Doorgaan met Gymnasium of stoppen?

Hee,

Ik zit nu in 3 gymnasium en moet bijna mijn profielkeuze maken.
Ik ga waarschijnlijk N&G doen, wat voor mij een vrij lastig profiel is omdat ik niet uitblink in de betavakken.
Maar nu zit ik dus heel erg te twijfelen of ik nog Latijn erbij moet kiezen, omdat dat waarschijnlijk erg moeilijk en veel werk gaat worden de komende jaren en ik heb dan waarschijnlijk al mijn handen vol aan alle betavakken. Daar komt ook nog bij dat we dan het vak KCV krijgen, en daar ben ook echt heel slecht in. Latijn zou ik qua punten wel aankunnen, maar ik heb niet het idee dat het echt nuttig is, maar dus wel veel werk. Ook vind ik de cultuur achter de teksten zeg maar, eigenlijk helemaal niet interessant.

Kan iemand mij helpen, of tips geven?
Echt heel erg bedankt!

Als je het niet interessant vindt, dan niet doen. Want er gaat namelijk wel redelijk wat tijd in zitten. Ik zou een vak kiezen dat je echt leuk vindt.

Ik heb eindexamen Latijn gedaan vorig jaar en ik vond het zelf trouwens heel erg leuk. In de 3e twijfelde ik heel erg, maar uiteindelijk heb ik het toch maar gekozen. Het kostte wel altijd veel tijd, maar achteraf gezien heeft het me veel opgeleverd (ik ben grammaticaal gezien en analytisch sterk geworden mede door Latijn, het is makkelijker vreemde talen te leren, en het draagt erg bij aan je algemene ontwikkeling en doorzettingsvermogen). Bovendien had ik een heel leuke docent en een klas van drie man (nouja, vrouw, eigenlijk).

Ik heb zelf grieks, maar bij ons op school kon je latijn en of grieks alsnog laten vallen als je het toch niks vond en dan werd je gewoon een Atheneum leerling. Misschien kun je vragen of dat bij jou ook kan? (Niemand heeft het bij ons gedaan omdat iedereen het toch leuk vond)

Ik heb nu dit jaar ook wel een leuke docent voor Latijn, en die zou ik in de bovenbouw dan ook krijgen. Maar voor KCV zou ik dan een lerares krijgen die ik niet echt kan uitstaan, dus daar twijfel ik ook heel erg over, vooral omdat ik dat al heel moeilijk en niet interessant vind, en zij het er niet echt leuker op maakt…

@missintelligence: Ik weet niet zeker of dat bij ons kan, want dan moet je verplicht Frans of Duits kiezen, en als je dat pas na een jaar doet hebt je toch heel veel gemist?

weet wat je na de middelbare school wil doen, en kijk of je dan universiteit moet doen of hbo (:

en doen wat je leuk vindt, anders heb je geen motivatie

De klassieke talen vallen in de vierde klas echt mee met wat je verwacht hoor, in ieder geval Grieks wel.

Als je goed bent in talen en je goed je best hebt gedaan, zou ik gewoon doorgaan. Latijn is echt super handig als je veel talen leert/wilt leren. En anders gewoon stoppen als het niet meer leuk is.

Ik vond KCV in de bovenbouw echt heel erg meevallen :slightly_smiling_face: gewoon blijven opletten in de les dan hoef je thuis vrij weinig meer te doen !
Ik begrijp trouwens niet helemaal waarom je N&G kiest als de bèta vakken je niet zo liggen, denk dat dit je nog wel tegen gaat vallen dan…

Ik kies N&G omdat ik heel graag de gezondheidsrichting zeg maar op wil, en ik ben bereid er hard voor te werken, maar ik denk dus dat het dan met Latijn en KCV niet gaat lukken.

Nouja als je geen Grieks of Latijns wil studeren is het sowieso een beetje overbodig om die vakken te kiezen. Ik zou zelf stoppen als ik in jouw situatie zat.

Dit inderdaad. Grieks en Latijn is wel nuttig voor je taalinzicht en dat soort dingen, maar als jij de gezondheidsrichting op wil zou ik het lekker laten. Dan kan je je richten op je betavakken en die hopelijk met succes afsluiten :slightly_smiling_face:

Ik ben zelf na de tweede gestopt met Griek en Latijn. Hele moeilijke keuze, omdat ik wist dat als ik heel erg mijn best deed, ik het best kon. Maar sinds ik nu veel meer tijd heb om andere vakken te doen. Ik weet ook - zoals eerder gezegd - niet helemaal wat ik eraan heb gehad, zeker aan Grieks niet.
En met een moeilijk profiel als N&G denk ik echt dat je al je tijd nodig hebt voor natuurkunde e.d., en dat natuurkunde belangrijker is dan Latijn weet ik wel zeker (:

Good luck !

Als je nu al twijfelt, zou ik ermee stoppen. Ik twijfelde ook heel erg toen ik mijn profielkeuze moest maken. Ik vond het helemaal geen leuk vak (ook door het vele werk), maar ik ging ermee door omdat ik wel goede cijfers haalde. In de vierde ben ik er uiteindelijk toch nog mee gestopt. In dat jaar krijg je nog meer leer- en maakwerk. De tijd die je daar in stopt kun je beter in andere vakken stoppen die je moeilijk vind, want aan Latijn heb je uiteindelijk helemaal niks. Dit zeg je nu ook al…

Nou, Latijn is best handig als je geneeskunde oid wilt gaan doen, maar aangezien je niet zo uitblinkt zou je je eerder moeten richten op de beta vakken inderdaad, want die zijn echt veeeeel belangrijker…

Ik zat echt in precies dezelfde situatie ik heb ook N&G gedaan en kunst en zit nu op de uni. Ik ben door gegaan met latijn en daar heb ik achteraf veel spijt van…het was echt ver uit het kutste vak om te leren en door mn focus op latijn heb ik minder voor de beta vakken kunnen leren. Het heeft heel veel meer stress opgebracht…Ik zou achteraf gezien echt voor frans of duits kiezen, hoe cliché het ook klinkt je hebt er veel meer aan. Latijn is echt alleen maar voor de leuk.

Oh ik word altijd zo moe van deze kortzichtige opmerking :’)

Ik zou niet doorgaan op gymnasium als je het niet interessant vindt.

Als je graag de gezondheidsrichting in wil zou ik als ik jou was zeker latijn erbij houden, veel termen in de gezondheid komen vanuit het latijns

Maar die termen moet je toch gewoon leren, en ik betwijfel of je dan zo’n voorsprong hebt als je Latijn hebt gehad?