Doorgaan met toelating school, of toch niet?

Dag meiden,

Voor velen misschien een bekend probleem: het kiezen van een studie. Ik heb precies om deze reden een tussenjaar genomen. Een paar maanden geleden ben ik een studie tegen gekomen, waarover ik ontzettend enthousiast ben geraakt. Het is de University College van Leiden, waarbij je op campus gaat en in het Engels les krijgt. Super tof, maar de echte reden dat ik daar heen wil zijn de onderwerpen. Vooral het internationaal recht, menselijke diversiteit, duurzaamheid spreken mij super aan. Kortom de mondiale vraagstukken. Nu eerst het goed nieuws. Ik ben voor deze studie, na een toelatingsprocedure - die ik nooit gedacht had door te komen -, aangenomen.

Echter wacht mij nog één ding die ik moet voltooien en dat is een het behalen van een Proficiency in English diploma. Misschien hebben sommigen van jullie er wel van gehoord, maar voor degene die dat niet hebben: dat is het hoogste niveau dat je kan behalen in Engels. Level C2. Nu is een 8 op je rapport voor Engels voldoende, maar helaas, ik was op de middelbare geen held in Engels en slaagde met een 6 gemiddeld. Nu moet je het zo zien: van een 6 naar een 8 in twee maanden. Maar nee, ik ga niet herexamen doen, ik moet een ander diploma halen. Waarvan ik denk dat het eigenlijk nog lastiger is. Hoe erg ik me hierover in het begin niet druk maakte, omdat ik alleen bezig was met überhaupt toegelaten te worden, hoe erg ik dat nu wel doe. Ik weet zeker dat ik in staat ben het diploma te halen, maar niet in zo een korte periode.

Nu kan ik dus twee dingen doen:

1. Ik ga voorzetten waar ik mee begonnen ben en geef niet op (daar houd ik namelijk echt niet van). Ik moet hierbij me wel echt helemaal focussen op alleen Engels en daarnaast kan ik echt bijna niks, omdat het in mei als is, mijn examen. Mocht ik het dan niet halen, dan kan ik het in juni nog eens proberen. Lastig, want wil ik echt alleen maar leven voor dit? Is het niet te zwaar en word ik hier wel gelukkig van? Ik ben ook iemand die bezig moet zijn, wil sporten, wil werken (dat blijf ik sowieso doen). Het maakt me nu in ieder geval heel erg niet happy, maar dat komt ook omdat ik het heel graag wil en dit mij gewoon in de weg staat. Ik blijf er maar aan denken. Iets wat super lastig is. Echter ook een klein puntje: hiermee zitten al tussen de 700 tot 1000 euro aan kosten verbonden. Dat ben ik dus kwijt als ik het niet haal. En nogmaals die kans acht ik vrij groot. Ik moet realistisch blijven. Nog een ding: als ik naar deze school ga, ben ik bang dat het ook heel zwaar is. Het is en blijft University college en ik houd er heel erg van om ook in de praktijk te leren en daarnaast nog tijd te hebben om te sporten en een leven te hebben. Ik denk dat dat me uiteindelijk gelukkiger maakt. Maar toch: een studie die zo perfect bij mijn voorkeuren aansluit?

2. Ik kan een andere studie gaan doen en dit voor nu even uit mijn hoofd zetten. Ik zou zeker dit wel in overleg met een studieadviseur doen - als het mogelijk is. Ik zou graag later in het buitenland gaan studeren / stage lopen. Lastige is dat ik dit jaar echt wil beginnen met een studie. Gelukkig heb ik nu zeker een richting en weet ik haast wel zeker dat ik een WO studie wil doen. Ondanks dat ik een richting heb, weet ik niet precies wat ik daarbij zou kunnen doen. Wat ik ontzettend interessant vind, is internationaal recht en dan specifiek mensenrechten. Zo vind ik het geweldig wat Unicef bijvoorbeeld doet. Ook diversiteit van culturen spreekt mij aan en ontwikkelingshulp. Mensen helpen vind ik fijn. En dat zie ik later op verschillende manieren gebeuren. Ik zou me haast zien later in de rol van wereldverbeteraar - how cliché - om even aan te geven wat mij zo aanspreekt. Daar ben ik nu ook al deels mij bezig. In kleine stapjes. Maar welke studie zou daar bij passen? Ben tot nu toe alleen om internationaal recht gekomen. Mijn plan is zeker om met welke studie ik dan ook kies, Engels er naast te gaan leren, omdat ik weet dat ik vroeg of laat dan weer het plan heb om een soortgelijke opleiding te doen of dergelijke. En het dan alsnog nodig ga hebben.

Dus kort, maar bondig: deze studie is het helemaal, maar ik ben ook iemand die er naast nog een leven wil hebben. Moet ik de gok wagen met de grote kans dat ik er super veel mee kan verliezen (voor mijn gevoel wellicht) en dat ik er na me echt zwaar naar ga voelen (als ik het niet haal)? Of zou het beter zijn om deze opleiding even uit mijn gedachten te zetten? What to do, what to do?

Dankjewel voor het lezen!

Liefs, Lune.

