Door afvallen eetstoornis aan het ontwikkelen. Hoe te stoppen

Ik heb een vraagje over een probleem dat ik de laatste tijd heb. Ik ben het afgelopen jaar wat aangekomen en dat wou ik eigenlijk voor de zomer kwijt. Ik woog na de zomervakantie rond de 64 kilo, maar was een paar weken geleden 72 kilo Hier ben ik ongeveer 4 week geleden mee begonnen toen ik op vakantie ging, dit ging erg goed. Ik at rond de 1500 caloriën per dag en sportte daarnaast ook redelijk. Ik ben in die drie weken ook ongeveer 2,5 kilo afgevallen. Ik was toen ik terug kwam van vakantie dus ook erg blij dat ik nog maar 69 kilo woog.

Nu merk ik dat nu ik weer thuis ben het erg slecht gaat. Ik denk dat ik zoiets had van “oh dit is wel genoeg geweest” en er toen niet meer op ben gaan letten. Wat waarschijnlijk ook mee speelt is dat ik op dit moment examens heb. Ik eet veels te veel alleen sta ik elke morgen weer op met de gedachte: “vandaag ga ik gezond doen!”. Ik begin de dag dan met een gezond ontbijt, lunch ook gewoon maar ik elke eindig elke dag met veel teveel eten. Op het moment dat ik dan aan mijn warm eten begin lijkt het alsof er geen rem meer op zit en schep ik soms ook wel voor 2/3 keer op. Ik kan mezelf er gewoon niet toe zetten om dan te stoppen, ook al weet ik diep van binnen wel dat het niet gezond is. Soms gaat het zelfs zo ver dat het er allemaal weer uit moet, waarna ik me nog schuldiger voel en hierna zelfs weer begin met eten. Doordat ik teveel met eten bezig ben, wat geen resultaat op levert, heb ik ook veel minder energie voor andere dingen.

Ik wel absoluut geen eetstoornis ontwikkelen, maar ik heb het gevoel dat als ik zo door ga dat ik dat wel aan het doen ben. Wat ik niet begrijp is waarom het aan het begin toen ik niet thuis was prima ging, maar dat het nu niet meer werkt. Ik heb gewoon het gevoel dat ik de hele tijd eten nodig heb en dat ik in de stress schiet als ik niks eet.

Hebben jullie tips om de hele dag door gezond te blijven eten, in plaatst van door eetbuien tijdens het warme eten een eetstoornis te ontwikkelen?

Als ik je verhaal lees merk ik een aantal dingen op.
Ten eerste vertel je dat je op vakantie 1500 kcal at en redelijk veel deed sporten. Ik hoop dat je inziet dat het enorm ongezond is en vooral geen permanente manier om af te vallen.

Probeer je nogsteeds zo weinig te eten?
Want je geeft aan dat je ontbijt en lunch eet maar ik hoor niks over tussendoortjes. Het lijkt me dat als je overdag genoeg eet dat je bij het avondeten ook niet doorslaat.

Ik zou eens kijken wat je lichaam nodig heeft dmv deze formule http://www.runinfo.nl/caloriebehoefte-harris-benedict.htm Dan moet je om op gewicht te blijven het nummer eten wat staat bij totale behoefte.
Wil je afvallen mag je MAXIMAAL -500 kcal doen van dat nummer zolang je boven je BMR blijft het eerste nummer.

En dit is misschien handig om gedurende de dag gezond te eten en juiste hoeveelheden

Ontbijt: [2-3 boterhammen of zelfde aantal in vezels, melkproduct en mogelijk fruit]
Tussendoor: [Fruit,groente,noten,melkproduct]
Lunch: [3-4 boterhammen met gevarieerd beleg]
Avondmaaltijd: [50% groente, 25% aardappel of pasta 25% Vlees]

Verder raad ik je aan om met een professional erover te praten en vooral over het weer uitspugen van het eten en het constant bezig zijn met eten. Mogelijk krijg je hierdoor een beter gevoel over jezelf en kan je het wat meer loslaten.
Verder kan een diëtiste je ondersteunen bij het ontwikkelen van een gezond voedingspatroon.

En ik snap dat de stap groot is om een professional in te schakelen, maar ik denk zeker dat je er baat bij hebt als ik kijk vanuit je verhaal.

Wat is de rede dat je tijdens het avondeten 2 a 3 keer opschept?
Heb je zo’n honger?
Misschien kun je je moeder vragen (als je nog bij je ouders woont) om minder te koken? Zodat iedereen aan tafel 1x kan opscheppen.
En waarom raak je in de stress als je niks eet? Zit daar een bepaalde reden achter?

Verder zou ik er met iemand over praten die je vertrouwd want het is inderdaad niet goed dat je na het eten alles weer uitspuugd.