Donaties, waarom niet voor ons eigen land?[Discussie]

Hallo dames,

Jullie hebben vast meegekregen dat vandaag de de televisie en radio acties zijn namens de Samenwerkende Hulp Organisaties voor de Filipijnen. De Filipijnen is ruim een week geleden getroffen door een super tyfoon genaamd Hayan. Er zijn momenteel rond de 4000 doden gevallen, en 3.600.000 miljoen mensen zijn slachtoffer geworden (lees; dakloos, ziekten e.d.)

Nu is er ruim €10.000.000 €13.000.000 (volgens de laatste tussenstand van 19:30 uur) gedoneerd door de Nederlanders. Wat ik dus gewoon niet begrijp, we zitten/zaten in een crisis… En hoe erg ik het ook vind voor de Filipijnse mensen, en ik ook vind dat er DAADWERKELIJK hulp moet komen… Maar als wij, Nederlanders, waar een schrijnend overgrote deel bij de Voedselbank loopt, geen werk heeft of wat dan ook, waarom daar een pot voor wordt gereserveerd. Plus alles wat we nu doneren, komt dat wel goed terecht? Gaat het niet op naar salarissen van de topmannen van de organisaties?

Ik vraag me af of dat andere landen ons zouden helpen als er een mega storm zou komen hier in Nederland.

Ik wil graag jullie mening weten over deze situatie.

Ik wil niemand gaan kwetsen en ik vind ook dat er inderdaad hulp moet komen in de Filipijnen, maar dan eerder materiële hulp dan geld

Dat denk ik elke keer als we miljoenen weggeven :") Niks voor het eigen land want nee we hebben geen geld maar doe maar lekker veel naar andere landen.

niet denken dat ik nu niet wil dat we andere landen helpen maar ik snap het gewoon niet :")

Ik snap het wel dat geld naar het buitenland gaat. In Nederland heb je uitkeringen en dergelijke. Tuurlijk is het ook erg in Nederland, maar in de Filipijnen bijvoorbeeld hebben sommige mensen niks meer.

Bij de filipijnen vind ik het wel goed dat we geld geven, maar ik vind eigenlijk dat landen onderling moeten overleggen en allemaal het zelfde bedrag betalen.
Maar griekenland zou echt geen geld moeten krijgen vind ik, dan moeten ze maar eerst zorgen dat alle nederlanders weer een inkomen hebben en zelf eten kunnen kopen

Bedoel je dat er €10.000.000 is gedoneerd door Nederland of door het Nederlandse volk (als je begrijpt wat ik bedoel)?

Tot nu toe door het Nederlandse volk/bedrijven e.d.

Ik vind dit niet. Nederland haalt ook veel geld op door middel van donaties van mensen. Mensen in Nederland willen blijkbaar meer geven dan mensen in Amerika, ik vind niet dat je het dan gelijk kan trekken door de donaties in Nederland stop te zetten of te eisen dat Amerikanen meer gaan betalen.

Eerlijk gezegd nooit aan gedacht, maar je hebt gelijk. Ik vind het ook heel erg van de Filipijnen daar niet van. Maar moeten wij ondertussen maar ons geld bij elkaar schralen ?

Wat wil je tegen vrijwillige bijdragen doen dan? Als mensen en bedrijven ervoor kiezen om geld te geven aan de Filipijnen, dan is dat toch kun eigen besluit? Wij ‘doneren’ al geld aan Nederland door middel van belastingen vind ik zelf.

Moet…? We worden toch niet gedwongen om geld te doneren?

Je snapt de clue niet. De regering heeft, voor zover ik weet, ruim 2.000.000 beschikbaar gesteld. Vind ik zelfs al te veel geld, onze geld…

Ik wil niet heel egoïstisch klinken, maar heel Nederland moet toch al zijn hoofd boven water houden…

Die Amerikanen zijn slim, Nederland betaalt het toch wel dus waarom zouden zij het dan nog doen.

Simon van Nick&Simon had laatst ook zoiets op fb geplaatst en toen kreeg hij reacties terug als: ‘Hier in Nederland hebben wij het al erg zat!’ en ‘Laat ze de armoede hier in Nederland maar filmen en kijken of wij dan ook geld krijgen van Giro 555!!!’.
Oh, aub zeg. Ik schaam me dan echt voor ons volk. Hoe durf je om zoiets te zeggen?

Maar ik vind het goed dat er geld wordt gegeven aan de Filipijnen. Wij zijn samen een wereld en we moeten elkaar helpen. Vooral de Westerse landen die meer geld hebben dan de ontwikkelingslanden, vind ik het meer dan logisch dat wij geld doneren.

2.000.000/16.000.000 = €0,125 per Nederlander.
Heftig man…

Omdat we het in Nederland nooit zo slecht zullen hebben als de mensen daar. Daarom.

Ik vind eigenlijk ook wel dat je niet weg moet geven wat je niet hebt.

Ik kan me niet voorstellen dat ‘de Amerikanen’ zo denken. Misschien een enkeling.

Exactly.

delen door bijna 17.000.000 inwoners…
Ja echt schokkend, ik kom bijna niet meer rond hierdoor :expressionless:

Bij mij thuis brengen we regelmatig oude kleren naar de kringloop winkel en als de kerk o.i.d. een actie heeft voor de voedselbank regelt mijn moeder daar ook wat voor. Maar aan giro 555 geven we (meestal) ook geld.