Hee iedereen,
Ik wilde even iets kwijt wat mij eigenlijk nu pas opvalt, maar waarvan ik al lang het idee heb dat er iets niet klopt.
Ik val hiermee niemand aan, het is een filosofische overpeinzing van een feitelijke constatering.
Girlscene is een - vrouwelijke - afspiegeling van het jonge gedeelte van de maatschappij. Laat ik zeggen, van een jaar of 12, tot een jaar of 25. Daar zitten enorme fashionista’s tussen, maar ook alternatieve typjes. Meisjes die populair zijn en meisjes die automutileren uit eenzaamheid en een minderwaardigheidscomplex. Zo ook meisjes die heel intelligent zijn, en meisjes die niet weten wie de nieuwe premier is.
Over dat laatste wil ik het eens hebben. Heel banaal gezegd, slim en dom. Over het algemeen is het misschien maar beter om slim te zijn, wil je iets bereiken in je leven. Je hoeft dan niet meteen op vwo te zitten overigens. Ik ken mensen van vmbo-t op mijn school die veel volwassener en wereldwijs zijn dan sommigen op vwo.
Iedereen zegt weleens iets als ‘wat een dom wijf’, ‘wat een domme opmerking’ of iets dergelijks. Bijna nooit wordt iemand aangevallen omdat ze dom is. Natuurlijk wel de opmerking ‘google’, maar dat is meer kritiek op luiheid dan op intelligentie.
Nou valt het mij wel heel vaak op dat als iemand met extreem slechte spelling - en dan bedoel ik geen dyslexie of wat dan ook, maar echt het taalgebruik van iemand die duidelijk nÃét ‘slim’ is - verbeterd wordt, diegene zéér aanvallend reageert. En dan bedoel ik echt schelden, en uitspraken als ‘doe niet alsof je slim bent en het beter weet’, ‘ga lesgeven als je het zo goed weet’ en dergelijke.
Ik kan me voorstellen - ik ervaar dit zelf ook - dat er een hoop meiden zijn die een post zien waar ze op willen reageren, maar het dan toch maar niet doen omdat de topicstartster er dan weer enorm veel commentaar op geeft.
Ik weet niet of ik het zo goed heb verwoord, het is namelijk best moeilijk om dit ‘gevoel’ onder woorden te brengen. Graag hoor ik of jullie dit ook merken. Geen aanvallende reacties graag, geen namen etc.