donkere kamer van Damokes

Hey dames,

Ik heb een boek gelezen donkere kamer van Damokles. Het verhaal gaat over Osewoudt die een dubbelganger heeft, maar het nier kan bewijzen dat hij wel bestaat. Bestaat Dorbeck nou wel of niet?

Dat weet niemand. Dat moet je volgens mij zelf invullen.
Ik heb het boek ook gelezen en vond het zooo tof, maar al m’n vriendinnen vonden het bagger haha.

Damokles was een Griekse mythologische figuur. Die bestond dus sowieso niet.

Als je het hebt over zijn dubbelganger: die bestond wel. Hermans heeft zelf in één van zijn brieven toegegeven dat Dorbeck inderdaad bestond.

Mijn Nederlands lerares vertelde juist dat niemand het weet, en dat dat juist de kracht van het verhaal is.

Bij Nederlands hebben we een documentaire gezien over Hermans, waarin het uitgebreid ging over de vraag of Dorbeck wel of niet bestond. Op een gegeven moment zijn brieven van Hermans aan bevriende schrijvers tevoorschijn gehaald, waaruit letterlijk werd geciteerd dat Hermans inderdaad toegeeft dat Dorbeck bestaat.

Inderdaad schijnt het zo te zijn dat de verwarring het hele doel van het boek is. De vraag of Dorbeck bestaat of niet moet juist onbeantwoord blijven om die verwarring te laten bestaan. Een belangrijk thema in het werk van Hermans (en eigenlijk ook zijn wereldbeeld) is namelijk chaos. Of Dorbeck bestaat of niet is eigenlijk niet eens zo belangrijk, meer het feit dat zo’n vraag verwarring veroorzaakt. Met dank aan mijn Nederlands docente en saaie opdrachten.

Als je alleen het boek volgt weet je het niet en dat is ook de kracht van het boek. Want daar draait het uiteindelijk om.

Maar zoals duCoquelicot terecht zegt, heeft Hermans toegegeven dat Dorbecke uiteindelijk wel «bestaat», maar als lezer weet je dat natuurlijk niet.

In feite is het van geen belang wat Hermans wel of niet heeft toegegeven. Als je uitgaat van het boek, kan je het niet weten. De vraag staat centraal, niet het antwoord. Je interpretatie als lezer is daarbij ook belangrijk, jij kiest hoe je dit wil opvatten, en daar hoeven citaten van Hermans niet iets aan te veranderen.

Dat weet idd niemand.