Dodenherdenking 2015

Over 1 uurtje word er om 20:00 om 2 minuten stilte gevraagd.
Ga jij dit doen?
Zo niet, waarom niet?

Is dit allemaal overdreven? Moeten wij deze dingen nog herdenken wat zo lang geleden is gebeurd?
Waarom zouden we 2 minuten stil moeten zijn terwijl wij bevrijd zijn en vele andere landen niet?

Discussier los, let op: respecteer elkaars mening. Geef opbouwende kritiek daar hebben we wat meer aan.

Ja, ik vind het niet meer dan logisch en een kleine moeite om even 2 minuten je mond te houden en massaal stil te staan bij alle verschrikkelijke gebeurtenissen in de wereld waarbij mensen omkomen en zijn omgekomen.

Ik doe het niet, niet perse omdat ik het niet wil maar meer omdat ik het altijd vergeet

Natuurlijk ben ik even twee minuten stil. Kleine moeite, groot gebaar.

Voor mij is de dodenherdenking niet alleen voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, maar voor alle gebeurtenissen waarbij mensen om het leven zijn gekomen.

@BlackWolf, ik ben oprecht benieuwd hoe je zoiets kunt vergeten? Op TV/social media/radio/o.i.d. wordt er toch best veel aandacht aan besteedt? (Niet beledigend bedoelt, maar uit interesse).

Ja vraag ik me ook wel af!
Vorig jaar moest ik werken op 4 mei en toen moest al het personeel om 8 uur naar de kantine komen en gingen we met z’n allen 2 minuten stilte houden. Vond ik ook best bijzonder.

Ik doe er altijd aan mee. Ik vind dat dat gewoon hoort. De mensen herdenken die ervoor gezorgd hebben dat wij nu in vrijheid kunnen leven. Die voor ons land hebben gevochten en er zelfs hun leven voor hebben gegeven.

Voor Dodenherdenking doe ik het altijd wel, niet alleen omdat het voor alle omgekomen Nederlandse mensen in oorlog gaat maar ook het symbool van vrijheid dat er zeg maar achter zit. Dingen als een minuut stilte voor de MH17 of zo doe ik niet aan mee, die vind ik echt onzin. Dan wil ik ook heel vaak minuten stilte voor dat gedoe met de IS, met Boko Haram, enz.

Ik vind het niet te lang geleden. Dodenherdenking gaat voor mij namelijk niet alleen om de slachtoffers van de tweede wereldoorlog, maar ook om slachtoffers van de eerste wereldoorlog, golfoorlog en alle huidige oorlogen in Irak, Syrie etc. Dodenherdenking gaat er voor mij om dat we nooit mogen vergeten hoe luxe het is dat wij in vrijheid leven. En die vrijheid vieren we op 5 mei, maar daarvoor is 4 mei nodig om te denken aan alle mensen die helaas niet in vrijheid leven en leefden.

Nu weet je dat het over minder dan een half uurtje is, zou je het nu wel doen?

Ik vind het zo mooi om te zien hoeveel mensen er bij al die herdenkingen staan.

Ik denk er de hele dag wel aan gezien ik zelfs laatst nog de oorlogsverhalen van mijn opa heb gelezen. Maar ik vind dat die 2 minuten voor mij persoonlijk niet veel doen. Desalniettemin ben ik bijna altijd wel stil gezien ik meestal thuis ben en het journaal aan staat.
Dat mensen het vergeten vind ik ook niet heel raar op zich. Ik ben het vorig jaar ook vergeten volgens mij. Ik zal mijn kinderen ook echt wel opvoeden met de 2 minuten stilte, maar ik vind het veel belangrijker dat ze zich bewust zijn van 4 mei en niet perse dat ze die 2 minuten stil zijn.

Ja, ik ben straks 2 minuten stil. Ik vind het belangrijk om hierbij stil te staan en ik vind de manier waarop we dat doen heel mooi. De tv staat bij mij nu al een tijdje aan.

^ De manier waarop het gedaan word is zeker mooi inderdaad!

Ik wist niet eens dat het dodenherdenking was totdat ik dit topic zag :’)
Maargoed, ik doe er persoonlijk dan ook nooit aan mee. Niemand hier thuis eigenlijk.

Waarom niet als ik vragen mag?

Gisteravond was er ook een concert voor de vrijheid op televisie. Daar lieten ze ook zien hoeveel mensen er nu bestaan dankzij mensen die bijvoorbeeld onderdak hebben geboden in de oorlog.
Vond het best indrukwekkend!

Waarom wel? Ik snap niet wat je nou bereikt met die twee minuten stilte. Het doet mij gewoon niets.

Kippenvel krijg ik toch altijd als ik de oude veteranen zie staan.