Dom VS Slim op Girlscene

Hee iedereen,

Ik wilde even iets kwijt wat mij eigenlijk nu pas opvalt, maar waarvan ik al lang het idee heb dat er iets niet klopt.
Ik val hiermee niemand aan, het is een filosofische overpeinzing van een feitelijke constatering. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Girlscene is een - vrouwelijke - afspiegeling van het jonge gedeelte van de maatschappij. Laat ik zeggen, van een jaar of 12, tot een jaar of 25. Daar zitten enorme fashionista’s tussen, maar ook alternatieve typjes. Meisjes die populair zijn en meisjes die automutileren uit eenzaamheid en een minderwaardigheidscomplex. Zo ook meisjes die heel intelligent zijn, en meisjes die niet weten wie de nieuwe premier is.

Over dat laatste wil ik het eens hebben. Heel banaal gezegd, slim en dom. Over het algemeen is het misschien maar beter om slim te zijn, wil je iets bereiken in je leven. Je hoeft dan niet meteen op vwo te zitten overigens. Ik ken mensen van vmbo-t op mijn school die veel volwassener en wereldwijs zijn dan sommigen op vwo.

Iedereen zegt weleens iets als ‘wat een dom wijf’, ‘wat een domme opmerking’ of iets dergelijks. Bijna nooit wordt iemand aangevallen omdat ze dom is. Natuurlijk wel de opmerking ‘google’, maar dat is meer kritiek op luiheid dan op intelligentie.

Nou valt het mij wel heel vaak op dat als iemand met extreem slechte spelling - en dan bedoel ik geen dyslexie of wat dan ook, maar echt het taalgebruik van iemand die duidelijk níét ‘slim’ is - verbeterd wordt, diegene zéér aanvallend reageert. En dan bedoel ik echt schelden, en uitspraken als ‘doe niet alsof je slim bent en het beter weet’, ‘ga lesgeven als je het zo goed weet’ en dergelijke.

Ik kan me voorstellen - ik ervaar dit zelf ook - dat er een hoop meiden zijn die een post zien waar ze op willen reageren, maar het dan toch maar niet doen omdat de topicstartster er dan weer enorm veel commentaar op geeft.

Ik weet niet of ik het zo goed heb verwoord, het is namelijk best moeilijk om dit ‘gevoel’ onder woorden te brengen. Graag hoor ik of jullie dit ook merken. Geen aanvallende reacties graag, geen namen etc.

:slightly_smiling_face:

Ik merk het ook en ik vind het irritant. Waarom is verbeterd worden nou zo erg? Leer je toch alleen maar van? :’)

Zo’n topic is er al. : OMG je kwetst …

Nee, daar heb ik niet echt last van. Als ik zo’n reactie lees, denk ik: laat maar leven en klik een ander topic aan. Ik heb geen zin om nutteloze discussie’s aan te gaan waarvan ik weet dat ze toch nergens toe leiden.

Ja ik snap wat je bedoelt.

je hebt helemaal gelijk!

ik snap wel wat je bedoeld maar ik denk dan van ja, als ze er niet op in gaan, okee, dan niet. jou keuze.

Dat bedoel ik ook inderdaad, dat je eigenlijk de neiging hebt om te reageren maar dat je dan door de TS afgekat wordt -.-

Ik ben het met jouw ‘gevoel’ eens. Mensen verbeteren anderen zodat ze er wat van kunnen leren.

ik snap wat je bedoelt en ik heb er wel eens last van… sowieso vind ik het veel leuker om met wat ‘ervaren’ girlsceners te praten dan met nieuwelingen… omdat het met het dan echt discuseren is en met de nieuwelingen loopt het meestal uit tot een ruzie of het is echt nutteloos om überhaupt op hun reacties te reageren. >_>

Ik erger mij eerlijk gezegt aan het verbeteren. Mijn spelling is trouwens dramatisch maar ik ben redelijk slim xD
Maargoed, de meeste teksten zijn gewoon leesbaar, wat maakt een spellingsfout dan uit? Het gaat om de inhoud, niet om de spelling.
Bij schrijfsels vind ik het trouwens een ander verhaal.

