Domme vriendin

lieve girlz!
Ik heb een vriendin en het zit een beetje moeilijk (als je graag fora afsurft, zul je mij & mijn moeilijke vriendinnen vaker tegenkomen)

ze is pas 15 en ze rookt en blowt elke dag een pakje(sigaretten).
Ze doet héél vaak alsof ze ziek is zodat ze ook voor haar ouders’ ogen al haar eten kan uitkotsen, anders doet ze het stiekem, ookal eet ze zowieso amper iets. Ze is verslaafd aan de computer, doet buiten dat, slapen en school simpelweg NIETS anders buiten uitgaan en zich (op haar 15e hé!) elke week 3x platzuipen. mjaa, back to computer. Ze zit er in het weekend op tot diep in de nacht (check: 5u s’ochtends) en als ze klaar is, valt ze ong. om 6u in slaap en slaapt ze tot 3u 'smiddags. nou, ze eet dan ook maar 1x per dag en die ene maaltijd is al weinig eten, want “het is toch heel slecht 3x per dag te eten als je pas wakker wordt om 3 uur!!” mjaa, verder smeert ze allerlei shit op haar gezicht en staat ze ONDER de puisten (daardoor) en verroert geen moer voor school, ze is dn ook al 3x bjven zitten (ja, DRIE keer)
mjaa, ik maak me dus serieus zorgen over haar en als ik haar er op wijs, doet ze koppig en zegt ze dat ik me niet met haar leven moet bemoeien.

iemand hulp of medeleven of zo??
xxxxxxx lilian

woei heftig,
ik zou 1 x heel duidelijk tegen haar zijn,
en wil ze niet luisteren zou ik zeggen dat k haar niet meer als vriendin hoef.
(ik zou dr wel stiekem in de gaten houden als ze zegt dat het OK is dat de vriendschap over is… maar kijk wat voor haar belangrijker is, haar levenstijl of jij…)
en ga na waarom ze zo doet! Is ze niet gelukkig met andere dingen? Problemen thuis, gedragsstoornis?

best wel triest :3
maar als jij haar niet kan helpen en zij wilt gewoon niet veranderen en je wilt haar vriendin niet meer zijn zou ik de vriendschap stoppen… want wat uit je verhaal blijkt is echt niet gezond goh

oke heb je ook niks aan maar ik snap je in ieder geval wel, dus medeleven heb je. ik vind het gewoon echt triest voor iemand van 15…

nja ik weet het ook niet

ze verpest haar leven. Ik zou geen medeleven met haar hebben ofzo. Gewoon een tijdje haar laten vallen ofzo. Je moet laten zien dat als ze zo door gaat, ze niemand meer heeft. Maar ik weet ook niet of het helpt

Ik heb echt geen idee wat je zou kunnen doen, je probeert haar al te helpen maar ze wil je hulp niet aannemen. Ik weet niet of het verstandig is een vertrouwenspersoon in te schakelen, omdat dat misschien de band tussen jullie kan verstoren.
Je moet haar blijven pushen het niet te doen in iedergeval, al die dingen zoals blowen,computeren, nauwelijks wat doen enzo ect.
Sterkte xx

[i]Bedankt voor de lieve advices…
Maar haar laten vallen voor haar levensstijl?
Ik kan onwijze lol met haar hebben en jaa idd in één zin gezegd.

Nu denkt ze fuck the rest ik doe wat ik wil maar op haar veertigste heeft ze er spijt van dat ze haar leven geruineerd heeft toen ze veertien/vijftien was.

xx

ps iemand nog andere ideen?[/i]

omg die ouders…

verbied haar te computeren, uit te gaan, die kutproducten te gebruiken en te roken en blowen.

ze is nog niet echt volwassen en verantwoordelijk voor een meisje van 15 zeg…

kijk het zit een beetje zo…
op een of andere manier heeft ze zoo superonwijsveel (internet)vriendinnen en die zijn dan ook allemaal half-anorexisch en ongezond.
ik wéét gewoon dat als ik ahar zou laten vallen, het haar geen moer zou schelen wat ze heeft genoeg vriendinnen terwijl ikzelf er hooguit 10 heb en zij… 60?

xx

[b]ps… ook op één of andere manier is zij een beetje de “baas” in onze relatie…
als er ruzie is bepaalt ZIJ wanneer het weer over is en ookal was ZEI in de fout, ze is boos op mij en laat mij kut voelen! dus ikzelf haar niet meer als vriendin zien? het lijkt me een belachelijk idee…

nog iemand andere opties (waar ik haar gewoon als vriendin kan houden…?)[/b]

Zijn haar ouders er soms niet om haar op te voeden? Misschien moet je eens naar haar toe gaan, en zeggen dat je je zorgen om haar maakt en waarom. Probeer haar anders eens advies te geven. Als ze er niets mee doet en als je je ook niet meer goed voelt bij je vriendin, moet je je misschien gaan afvragen of het wel goed is om door te gaan met deze vriendschap. Het is immers ook haar schuld dat ze zo “roekeloos” leeft.

