Doodsbang voor onvoorspelbare ex-vriend

Hoi Girlscene,

Ik zal proberen het verhaal zo kort mogelijk te houden. Ik ben ongeveer 3 jaar samen geweest met mijn nu ex-vriend. In het begin was alles koek en ei en was er niks aan de hand, na 6 maanden ging het voor de eerste keer mis. Mijn ex heeft borderline en dat wist ik na 2 jaar pas. Hij kon heel onvoorspelbaar zijn en ineens vreselijk boos worden. Het was echt een soort aanval en als deze dan weer voorbij was bood die mij duizend keer z’n excuses aan en was ik de liefde van z’n leven en zou die nooit zonder mij willen.

De hele relatie is er eigenlijk sprake geweest van emotioneel misbruik, dat besef ik me pas nu ik er later aan terug probeer te denken. Ik heb drie jaar met een geheim gelopen, niemand wist het. Mijn vriend liet mij geloven dat het normaal was, ik liet mijzelf geloven dat het normaal was. Hij manipuleerde mij, schold mij uit, gooide dingen naar m’n hoofd en bedreigde me. Alle leuke en belangrijke dagen heeft die voor mij verpest. Drie verjaardagen, bruiloften en verjaardagen van familie en vrienden, feestjes en festivals. Op de een of andere manier had ik altijd iets fout gedaan. De helft van de tijd had ik geen idee wat er aan de hand was en waarom hij nu weer boos was. Als we ‘‘ruzie’’ krijgen hield hij me soms de hele nacht wakker en schreeuwde die de meest kwetsende dingen naar me. Dat ik lelijk ben, dat ik niks waard ben, dat ik onvolwassen ben, dat ik een kut wijf en een hoer ben, dat ik mezelf beter voor de trein kan gooien. Het was altijd een achtbaan, het ene moment was ik geweldig, het andere moment was ik een vreselijk wijf. Nu ik erop terug kijk heb ik geen idee hoe ik het zo lang heb volgehouden en besef ik mij pas hoe erg het was… Hij gaf zijn ziekte de schuld van zijn gedrag. Zei dat hij niet wist wat hij deed.

Ongeveer een maand geleden zat die voor het eerst aan me, hij had me bevolen om op te rotten en ik probeerde m’n spullen nog te pakken. Toen begon hij aan m’n armen te trekken en hij duwde me een keer hard. Hierna wou ik een punt erachter zitten maar hij bleef maar voor m’n deur verschijnen en ik heb hem weer toegelaten, waar ik ongelofelijk veel spijt van heb want het werd erger… Ik twijfelde en ik voelde me opgesloten en hij had dat door. Op een avond werd hij zo ongelofelijk boos en heeft die een half uur lang in m’n gezicht staan schreeuwen, hij heeft me een aantal keer geduwd en aan me getrokken. Hij kwam steeds dreigend op me af lopen, hij liet me niet bij mijn telefoon. Het klinkt dramatisch maar ik was echt bang dat hij mij wat serieus aan zou doen. Hij is er zeker toe in staat. Hij zei dat hij zin had om ‘‘mijn kop te verbouwen’’. Ik wou naar de voordeur lopen zodat iemand buiten me misschien zou horen maar hij duwde me weer terug en zei ‘‘wat denk je te gaan doen’’. Hij heeft een gat in m’n badkamerdeur getrapt.

Sindsdien heb ik er officieel een punt achter gezet, ik heb het verteld aan vriendinnen, aan m’n moeder en aan mijn SLB’er. Om het echt te maken. Hij bleef maar contact met me houden en hij wou z’n excuses aan bieden in het echt, ik wou en durfde niet met hem te praten en hij sloeg weer door. Heeft mij helemaal verrot gescholden op WhatsApp.Tegen me gezegd dat hij de relatie toch alleen had voor seks en dat elke man mij alleen maar gaat willen voor seks én dat ik dat niet eens kan. Dat al zijn vrienden het met hem eens zijn, dat ik niks waard ben en dat vrouwen in het algemeen niks waard zijn en weer zei die dat ik mezelf voor de trein moest gooien. Ik heb hem nu overal op geblokkeerd maar hij vond nog een platform om nog even een trap na te geven dus toen ik vanochtend wakker werd had hij me op Instagram volgespamd met van alles vreselijks wat hij me toe wenste. Hij wenste dat ik dood zou gaan en dat ik kanker zou krijgen.

Poeh, het helpt me in ieder geval al een hele hoop om dit van me af te schrijven. Ik wil jullie vragen om advies… Ik ben op dit moment echt doodsbang dat hij ineens voor mijn deur verschijnt. Dit beheerst op dit moment mijn leven, ik probeer alles weer op te pakken maar elke keer als ik buiten de deur ben, ben ik doodsbang hem tegen te komen. Als ik thuis ben zit mijn hart in m’n keel elke keer als de bel gaat of als ik buiten iets hoor. Ik wil zo niet leven… Daarnaast zijn al die woorden die hij tegen mij heeft gezegd me bijgebleven. Ik voel me behoorlijk onzeker over mezelf…

Als je dit lange verhaal helemaal hebt gelezen: ontzettend bedankt.

