Oke net zag ik het bij Grey’s anatomy maar bijv ook in My sisters keeper komt het concept donorbaby’s naar voren.
Wat is een donorbaby?
Een van de motieven voor een baby op maat wordt geadviseerd door de Nederlandse Gezondheidsraad: een echtpaar heeft een kind met een bepaalde ernstige ziekte. Een tweede kind dat voldoet aan bepaalde genetische eisen kan de ziekte verhelpen of verminderen, doordat uit de navelstreng stamcellen worden gehaald die als donorcellen kunnen dienen in de behandeling van de ziekte. De Gezondheidsraad vindt wel dat zo’n donorbaby zelf ook welkom moet zijn en bovendien moet het gezin intensief begeleid worden. Daarnaast is een voorwaarde dat er geen alternatieve therapie voor de ziekte beschikbaar is.
(bron wikipedia)
Wat vinden jullie hiervan?
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen zullen denken van ja wtf kun je hier van vinden het is idioot. Maar daar is het een discussie topic voor.
Persoonlijk vind ik het enorm apart. Hoe moet dat donor kind zich dan wel niet voelen? Wetende dat ze gewoon een reservedoos is voor zijn/haar zus/broer…