Vind je het gek dat der gezicht onder de puisten staat met die leefwijze XD

Dit is echt heel vervelend.
Mijn vriendin is ook een beetje zo aan het worden dus ik weet hoe je je voelt, je probeert haar te waarschuwen maar je wilt ook weer niet dat ze daardoor boos word, en dat je ruzie krijgt.
Hoe hard het ook klinkt… het is niet jouw probleem, dus dat betekend dat jij het niet kan oplossen, ik snap dat je haar probeert te helpen maar misschien moet ze eerst een gigantische fout ergens maken ( bijv. gepakt worden op illegaal drinken op 15 jarige leeftijd) voordat ze inziet dat ze fout zit?
Je zegt ook dat ze weinig naar school gaat, ook al melden haar ouders haar steeds ziek, de school houd heel goed in de gaten hoeveel iemand afwezig is, word het te veel. word de leerplichtambtenaar erop afgestuurd. vertrouw me dan zit je in de problemen.

Hoe moeilijk het ook is, jij hebt ook een leven dat je moet leiden, doe gewoon je ding en je vriendin zal misschien wel weer bijdraaien

ik ben het het meest eens met xYvettex
kijk, en wat haar ouders betreft

volgens mij doen ze zelf ook ofzo. ik heb een vriendin met iets gelijks,
haar ouders laten haar. echt, het zijn mensen die niet kunnen opvoeden.hoe hart het ook klinkt, laat haar eens lekker in haar ongeluk lopen, en ze merkt vanzelf dat ze slecht bezig is.
xxx

Je kan dr niet helpen, moet je niet doen ook.
Eerst wachten tot het kwartje bij haar valt dat ze achterlijk bezig is.
Er komt vast wel een moment dat ze dat ook beseft.
En zo niet, dan wens ik je sterkte met zo’n vriendin.

Ik zou allemaal leuke dingen met haar doen, zodat ze niet zovaak achter de computer zit. En misschien samen iets lekkers koken.

Ik heb zelf ook een vriendin die ooit heeft gerookt, in onze vriendinnengroep is het een soort ongeschreven regel dat je NOOIT rookt. Laatst had ze weer gerookt en toen hebben we met zn allen met haar gepraat. Misschien kan jij dat ook doen?

Oh wat heftig zeg!
Ik zou je vriendin niet echt hardop zeggen dat ze fout bezig is, maar misschien kun je wel eens subtiel een opmerking maken als je bijvoorbeeld bij haar eet, zoals: ‘Waarom eet je zo weinig?’ Of: ‘Je ziet er heel bleek uit, was het laat gisteren?’
Je kunt niet echt veel voor haar doen, ook al begrijp ik dat je je zorgen maakt. Ze moet zélf inzien dat ze verkeerd bezig is en dat kan jij - helaas - niet voor haar doen.

och meisje toch,
ik snap je helemaal.
Ik denk dat als je je vriendin nu laat vallen dat het alleen maar erger zal worden. En dat ze jou dan als smoesje gaat gebruiken of dergelijken.
Maar neem gewoon subtiel afstand. Maar sta wel voor der klaar, weetje. \Of praat een keer met der als ze helemaal nuchter is. En confronteer haar der mee. Dat het zo echt niet langer kan. Hopelijk begrijpt ze de boodschap dan wel, ze maakt niet alleen haar leven slechter. Maar verpest daarmee ook meteen dat van jou.

hopelijk dringt dat tot haar door,

Ik vraag me wel af wat haar ouders in dit gebeuren voor rol spelen.
Als ik al een glaasje teveel op heb, hebben mama en papa dat meteen door.
succes ermee

xx

Nou ik zou haar sowiezo niet laten vallen om haar gewoontes. Ze is denk ik niet voor niets je vriendin en als je het gewoon gezellig enzo met haar kunt hebben zou ik haar echt niet laten vallen. Al is ze niet echt gezond bezig!

Keihard confronteren dat waar ze mee bezig is hartikke slecht is, en ze jou meesleurt met haar problemen.

[i]DankjeDankjuliewel allemaal!!
En nee LisaLovesU, die ouders vinden het allemaal prima en kunenn NIET opvoeden.
xx

iemand nog ideeen?[/i]

ten eerste, de titel van het topic al: Domme vriendin. dat zou ik niet zegge over míjn vriendin.

ten tweede, let eens op wat ze verteld. allerlei slechte dingen over haar vriendin, en over de manier van opvoeden van de vriendin’s ouders. hoe kan zij nou weten wat die ouders over opvoeden vinden? ik zie geen enkele ouder aan de vriendin van hun dochter vertellen: ‘ja en ik weet niet ik zei gister dat ze niet naar buite mocht ze deed het toch dus ik liet haar maar gewoon gaan’

ten derde, waarom zou je je ook maar ene fuck bemoeien met hoe zij haar leve leeft? laat der lekker als ze zo graag wilt, ziet ze wel hoe het met der afloopt.