Doet de Primark aan kinderarbeid?

Hallo,

Ik heb hier geen topic over gevonden, dus ik dacht ik maak er zelf maar een over aan (als het al bestond moet hier natuurlijk een slotje op).

Ik heb wat informatie gezocht op internet, maar ik kom er maar niet uit:
Doet de Primark aan kinderarbeid en/of te laag inkomen aan de arbeiders geven?
Eerst dacht ik van wel, maar er staat ook op internet dat de lage prijzen komen omdat ze geen geld uitgeven aan folders en andere dure reclame.
En hoe komt bijv. de Zeeman dan eigenlijk aan goedkope kleren? :flushed:

Of de Primark aan kinderarbeid doet weet ik niet, maar zelfs Calvin Klein laat zijn kleren in Azië aan een hongerloon maken, dus prijs zegt niet echt veel in ieder geval.

Idd niemand krijgt daar goed betaald

Ja zelfs dure merken doen er aan mee, echt heel erg. En het is niet alleen kinderarbeid het is ook nog dat die kinderen met kanker verwekkende stoffen dag in dag uit in contact zijn, wat later erge gevolgen kunnen hebben.

klinkt stom maar ik denk dat kinderarbeid in een kledingfabriek “betere” kinderarbeid is dan prostitutie. liever goedkope kleren door kinderen gemaakt dan heel veel kinderen in de prostitutie omdat ze anders niet aan eten of wat dan ook kunnen komen

Daar staat hoe ze te werk gaan

Idd. Het is heel lullig, maar anders hebben die kinderen en volwassenen helemaal niks.

ik ben ook best wel voor kinderarbeid ja

Ja, maar je kan ze ook wel op zijn minst een deftig loon geven. Als ze die ouders niet zo’n hongerloon zouden geven, zouden die kinderen ook niet moeten werken. Zoals de Wereldwinkel enz. bananen en chocolade verkoopt waar de Afrikanen eerlijk voor betaald zijn geweest, zou er ook zoiets moeten zijn voor kleren uit Azië. Maarja, dat zal wel nooit gebeuren. Ik vind enkel dat ze zo’n slavernij achtige toestanden (Want een hele dag werken voor 1 euro vind ik echt wel die kant op gaan) wereldwijd moesten verbieden. Ja, dan zijn de kleren misschien iets duurder, maar dat maakt me echt niets uit als er daardoor geen kinderarbeid meer is en mensen daar genoeg geld hebben om hun gezin te onderhouden.

Inderdaad, dit is gewoon moderne slavernij.

Ja maar het is niet per se het ene of het andere. Kan ook zoals bij Max Havelaar merk gewoon eerlijk betalen.
Maarja opzich koop ik zelf ook bij de Primark, dus mag ik eigenlijk niet zo hypocriet zijn…

ik snap je redenatie, het zou ook echt ideaal zijn als het zo zou werken maar het probleem is als kleren duurder worden kopen minder mensen het, minder mensen kopen kleren, minder kleren nodig, minder werk, minder loon, meer kinderen in de prostitutie.
ik vind het dan wel weer belachelijk dat duurdere merken nog steeds mensen tegen een hongerloontje laten werken, terwijl ze een belachelijk groot deel zelf opeisen.

ik ben er ook voor dat mensen in derdewereldlanden net zoveel zouden kunnen verdienen als wij, maar dat is momenteel blijkbaar niet mogelijk/gewenst door de bepalende bedrijven.

Bijna ieder merk doet wel iets wat etnisch niet goed is. Is het geen kinderarbeid, dan is het slechte werkomstandigheden voor volwassenen, dierenmishandeling, vervuiling van milieu, gezondheidsproblemen (chemische stoffen in kleding) etc.

Mwa, dat weet ik zo niet. Stel nu de Primark bijvoorbeeld, ik ben er nog nooit gaan winkelen, maar daar heb je blijkbaar echt heel veel goedkope dingen. Ik denk dat je perfect die prijs kunt verdubbelen van de meeste dingen, zorgen dat de bazen die winst niét opstrijken, maar dat die in plaats daarvan dus naar de mensen gaan die in die fabrieken moeten werken. Ik denk zelfs dat, als de Primark zou zeggen ‘Wij geven onze arbeiders een eerlijk loon, hierdoor kosten de shirtjes ipv. 20 euro nu 30 euro’ er heel veel mensen daar zouden winkelen in plaats van bij Calvin Klein bijvoorbeeld. Ik kots echt op zo’n merken, alles in eigen zakken steken en niets aan de arme mensen. En élke winkel maakt heel veel winst, van Calvin Klein tot Primark. Als er echt heel veel protest op zou komen en niemand daar meer zou winkelen doordat er kinderarbeid enz. is, zouden ze echt wel hun methode aanpassen. Liever wat minder winst dan geen winst in zo’n geval denk ik.

Wist je dat zelfst de hermés tassen (denk aan birkin) door die arme mensen gemaakt worden? ( weet niet of het kinderen zijn, kans is wel groot )

Ik heb volgens mij wel eens gevraagd aan de bedrijfsleider van de Primark over hoeveel winst ze per dag maken… De bedrijfsleider vertelde me dat ze maar nét genoeg winst maken. Doordat ze juist goedkoop inkopen en goedkoop verkopen, houden ze zelf niet zo veel over. Wat betreft de kinderarbeid, geen idee.

Nou daar kun je je in vergissen… De omgeving in die fabrieken is heel erg ongezond, de kinderen moeten 20 uur per dag werken en lopen zo letterlijk blessures en ernstige gezondheidsklachten op. En dat voor echt een enorm hongerloontje… soms krijgen ze niet eens betaald, als het werk niet als goed beoordeeld wordt. Ik zeg ABSOLUUT niet dat kinderprostitutie goed is! Maar als je het zo met elkaar vergelijkt zou ik niet zo 1 2 3 kunnen zeggen wat beter is voor het welzijn van de kinderen…

Ga jij even in een krokodillenvijver ofzo springen xx

Mwah als je de reclame van Free a Girl ziet zijn je er juist trots op dat meiden die ze bevrijdt hebben uit de prostitutie nu in van die fabrieken werken(voor 69 cent per uur)

Het zou al een verbetering zijn als de meisjes in goede omstandigheden zouden kunnen werken. Maar dit is niet zo. Zoals ik al zei, de werkomstandigheden zijn bagger en echt heel erg schadelijk/ongezond. Ik kan me zo opwinden over dat soort dingen. Kinderen horen eigenlijk sowieso niet te werken. Als er geinvesteerd zou worden in onderwijs zouden de meisjes later meer geld kunnen verdienen.