Kun je niet nog een tussenjaar nemen en dan in het buitenland gaan werken om je Engels op te krikken? University college is beter dan een standaard bachelor opleiding en het zou echt zonde zijn als je zo’n kans laat schieten. Dan kun je het beter een jaartje uitstellen, want ik ga heel eerlijk zijn, er is no way dat je voor mei je niveau naar C2 kunt opkrikken (ervan uitgaande dat je niveau sinds de middelbare school niet veel verbeterd is). Ter vergelijking: mijn gemiddelde op het VWO was een 7.4 en na 1.5 jaar een engelse opleiding gevolgd te hebben wist ik met moeite een C1 op mijn TOEFL te halen. C2 is echt een heel hoog niveau waar je makkelijk een jaar voor moet uittrekken.

Dankjewel voor het lezen in eerste instantie. Tekst is aardig lang zie ik nu. Ik denk dat je zeker gelijk hebt over niet halen. Heel langzaam dringt dat echt tot me door. Ik ga dit idee zeker mee nemen, zou heel fijn zijn als ze me die kans zouden geven.

Meer tips zijn welkom!

Heey!
Ik vind het lastig om in te schatten hoe goed je Engels nu is en of je het dus zou kunnen halen, dit zal je zelf moeten bepalen… Maar is het misschien nog een idee om een andere studie te zoeken (waar geen toelating aan vast zit) en daar ook voor in te schrijven? Dus iets wat je ook interessant vindt en waarbij je ook nog een leven ernaast kunt hebben, zoals je het zelf omschrijft. Dan heb je een soort van back-up voor als je Engels C2 niet zou halen…
Ik hoop dat je er wat aan hebt :flushed:

Als die UC echt je droom is zou ik er gewoon voor gaan, anders krijg je misschien spijt dat je het niet geprobeerd hebt!

Als je droom het UC is zou ik het in ieder geval proberen om het te halen.
Een andere studie die je misschien leuk zou vinden is internationale ontwikkelingsstudies in Wageningen, ik het het idee dat dit wel bij je interesses aansluit.

Normaal zou ik zeggen om het echt te proberen, maar C2 is echt hoog. Ik heb me hier 2 jaar geleden mee bezig gehouden, maar op een gegeven moment ben ik er mee gestopt omdat ik mijn vwo diploma belangrijker vond. Ik sta nu een 8,5 voor Engels en stond hier in de 4e en 5e hoger voor (zit nu in de 6e) en ik moet zeggen dat C2 veel moeilijker is en mijn 8,5 daar niet veel over zegt. Misschien kan je met iemand praten over je Engels die kan zeggen wat je precies kan en of je het zou kunnen halen door veel te oefenen. Dan zou ik het doen. Maar het is inderdaad heel veel weggegooid geld als je het niet haalt.

Je zegt dat je denkt dat University College je droomstudie is maar vervolgens bedenk je wel veel negatieve dingen die met die studie verbonden zijn. Ik denk dat als je oprecht gelooft dat dat je droomstudie is, je er wel wat over hebt en je wel zorgt dat het werkt met de dingen die je nog naast je studie wil doen. Ik denk dat weinig studenten letterlijk alleen studeren en niets anders doen.

Over het Engels, C2 halen is moeilijk maar of het mogelijk is hangt van jou af. Het hangt er een beetje vanaf hoe goed je kan leren en waar je nu staat met je Engels. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik in een paar maanden van slecht Engels naar niveau C1 Engels ging toen ik mn FCE haalde. Ik heb zelf gemerkt dat er echt aan ligt hoeveel Engels je spreekt, leest en bv. opdrachten maakt.

Kun je dan niet gewoon LAS gaan doen? In Utrecht kun je dat doen zonder UC. Wel heb je dan niet zoveel mogelijkheden als bij het UC.

Als het jouw droom is, zou ik het zeker proberen. Ik heb zelf dit jaar ook mijn Certificate of Proficiency in English behaald (C2, dus), dus als je daar vragen over hebt, kun je die altijd stellen. Ik vond het helemaal niet zo heel lastig, maar je moet er wel zeker voor oefenen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik verder ook niet slecht ben in Engels. Ik zit momenteel in V6 en sta een 9,5. Maar Proficiency is wel heel anders dan het reguliere Engels, voor het onderdeel Use of English kun je bijvoorbeeld eigenlijk niet echt leren, maar gaat het echt om je taalgevoel. Als ik jou was zou ik, als je er toch voor gaat, zo’n boek aanschaffen ervan.
Succes!

Sorry dat ik off topic ga maar welk boek had jij?

Je kan ook eens een oefen examen doen (die kan je wel vinden via google) waarmee je kan zien wat nu je niveau in Engels is. Omdat het CPE zo anders is dan VWO Engels zou het heel goed kunnen dat je daar veel beter op kunt scoren.
Daarnaast, waarom zou je het niet gaan doen? Als dit is wat je echt graag wil?
En het is wel mogelijk om dit te halen. Ga veel boeken lezen, tv-series kijken (wat een straf :wink:) en oefen heel veel met oefeningen van die examens.
Je kan het!!

Wij hadden voor FCE en CAE Gold Plus, misschien heb je daar wat aan?

Ah dankjewel!

On topic: op de site van Cambridge English kun je je niveau Engels testen, maar ik zou daar niet heel erg vanuit gaan. Op mijn VWO examen haalde ik een 8 ofzo en hier kwam uit dat ik C2 niveau had. Ook wordt het spreken niet meegerekend.