Door de huurverhoging boven de huurtoeslaggrens

Hallo meiden!

Ik woon samen met mijn vriend in een huurwoning van de woningbouw. We wonen hier bijna een jaar en onze huur valt net onder de huurtoeslaggrens. Stel dat de grens 366 is, dan betalen wij 361 (weet de precieze bedragen niet uit m’n hoofd).

Nou kreeg ik vandaag een brief met de huurverhoging, per 1 juli moeten wij 376,21 euro betalen. De huurtoeslag gaat echter niet met dit bedrag omhoog, wat ervoor zorgt dat we nu ongeveer 2 euro boven de grens zitten. Hierdoor zouden we straks elke maand 140 euro mis kunnen lopen.

Heeft iemand enig idee of ik hier wat aan kan doen? En wat dan? En mag dit zomaar? Ik kan de woningbouw vragen of ze onze huur met die paar euro willen verlagen, maar stel dat ze daar niks van willen weten? En denken jullie dat het een optie is om bij de belastingdienst een kleiner bedrag invullen? Dan zouden we dus over 2 euro ‘liegen’.

Iemand in dezelfde situatie gezeten?

Ik heb niet in dezelfde situatie gezeten maar ik zou geen fout bedrag aangeven bij de belastingen. Als ze dat ontdekken riskeer je een fikse boete vrees ik.

Ja idd. Maar opeens 150 euro per maand meer aan huur kwijt zijn is best wel veel dus ik wil toch proberen om op de een of andere manier er onderuit te komen.

Je kunt een bezwaarschrift indienen, alleen mijn reden is niet een geldige reden voor een bezwaarschrift. Daar zijn namelijk eisen voor. Dus ik moet het sowieso via een andere weg proberen. Alleen wil ik eerst graag advies van meerdere mensen voordat ik mijn eigen glazen ingooi zeg maar

Hoe oud zijn jij en je vriend? Wanneer één van jullie beiden namelijk 23 is wordt die grens van 366 (weet het zo ook even niet meer precies) omhoog gelegd naar ik geloof 640,-

Verder zou je het eerst de woningbouw kunnen vragen maar ik ben bang dat deze geen rekening gaan houden met of jullie wel of niet huurtoeslag krijgen.
Ik zou ook niet gaan liegen bij de belastingdienst maar volgens mij krijg je daar ook niet echt de kans voor? Hoe moet je daarover liegen dan, dat gaat toch allemaal automatisch?

Daarbij vindt inderdaad voor bijna elke huurwoning elk jaar op 1 juli een huurverhoging plaats, wat ik ook belachelijk vindt (de woningen worden steeds ouder maar wij moeten wel steeds meer betalen? idioot toch). Maar ja daar hebben ze alle recht toe, dus waarschijnlijk is het pech hebben :confused:

Serieus? Is dat veranderd dan? Ik dacht namelijk dat je beide 23 of ouder moest zijn. Of komt dat doordat dat toeslagpartner gedoe veranderd is? Mijn vriend is namelijk 23 geworden laatst, dus ik zoek het even na!

Up

Thuiswonend, kan er niet over meepraten

Dat ligt er aan hoe de woningbouw tot die huurverhoging komt. Ik zou ze opbellen en vragen waar dat bedrag op gebaseerd is. De woningbouw mag de huur per jaar verhogen met een aantal procent, maar per 1 juli wordt dit percentage verhoogd. Verder is de huur bepaald aan de hand van een puntensysteem.

Ik denk eerlijk gezegd dat je er vrij weinig aan kunt doen. Weet je zeker dat de maximale huur voor huurtoeslag niet omhoog gaat?

Als je vriend al 23 is geworden is er volgens mij niks aan de hand voor jullie. Dan ligt jullie grens dus op 640,- zoiets in ieder geval.

Dit was bij ons in ieder geval wel zo dus het lijkt me raar als dat bij jullie niet het geval is. ^^