Wow wat heftig… Ten eerste, is dit niet jouw schuld. Je hoeft je echt niet onzeker te voelen, want ik weet zeker dat alles wat hij gezegd heeft niet waar is, en je op jouw eigen manier een topwijf bent. :hugs:

Ik zou alles wat hij naar je stuurt, en heeft gestuurd bewaren. Mocht het uit de hand lopen, heb je altijd bewijs om naar de politie te stappen. Of je dat nu al moet doen, is een twijfel geval. Ik weet niet zo goed of de politie in dit stadium al iets kan doen, maar misschien kan je er wel al melding van maken, zodat áls het uit de hand loopt, het probleem al bekend is. Verder, vertel het je omgeving, zodat ook zij weten wat er aan de hand is en misschien een oogje in het zeil kunnen houden.

Nog even, ik vind het enorm dapper wat je gedaan hebt. Er zijn meiden die heel lang in zo’n relatie vast blijven zitten, maar jij wist er een eind aan te maken. :sob::muscle:

+ Een hele dikke knuffel voor jou :sob::muscle:

Jeetje wat heftig… Niet luisteren naar die eikel, ik begrijp erg goed dat die woorden je bijblijven, maar deze jongen spoort echt van geen kant.
Ik zou inderdaad al het ‘bewijs’ bewaren. Ik denk niet dat de politie hier op dit moment iets tegen gaat doen, maar de politie inlichten van deze situatie kan zeker geen kwaad.

Heel veel sterkte!

Ik zou inderdaad melding maken bij de politie. Dat is niet hetzelfde als aangifte doen, maar als het aan de hand loopt dan is het probleem al bekend en wordt er eerder actie ondernomen. Je hebt jarenlang van hem gehouden dus ik snap dat dat moeilijk is, maar je moet nu echt denken aan je eigen veiligheid. Ondanks dat jullie relatie vast geweldige momenten heeft gekend, was hij niet goed voor je. Probeer dat te beseffen en blijf sterk! Veel sterkte!

Wat heftig zeg! Ik zou zeker naar de politie gaan en aangifte doen, en misschien een optie om te verhuizen? Je social media afschermen en nummer veranderen enzo.

En geloof alsjeblieft niet wat hij allemaal zegt, het is absoluut niet jouw schuld en je bent veel meer waard.

Sorry ik heb geen advies voor je. Ik wil wel zeggen dat ik het heel dapper van je vind dat je er een punt achter gezet hebt. Sterkte :sob::muscle:

Wow, die gast is echt zielig. In ieder geval moet je weten dat je niet waardeloos bent. Volgens mij kan je ex-vriendje het gewoon niet hebben dat je bij hem weg bent…

Hoi! Heel goed dat je dit van je afschrijft. Ik herken me heel erg in jouw verhaal. Je hebt 3 jaar in een relatie gezeten en alles met iemand gedeeld, dat is niet niks. Hij is emotioneel er onstabiel, je geeft aan dat hij borderline heeft. Maar aan de dingen die je omschrijft kan hij ook best goed een persoonlijkheidsstoornis hebben. Het blijkt dat je heel erg gehecht kunt raken en afhankelijk kunt worden van iemand die emotioneel niet stabiel is. Daarom blijven mensen ook vaak in zo’n ongezonde relatie. Dus super goed dat je er een punt achter hebt gezet! Op dat punt ben ik nog niet gekomen helaas :wink: Natuurlijk had je liever gehad dat hij huilend zou accepteren dat jij niet meer verder wil en dat hij zegt dat hij van je houd. Maargoed zo zit hij niet in elkaar. Hij zit er heel erg mee, maar uit dat in boosheid en slechte dingen zeggen. Als het hem niks meer deed, had hij je allang met rust gelaten. Dus dat is heel goed om te bedenken. Laat alle negatieve dingen die hij over je zegt niet binnenkomen. Jij verdiend veel beter! Houd vol en zoek vooral steun bij mensen die achter je keuze staan, want die helpen je om sterk te blijven! En vertel het evt aan een huisgenoot/buurjongen en zoals hier al word gezegd Kun je de politie inlichten. Al weet ik hoe rot dat voelt om op dat punt te moeten komen. Blijf sterk! Je hebt de goede keuze gemaakt.

Alles bewaren wat hij je stuurt anders heb je geen bewijs als je toch aangifte gaat doen. Mocht hij toch voor je deur staan dan kan je altijd nog de politie bellen zodat ze hem daar weghalen.

Maar jeetje zeg wat een heftig verhaal. Ik heb ook een vriendje met borderline gehad dus ik weet wel een beetje hoe je je voelt. Hij had het alleen niet zo heftig dat hij me uit ging schelden enzo. :cold_sweat:

Wat rottig, maar gelukkig ben je nu bezig met het afsluiten ervan en je moet beseffen dat het niet makkelijk zal gaan maar dat je door moet zetten!
Je moet hem zowieso overal op geblokkeerd houden.
Misschien is het inderdaad verstandig om naar de politie te gaan. En als hij ineens voor je huis verschijnt doen alsof je niet thuis bent en gelijk de politie bellen.
Sterkte!