Door mijn slaapprobleem ga ik falen..

Oke.
Ik ben iemand, die 95% van de tijd gewoon echt een happy gelukkig leven lijdt, maar de laatste tijd heb ik wat problemen.

Ik heb een redelijk opgefokt slaappatroon. Als ik voor 2 uur ga slapen (maakt niet uit hoeveel uur ik de vorige nacht heb geslapen, of wat ik die dag heb gedaan), duurt het minstens een uur (als het al niet langer is) om in slaap te komen.
Tevens kan ik alleen slapen als het helemaal stil is. Maar dan ook geen enkel geluid te horen is. Maar ik zit op kamers en hoewel iedereen die hier in dit huis komt wel rekening met me houdt, is het bijna nooit echt super stil.

Normaalgesproken heb ik een chill school, werkrooster. Dat wil zeggen, dat ik bijna nooit voor 10 uur op hoef te staan en meestal smiddags of savonds iets langer doorga. Dan kan ik ook gewoon mijn normale slaaptijden van 2 tot 10 aanhouden en is er niks aan de hand.

Maar deze 2 weken heb ik stage gelopen en moest ik regelmatig om half 6 opstaan. Slapen was echt een hel.
Vaak probeer ik op tijd naar bed te gaan, na een aantal keren rondgedraaid te hebben, krijg je ook wel wat slaap. Maar op de een of andere manier, door stress of door ergens kort achter elkaar een paar geluiden die je hoort, maak ik mezelf helemaal gek.
Ik kom dan weer een beetje uit die slaperigheid, ga me zorgen maken, piekeren en 10 minuten later lig ik klaarwakker in bed en ben ik weer bij voor af aan.

Dit heeft als gevolg dat ik overdag fouten maak, of dingen niet doe omdat ik gewoon echt mentaal helemaal naar de tering ben, waardoor ik die volgende avond weer niet in slaap ga komen, omdat mijn hersenen zo nodig al die dingen moeten verwerken net op het moment voordat ik ga slapen.
Het is zeg maar een negatieve spiraal. volgen jullie t nog?

Maar goed. Ik denk dat ik er sowieso mee naar de dokter ga. Misschien kleine bloedtest doe, om te kijken of mijn lichaam wel genoeg melatonine aanmaakt ofzo.

Maar mijn vraag was voornamelijk, of iemand zich hierin herkent en waar in godsnaam die paranoia vandaan komt op het moment dat het niet lukt. Op die momenten ken ik mezelf namelijk niet meer …

Misschien kun je ook eens wat eerder naar bed gaan, rond een uur of 11 of 12? En voor het geluid: kun je anders niet met oordopjes in slapen? van die formule-1 oordopjes?

Nou. Ik lig vaker om 11 of 12 uur in bed, maar het probleem is. Als ik rond 11 uur ga slapen, slaap ik toch nooit voor 1 uur
En ik slaap bijna iedere nacht met oordopjes heen, maar geluiden als: De voordeur, iemand die op de trap loopt etc. die kan je gewoon niet blokkeren

Ik herken me hier zo in, ik slaap super slecht soms maar 2 uur in een paar dagen. Ik vergeet ALLES en maak veel domme fouten.

Ik denk trouwens dat je een verkeerde slaapritme heb, of dat je lichaam moet wennen aan het vroeg opstaan?

Heel herkenbaar, ik slaap ook altijd pas om 12/1 uur en kan ook echt niet tegen geluiden.
Het klinkt misschien heel stom, maar ik had altijd een speciale ‘slaapcd’ over een beertje, waardoor ik helemaal rustig werd. Die gebruik ik soms nog. Maar meestal luister ik nu gewoon naar radio1. Van muziek wordt je alleen nog maar meer wakker en door naar het nieuws en gesprekken te luisteren doe je tenminste nog wat nuttigs en heb je ook iets om je op te concentreren (:

misschien moet je gaan slapen met oortjes en slaapmasker. dan is het helemaal stil en donker. en voordat je gaat slapen even een kopje warme thee drinken, bij voorkeur groene thee of kamille. succes :slightly_smiling_face:

oja en voor het slapen geen tv kijken of videogames doen ofzo en geen cola/koffie/energieshit drinken

Je hebt ook pillen bij de drogist die zorgen voor een betere nachtrust, met natuurlijke ingrediënten, mijn zusje gebruikte die ook en die werkten heel goed. Zij had ook problemen met slapen en daardoor sliep ze beter in en werd ze uitgeruster wakker.

Meer sporten, maar niet voor je gaat slapen. Zo heb je niet te veel energie en kan je beter slapen. Als je om 2 uur gaat slapen kan je bv van 8 tot 9 uur sporten.