Wat ik trouwens ook haat is het berichtje ‘gebruik de zoek-functie’. De meeste onderwerpen die verder staan dan pagina 3 zijn al uitgestorven hier op GS, dus heeft het geen zin om nog te reageren aangezien er dan wordt gezegd dat je een ‘oud’ topic naar boven haalt.

Ik heb echt exact hetzelfde.
Ik ben best volwassen voor mijn leeftijd (niet uit de hoogte bedoeld ofzo), en denk daardoor veel aan dingen die in anderen nog niet eens opkomen en praat vaak ook ver buiten het gemiddelde niveau van mijn leeftijdsgenoten.
Ik vind het erg interessant om te weten wat er op school afspeelt en zit daarom in de MR (medezeggenschapsraad), de klankbordgroep en de leerlingenraad, waar ik voorzitster van ben, terwijl het de meeste leerlingen totaal niks boeit wat er allemaal op school gebeurt.
De laatste tijd merk ik (het verschil in denken) erg bij mijn klasgenoten.
Er zit een verschrikkelijk lief meisje in mijn klas die bijna 18 is (eerst vmbo gedaan en een late leerling, ik zit in 4 havo), maar soms kan ik dr echt wel wurgen.
Die opmerkingen die er dan uitkomen, AAARHG.
Ik snap dat dan ook echt gewoon niet.
Net zoals laatst.
We waren in de AH bij de snoepafdeling (we waren met zn 4en), en daar tegenover staan van die ijskasten met B&J ijs.
Een meisje ziet dat en zegt : oooh, BJ ijs, dáár heb ik zin in!, dus ze loopt er naar toe, en wanneer ze in de gaten krijgt dat er niemand met haar meeloopt, loopt ze terug naar ons en zegt: jaaaa ik ga dat niet in mijn eentje pakken, dan schaam ik me!
Dan kan ik dr echt voor dr kop slaan.
Ik bedoel, come on!
Je bent toch geen kleuter meer?
Nogmaals, dit is echt niet uit de hoogte bedoeld, dit is gewoon zoals ik het ervaar.

Het begintopic klinkt heel slim
alleen ik weet niet goed waarop ik nou moet reageren… nu klink ik waarschijnlijk dom…

Soms kan ik wel aan het taalgebruik in het begintopic wel al een leeftijd vast stellen. Die gene doet dan een kusje aan het einde, of typt oooovvvveerrrdreeeven of heeft dan een klein probleempje.
Soms zijn er wel topics waarvan ik denk die niet hoeven en dan kan ik wat bitchy overkomen. Of een topic die verkeerd staat en ergens anders moet en als je dat zegt dan krijg je commentaar van ik wacht niet op zulk commentaar maar op een oplossing dan vind ik die mensen nogal irritant, maar niet gelijk dom. Geen idee of je dit wilde horen/lezen. En meestal als ik veel typfouten heb dan heb ik het snel getypt en er niet echt overnagedacht hoe het moest en niet nagelezen.

daar heb je wel gelijk in

Over het algemeen nemen mensen het je kwalijk als je ‘domme’ mensen ook daadwerkelijk zo noemt, maar is het volstrekt normaal om iemand aan te vallen als hij of zij iets verbetert/zegt dat het niet klopt wat er gezegd is.

Sorry maar ik vond het wel een beetje vreemd dat je zei van er zijn meisjes die heel intelligent zijn en meisjes die niet weten wie de nieuwe premier is…
Politiek vind ik niet echt heel erg intressant maar maakt mij dat gelijk dom?

Zelfs al interesseert het je niet, dan nog weet je dat, puur uit de media en dingen die je opvangt