakantie en zie hem dan vijf weken niet, misschien is het een goed idee om af te wachten en daarna een frisse start te maken? Of juist voor de vakantie een besluit nemen? Het afkappen omdat ik weet dat hij sowieso niet de ware is?

Hopelijk kunnen jullie mij wat tips en adviezen geven zodat ik wat beter weet wat ik met deze situatie aan moet.

als je zegt dat jullie het nu leuk samen hebben waarom zal je er een punt achter zetten? geniet van de tijd die jullie samen hebben en maak er wat van! ook al is het niet de ware voor je kun je altijd nog later zeggen over hem : wat heb ik een leuke tijd met hem gehad. dat is het wel waard toch?

Vanwege jouw persoonlijke situatie, hoe je voelt etc., is het misschien beter om het uit te maken om aan jezelf te werken.

@sweetthing:

Daar heb je gelijk in, maar het is natuurlijk niet alleen maar leuk in een relatie. Zeker met de twee ex-vriendjes die ik heb gehad vind ik het soms nog moeilijk en schiet ik snel in de verdediging, na meerdere keren uitleggen heb ik nog niet echt het idee dat hij het begrijpt.

Hij zegt telkens: ‘maar als ik niet weet waar ik rekening mee moet houden, dan kan ik het niet veranderen’. Dan vraag ik me dus af: heb je wel geluisterd/gelezen wat ik je heb verteld/gestuurd? Daar staat toch duidelijk in waar ik moeite mee heb, waar hij rekening mee moet houden ed.

Net weer een extreem lang bericht gestuurd en weer als eerste de reactie: ‘maar als ik niet weet waar ik rekening mee moet houden, dan kan ik het niet veranderen’.

@garapoes:

Jij hebt inderdaad ook een punt, bij mijn vorige relatie was ik er eigenlijk nog niet helemaal klaar voor en dat is nu zo’n maand geleden (heb heel snel een nieuwe relatie gekregen) en ik ben er dus misschien nog steeds niet klaar voor. Het is dat mijn vriend een bekende was voor me en ik hem dus in die zin vertrouwde en wist dat hij sowieso anders was dan mijn twee ex-vriendjes, maar misschien is het wel beter om écht aan mezelf te werken en dan een vriend toe te laten in m’n leven, maar hij is zo leuk en het heeft op z’n tijd ook een positieve werking op me.

dan zul je misschien een keer hard voor hem moeten zijn en gewoon zeggen dat die beter naar je moet gaan luisteren en dat je er anders klaar mee bent.
een jongen die niet eens naar je kan luisteren heb je niks aan. krijg je meestal alleen maar gezeur van!

^praat face to face met elkaar! Dat is altijd beter.

Dat heb ik ook gedaan, maar werkt niet beter @garapoes. Er zit voor mij een emotioneel zwaar beladen deel aan het verhaal en de manier waarop hij daarmee omgaat geeft mij geen goed gevoel om dit face to face te vertellen. De laksheid op de een of andere manier kan mij dan alleen maar pijn gaan doen en dat is even wat ik niet nodig heb.

Vandaar dat ik vandaag de confrontatie via whatsapp aan ben gegaan, maar helaas werkt het tot nu toe nog niet echt. Ik stuur een lang bericht met eigenlijk alles in grote lijnen erin wat voor mij niet werkt, me irriteert en waarom ik in sommige situaties op een bepaalde manier zo handel. Kortom: ik stel me ook kwetsbaar op, geef fouten toe ed. en verwacht daarop toch een normale reactie.

Wat krijg ik terug: vier zinnetjes van hooguit 8 woorden en daarna is hij weer offline… Daarna even de discussie aangegaan en meerdere keren gezegd dat ik graag inhoudelijke reacties wil, niet zo oppervlakkig en niet telkens ‘al je het aangeeft kan ik het veranderen’… Dan geeft hij aan het te begrijpen en doet hetzelfde nog een keer, weer uitleg, hij begrijpt het en gaat gewoon door… :hammer:

Ik raak langzaamaan ook op en gefrustreerd hierdoor dus heb besloten het nu maar eens van zijn kant te laten komen.

Besloten er een punt achter te zetten, hoop dat hij me niet om gaat praten (makkelijk beïnvloedbaar), maar heb vriendinnen die me steunen.

Bedankt voor de reacties en voornamelijk garapoes voor de eye-opener. Nu eerst mezelf.

Als ik je verhaal zo lees, lijkt me dat een goed besluit. Sterkte voor de komende tijd en take care.

Bedankt Cucumber.

Ahw, veel sterkte, meisje. Gewoon op jezelf focussen nu, hij moet dat maar accepteren en het is niet alsof je hem geen kans hebt gegeven om het te verbeteren

Klopt, hij gedraagt zich nu ook echt heel kinderachtig door statussen neer te zetten zoals ‘Ik kan het toch nooit goed doen’ ‘Ik doe alles fout’ etc. en daardoor ben ik alleen maar blij dat ik er een punt achter heb gezet, zo had het nooit serieus kunnen worden als hij al zo reageert terwijl de fout in dit geval toch grotendeels bij hem ligt.

Ik wilde gisteren nog even praten, danwel via whatsapp vanwege een gevoelig onderwerp en zijn lakse manier van reageren, en hij gaf aan hier ook behoefte aan te hebben. Dus netjes het gesprek geopend omdat ik met het voorstel kwam en vervolgens komt er gewoon weinig tot geen reactie van zijn kant en nu word ík neergezet als degene die niet wilde praten, niet naar een oplossing wilde zoeken en er direct een punt achter heeft gezet… Béétje een trieste situatie en ik denk ook dat hij dit zo aan zijn ouders en vrienden voor zal gaan leggen, gek genoeg kan ik me daar niet druk om maken omdat ik weet dat ik m’n best gedaan heb en een goede keuze gemaakt heb door hem de deur te wijzen.

Hmm, nou ik zou niet over serieuze onderwerpen praten via Whatsapp. Dat neemt hij inderdaad niet serieus genoeg, hij geeft antwoord en klikt het gesprek weg. Daarom lijkt het mij beter om face to face te praten, dan moet hij wel een reactie geven. Maar het klinkt echt als geen goede jongen, het is goed dat je het uit hebt gemaakt!

Verstandig dat je voor jezelf hebt gekozen meis. Sowieso klinkt hij niet echt als de juiste voor jou, maar nu moet jij gewoon even aan jezelf denken en aan jezelf werken. Fijn dat je lieve vriendinnen hebt, dat zal je steun geven.

Sterkte de komende tijd en als je je verhaal even kwijt moet, mag dat altijd hier of je mag me ook een PBtje sturen.

Wij hebben ook face to face gepraat, maar hij is ontzettend laks in zijn manier van reageren en geeft een indruk van ‘het kan me niet schelen wat je zegt, ik zeg straks dat ik eraan ga werken en dan zijn we klaar’. Omdat ik telkens verwijten kreeg wilde ik hem een stukje van mijn verleden uitleggen, dit is gewoon erg emotioneel voor mij en als ik dan tegen een muur lijk te praten doe ik dat liever via whatsapp, het kan hem weinig schelen welke emoties ik erbij heb, dus dan maar emotieloos via whatsapp was mijn gedachte en maar beter ook.

Bedankt Estranged, fijn om te weten.