Je moet sowieso zorgen dat je een ander ritme krijgt. want omdat jij zo gewend ben aan het feit dat je het nooit vroeg uit je bed hoeft, krijg je nu zo’n klap dat je dit als resultaat krijgt. Overdag moet je veel uitvoeren(ga desnoods sporten), vroeg opstaan en op een goede tijd naar bed (ook al lig je er alleen maar in te liggen). Ik kan ben namelijk de eerste week na de zomervakantie ook altijd kapot omdat ik er opeens weer om half7 uit moet ;d

Ik moet ook veel vroeg op de in de week. Ik doe het al vanaf het begin van het schooljaar, maar kan er nog steeds niet aan wennen. Ik val daarentegen wel snel in slaap. Maar of ik nu om 9 uur naar bed ga, of om 1 uur. De volgende ochtend heb ik ALTIJD veel moeite om op te staan. Het lukt me bijna niet om om half 6 op te staan. vaak kom ik er ook vaak om 6 uur (of nog later) pas m’n bed uit…
Ik maak soms ook veel fouten die ik eigenlijk niet had hoeven maken wanneer ik gewoon goed uitgerust ben. Ik heb ook veel stress, en ik denk dat het daarmee te maken heeft. Dus niet hetzelfde als wat jij hebt…

Het kan zijn dat je er zo mee bezig bent en je zo vaak denkt ‘ik moet slapen, maar het lukt maar niet’ het je ook gewoon niet lukt. Ik pieker dan vaak over wat ik de volgende dag allemaal nog moet gaan doen en wat ik allemaal niet moet vergeten (wat ik dus de volgende dag allemaal vergeet VOORDAT ik uberhaupt op stage ben, zoals mijn ov-chipkaart of ik laat mn laptop in m’n fietstas zitten OP HET STATION, zet mijn fiets op slot, hangslot en maak hem weer open (hangslot zit er nog aan) en loop dan zonder sleutel weg, vergeet vaak huissleutels mee te nemen, stap in de verkeerde trein, etc. etc. etc.)
Maar wanneer ik niet zo loop te piekeren over hoe vroeg ik wel niet op moet staan en hoe erg ik nu zou moeten slapen en wat ik de volgende dag allemaal moet doen, dan slaap ik beter, vergeet ik minder en maak ik minder fouten op mijn stage.
Bij mij werkt het ook wel om wat te lezen in bed voordat ik ga slapen. Dan breng ik mijn gedachten op iets heel anders en val ik makkelijker in slaap.

En misschien zou je eens moeten proberen om met oordoppen in te slapen. Het zal in het begin even wennen zijn om met die dingen in te slapen, maar als je zo minder hoort en makkelijker in slaap kunt vallen lijkt het me erg fijn!

Wat ook helpt is om iedere dag, of je nu vrij bent of niet, altijd op dezelfde tijd op te staan. Zo raakt je lichaam gewent aan een bepaald ritme en zul je op een gegeven moment niet eens een wekker nodig hebben. Al snap ik dat het voor een student niet realistisch is om iedere dag op hetzelfde tijdstip te gaan slapen en op te staan… Anyway, I hope you sleep better soon!!

Tnx voor de tips. De meeste had ik wel al eens gehoord, maar inderdaad jullie hebben wel gelijk.
Maar het komt gewoon zo zelden voor dat ik vroeg op moet, dat in dat andere slaapritme blijven gewoon beter is.
Om 2 redenen :

1. Savonds ben ik gewoon meer waard dan sochtends. Ik kan wel iedere dag om 8 uur op gaan staan, maar meestal kan ik me 's middags en 's avonds beter concentreren op huiswerk en shit
  2. Ik woon niet in een studentenhuis, maar wel in een druk huis. Gemiddeld werken ze ook door hier tot 12 of 1 uur. Ze zijn wel zachtjes als ik dat vraag dat wel! En nee ik voel me niet onveilig ofzo, de meeste die hier over de vloer komen ken ik wel gewoon, dus dat is niet zo zeer het probleem.

Maarja, misschien is het gewoon een fase ofzo

Daar heb ik ook hele erge last van. Ik slaap soms zelfs een hele dag niet en alsnog
kan ik slecht slapen. Ik ben vaak naar de huisarts gegaan maar niets hielp dus
hebben ze me doorverwezen naar een psycholoog.
Misschien helpt melatonine bij jou? Je kan ook valeriaan uitproberen.
Dat is voor concentratie problemen maar daar wordt je dan ook rustiger van.

Anders moet je gewoon eens naar de dokter gaan (: Dat heb ik ook eens een keer gedaan, toen kreeg ik homeopatische middelen (ik zat dan ook bij een homeopatische dokter) en dat hielp :slightly_smiling_face: