Doodsbang voor presentatie

En de titel is absoluut níet overdreven.
Ik ben echt enorm bang voor presentaties, zie er maanden van tevoren al tegenop.
En ik kan nu ook niet bepaald zeggen dat het steeds minder wordt, zit nu in de 5e en heb per jaar 10 presentaties ofzo.
De angst blíjft…

Iemand tips/ervaringen of andere dingen?

Ik had altijd met een spreekbeurt
gewoon naar alles kant op kijken laat zien dat je er getraverseerd in bent.
als je niet meer weet proberen in anderen woorden te brengen.
bij mij ging ze meestal klieren dan wordt ikmeestal gewoon zenuwachtig er van.

Wij hebben op school een module communicatie, maar denk niet dat ze dat bij jou hebben? Wordt gefocust op presentaties enzo.
Verder zou ik voor je zelf bedenken wát je nou zo eng vindt. De mensen zijn waarschijnlijk jouw presentatie de dag daarna al weer vergeten. Jij bent zelf degene die er ontzettend mee bezig is, maar de rest, voor wie je de presentatie doet véél minder. Zorg dat je gewoon goed weet waar je het over hebt, en oefen het voor je ouders, of voor de spiegel ofzo. Dan heb je het al een keer gedaan.

Ik heb het zelf ook altijd gehad, hoor. Nu wat minder. Zenuwen zijn helemaal niet nodig. :wink:
Succes!

Ik had dat ook heel erg inclusief faalangst. Vooral betogen vond ik verschrikkelijk, begon altijd ontzettend te trillen voor de klas en ben een keer bijna flauwgevallen.
Ik heb geen idee hoe ik er eigenlijk overheen gekomen ben :’)
Ik denk dat het ook deels met zelfvertrouwen te maken heeft, zelfontplooiing.
Hoe ouder je word, hoe meer je er schijt aan krijgt. Gewoon jezelf moed inspreken dat je het wel kunt, het ergste wat er kan gebeuren is dat er even stiltes vallen. Dan moet je gewoon diep ademhalen en verder gaan =)

Als je voor de klas staat, gewoon denken dat iedereen in z’n onderbroek zit.

Het ergste is nog wel dat de presentatie die ik morgen moet houden 45 minuten moet duren…
Ik wist niet eens dat dat mogelijk was joh!
Maargoed, ik hoop écht dat het goed gaat en dat ik er zo snel mogelijk vanaf ben.
Over 20 uurtjes heb ik hem gehad, ik kijk echt enorm uit naar dat moment (:

Ik zeg ook al de hele tijd tegen mezelf; iedereen is mn presentatie het uur erna alweer vergeten.
Maarja, het wil nog niet echt helpen…

Ik had vandaag toevallig een presentatie en ik was best zenuwachtig. Gelukkig viel het best mee, als je eenmaal begint met praten volgt de rest vanzelf!

Wat vind je er dan precies eng aan?
Ik vond presentaties ook altijd eng. Maar heb het nou zo vaak moeten doen en heb er ook trainingen in gehad op mijn opleiding dat het nu Nu lukt het wel en vind ik het een stuk minder eng . Bovendien weet ik dat als ik mijn presentatie goed voorbereid, het altijd gewoon goed gaat. Dat geeft mij wel zelfvertrouwen ! Misschien ook een tip voor jou? =)

Ja gewoon het idee dat de héle klas naar me kijkt en naar me luisterd en op alles let wat ik doe. =S

Maar dat doen ze bij iedereen, dat word van ze verwacht ;p

Ik heb dat extreem erg.
Heb in mijn hele schooltijd (basisschool tot mbo) net 4 presentaties gehouden.
En steeds viel ik stil voor de klas en was ik heel hard het huilen op de wc.

Dus ik vermijd alles wat met presentaties te maken heeft haha.

Ik had vandaag een presentatie, en was ervoor ook best zenuwachtig. Op het moment zelf, als ik bezig ben met vertellen valt het dan heel erg mee omdat ik dan met mijn hoofd bij mijn tekst enzo zit. Ik weet niet of het bij jou op het moment zelf ook minder is?

Simpel: jij bent niet geïnteresseerd in wat zij zeggen als ze voor de klas staan en zij niet in jou. Als je dat accepteert en je bedenkt dat het alleen om de leraar gaat heb ik veel minder moeite met voor de klas staan. Bovendien helpt het om bij de debatclub te zitten.

Ik denk dat het enige wat je eraan kunt doen is dat je jezelf supergoed moet voorbereiden.

Op het moment zelf is het wel wat minder inderdaad, maar ook dan gaat het met vlagen.
Dan denk ik ineens; omg ik ben bang, ik moet nog best veel tekst!
En dan ga ik trillen enzo, vet irritant…
Met de voorbereiding zit het wel goed, gelukkig (:

Ik snap wel dat je het eng vind om voor de klas te staan hoor. Het maakt je vrij kwetsbaar. Maar niemand vind het raar als jij voor de klas staat. De meeste mensen vinden een presentatie houden spannend en vinden het dus ook niet erg als iemand anders het ook spannend vind. Meeste mensen beoordelen ook niet over jou (tenzij dat gevraagd word) maar over het gene dat je verteld. En eerlijk is eerlijk, vaak luisteren mensen ook niet zo aandachtig als je denkt :wink:

Oeps, ik citeerde mezelf =P

Gewoon doen maakt niks uit als je een foutje maakt, dat doet iedereen wel eens een keer.
Hoe vaker je het moet doen hoe makkelijker.
Ikzelf vond het ook altijd zo erg om te presenteren voor de klas en het begin van dit schooljaar moesten we de 1e dag al een presentatie houden over een persoon die je amper kon.
Bij mij op school moet ik ongeveer 3x per week presenteren.
Doe maar net ofdat je met een stel vriendinnen praat :wink:

Maar als je nou iets verkeerd zegt, of iets vergeet, iets anders zegt dan de bedoeling was, of wat dan ook; jij bent de enige die dat weet, want de klas weet niet hoe jij het voorbereid hebt!

Gewoon doen ja, (hehe lekker makkelijk gezegd, sorry)
Jij bent degene die alles van jouw onderwerp weet (en je docent) dus als je een klein foutje maakt heeft niemand dat door. Ook let de helft waarschijnlijk nieteens op en zijn ze het binnen een dag alweer vergeten.
En bedenk: je bent niet de enige die moet! iedereen komt een keer aan de beurt, en die zijn vast net zo zenuwachtig als jij

(sorry als ik dingen zeg die al genoemd zijn, heb geen zin om alles door te lezen(A))