Doktersassistente.

Hoi. :slightly_smiling_face:

Na best wel lang getwijfeld te hebben heb ik me ingeschreven voor Doktersassistente! Ik was op de Open Dagen helemaal enthousiast haha. Ik wil in de toekomst graag een HBO opleiding in de zorg doen en dit leek me wel een goede/leuke basis.

Ik ben benieuwd of er ook mensen zijn die deze opleiding doen of gaan doen? Ik ben namelijk wel benieuwd wat die ervan vinden en wat de ervaringen zijn. :stuck_out_tongue:

Ik had volgens mij al eens een soortgelijk topic over laboratoriumtechniek en doktersassistente maar die kan ik niet meer vinden, en de zoekfunctie levert ook niet veel op. :flushed:

Ik ga die opleiding niet doen, maar ik vind het wel interessant.
Succes alvast. :slightly_smiling_face:

Hoooi!

Oke wat leuk! Wat vind je van de opleiding? x]

Hoe is de studieopbouw en wat zijn de vakken? Welke poli liep je stage dan? Praktijkondersteuner is wel een mooi beroep ja, ik wil graag verpleegkunde, ok-assistent, MBRT of fysio hierna doen. (:

Beetje veel vragen, sorry. :stuck_out_tongue:

Haha ik heb precies hetzelfde! Ik wil ook wat medisch doen. :stuck_out_tongue: De vakken klinken in ieder geval wel interessant. In welk jaar zit je nu dan?

De kinderpoli en interne lijkt mij heel erg leuk. Wat bedoel je met de samenwerking. Met de artsen of met de assistentes? Kan ik me wel wat bij voorstellen, daar zou ik ook wel overin zitten als ik stage moest lopen.
MBRT is Medisch beeldvormende Radiotherapeutische technieken. Dat is zeg maar met röntgen, MRI en CT scans. Die maak je dan, dat lijkt mij ook wel mooi om te doen. Nadeel is wel dat het heel technisch is en dat ben ik niet echt, dus denk niet dat het wat wordt over een aantal jaar haha. :]

Maar zoals ik lees heb je al op heel poli’s stage’s gelopen, maar bij elke arts is het anders of niet? Want volgens mij ben je voor sommige artsen niet meer dan een secretaresse, terwijl anderen heel veel medische handelingen aan je over laten. Dat is tenminste wat ik zie als ik langs de dokter moet haha. (:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

[/b]

Een poli is heel beperkt. Zo heb je op een kinderpoli vaak als handeling alleen meten wegen of bloeddruk. In sommige ziekenhuizen mag je wel de arts assisteren met handelingen maar dat hangt dan van het ziekenhuis af. Bij een poli cardio heb je weer dat je hartfilmpjes maakt, chirurgie met veel verbandjes werkt net als op orthopedie en zo heeft elke poli zijn eigen ding.
handelingen daar zijn dus gewoon heel beperkt en ja ook veel administratie natuurlijk.

Bij een huisarts heb je weer hele andere handelingen zoals oren uitspuiten, wratten aanstippen, hechtingen verwijderen ,injecteren,vingerprik(sommige zelfs bloedafname) bloeddruk meten soms hartfilmpjes of gehoortesten,en uitstrijkjes maken.
Hele andere dingen dus. En ook weer veel administratie en telefoon.

Verder verschilt het per arts hoe die is natuurlijk je kan super lieve hebben maar ook hele norse :stuck_out_tongue:

^
Ja dat is waar. Maar als ik naar de dokter moet doet de assistente eigenlijk nooit wat. :x Ze doen bij mij altijd zelf bloeddruk meten etc. Bij huisartsen trekt mij eigenlijk ook meer, maarja op een poli heb je wel meer collega’s. Dat is ookw el gezellig.

Jij had volgens mij toen ook eens op mijn oude topic gereageert haha. :stuck_out_tongue:

Bedankt voor de antwoorden mensen! (: Ben benieuwd of er nog meer meiden zijn die het doen. :]

ja zou best kunnen :stuck_out_tongue:

Maar als je binnen bent bij de dokter doet ie het zelf :stuck_out_tongue: Anders is het zo een gedoe. Mensen die problemen hebben met bloeddruk komen apart dus de hoge bloeddruk patienten die dat om de zoveel tijd moeten laten controleren. Zijn meestal oudjes.
Meeste is wel baliewerk met veel telefoon. Hoewel sommige praktijken heel veel dokters hebben en dan heb je dienst ofzo dus alleen maar handelingen en eigen spreekuur maar dat is hier ook niet heb ik gehoord van een vriendin. Ik ken dat soort praktijken helemaal niet.

Eigenlijk ben je een soort secretaresse want je pakt de telefoon op plant de dokter in alleen moet je wel wat medische kennis hebben voor mensen die vragen stellen aan de telefoon.Mensen met: Ik hoest al 3 dagen ik wil een afspraak :stuck_out_tongue: ik heb zaterdag een feest en wil dan dat het over is. En dan worden mensen boos omdat ze geen afspraak krijgen (dokter kan toch niets doen) en worden ze nog bozer als ze horen dat het hoesten 3 weken mag duren zeggen ze dus ik moet zo 3 weken doorhoesten voordat ik een afspraak krijg???

plus het moet wel een beetje klikken tussen jou en de dokter. In ziekenhuis heb je wel meer dokters en krijg je ook niet van die zeikers want dan moeten ze gewoon een verwijsbrief hebben natuurlijk :stuck_out_tongue:

Maargoed er zijn er niet veel uit mijn klas die zijn gaan werken. Iedereen is eigenlijk wel gaan doorstuderen. Bijna iedereen had iets van dat wil ik niet doen. Ikzelf ook. Voordat ik begon dacht ik dit is het helemaal ik ga niet meer studeren hierna. Aan het eind niet meer :stuck_out_tongue: Toen had ik echt iets van nooooh ik wil wat anders gaan doen ik ga nog doorleren.

Verder is aansluiting niet echt goed. Je kan praktijkondersteuner doen maar kost heel duur tenzij je een plek hebt bij een huisarts. En anders hbo verpleegkundige dat zijn ook veel gaan doen. Of medische hulpverlening of ok assistent.

Wat je ook gewoon kan doen is een interne opleiding in het ziekenhuis. Dan ben je ook gewoon in een jaar klaar :wink:
ja sorry want waarom zou je er 3 jaar over doen terwijl het in een jaar kan??
In de praktijk leer je toch alles heel snel. Op school krijg je anders alleen maar opvulling met de vakken waar je niets aan hebt. En dan krijg je tenminste alleen de vakken die je echt nodig hebt.

^
Ja dat van eigen spreekuren hoor ik ook wel eens… maar ik heb het nog nooit een doktersassistente zien doen eigenlijk. Meestal doen praktijkondersteuners dat volgens mij. :stuck_out_tongue:

Dat van dat hoesten vind ik echt zo typisch ja. Ik zou echt niet weten hoe ik dan zou reageren haha, maargoed dat leer je dan ook wel weer. x]

Ik had juist gehoord dat je DA op heel veel dingen aansloot. xD Op medische opleidingen dan. Ik wel graag praktijkondersteuner, verpleegkunde of Ok-assistent ofzo.

Wat jij noemt is BBL volgens mij. Maar op die school waar ik zit duurt het sowieso drie jaar. BBL of BOL volgens mij. Ik wil hem misschien versneld volgen, maar ik heb dan een TL diploma en versneld kan alleen met havo volgens mij. (:

Bedankt voor de info trouwens! :slight_smile: