Document; rauwer.

De 15-jarige Tom eet sinds zijn vijfde alleen rauw, ongekookt en onverwarmd voedsel. Dat moet van zijn moeder Francis, het is volgens haar de enige gezonde manier van leven. Nadat de kinderarts aangifte doet van kindermishandeling, komen moeder Francis en Tom in een isolement terecht.

Tom heeft nog nooit een pizza, pannenkoek of friet (oké patat) gegeten, omdat zijn moeder hem heeft wijsgemaakt dat hij dan een week koorts krijgt.

Zijn moeder is namelijk een psychisch gestoord figuur die tijdens het kerstdiner voor haar en haar zoon een of ander appeldrankje maakt.
Hierdoor krijgt hij onder andere geen eiwitten, vet of calcium binnen.

Na onderzoek is vernomen dat het met Tom niet zo best gaat. Zijn toestand is te vergelijken met een ondervoed kind.

Volgens zijn moeder ligt dit aan de artsen in het ziekenhuis.

Dit is toch te bizar voor woorden.
Ik weet dat het al wel eens op tv geweest is.

http://dokument.ncrv.nl/ncrvgemist/17-12-2012/ncrv-dokument-rauwer

Dat ‘rauwe voedsel eten gebeuren’ heb ik ook al zo vaak langs zien komen he ! Ik vind dit persoonlijk wel te ver gaan , ik snap wel dat mensen veel groente en fruit willen eten etc . Maar als je zo jong bent , en ook als je ouder bent is dit niet goed voor je omdat je volgens mij veels te veel vitaminen etc mist. Ik denk ook dat iemand die ‘rauw’ eet al veel sneller problemen krijgt met eten en zich niet gelukkig voelt omdat je jezelf te weinig voedsel gunt.

Dit is mijn mening hoor , maar ik vind het wel iets te ver gaan

Ik heb net even een gedeelte gekeken en ik vind het echt te ver gaan :’) Snap ook niet zo goed dat die man bij die bijeenkomst en zijn moeder hem zo bang maken door woorden te gebruiken als ‘kankerverwekkend’.
Of zijn moeder gestoord is kan ik niet echt uitspraak over doen. Rauw eten lijkt in de docu wel een soort religie, iets waar ze altijd in zal geloven. Ik vind haar er in ieder geval sowieso niet goed uitzien en ik weet ook haar lengte niet, maar als ze een gemiddelde lengte heeft is ze wel echt veel te licht met die 45 kg (of nog minder zelfs).

Klopt, ik vind het ook een hele rare docu. Die moeder praat hem ook bang heb ik het idee.

Ik heb dit in het kader van mijn opleiding moeten bekijken. Ben tot de conclusie gekomen dat die moeder een gestoord wijf is, die naar mijn mening geen enkele zorg meer mag dragen over haar kind.

Vond de docent overigens geen goed geformuleerde conclusie, desalniettemin was hij het er wel mee eens hahaha.

Die moeder is niet goed snik, dat zij zelf alleen rauw wilt eten oke, maar kinderen hebben gewoon dingen nodig om te groeien.
En dat rauwe eten heeft ook geen positief effect op hoe ze eruit ziet, ze lijkt wel tien jaaf ouder

Alsjeblieft zeg, ga je er eens in verdiepen…
in voedsel in het algemeen bedoel ik dan.
De meeste mensen weten sowieso niet welke voedingsstoffen in welk voedsel zit.
Je kunt namelijk prima van rauw voedsel alleen leven.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik die vrouw er niet gezond uit vind zien. Maar zij eet denk ik te weinig kcal (daardoor ook te weinig voedingsstoffen). Dat kun je ook als je gewoon normaal eet, dus dat staat los van rauw eten.

En dat ‘zijn toestand is te vergelijken met een ondervoed kind’. Dat is overdreven. Ze bedoelen zijn groeicurve. En niet zijn algehele toestand. Want als dat laatste het geval was, was het wel zorgwekkend. Maar dat is niet eens het geval.

oja en dat dikgedrukte snap ik ook niet, hoe je daarbij komt?!?!

Hoeveel voedingsstoffen zitten er in sla? Bijna niets, nihil. Ze eten ook alleen maar een klein aantal soort noten. En met dat beetje eiwit dat je dan binnen krijgt, dat is echt niet voldoende voor je lichaam.
En daarbij als verschillende artsen vertellen dat het niet goed is om zo rauw te eten dan moet dat wel waar zijn lijkt me. Artsen hebben niet voor hun lol zo lang gestudeerd en ze zijn er ook echt niet om je onzin te vertellen.

En als rauw eten zo SUPER gezond was, waarom doen meer mensen het dan niet? Terwijl we juist anno 2013 er zo mee bezig zijn om gezonder te gaan eten en leven.

Ik ben het op een klein aantal punten met de moeder eens. Er worden veel stoffen toegevoegd aan ons eten, die niet goed voor ons zijn. Maar om nou zo te gaan leven… dikke **#&*$)@$

Klopt, sommige dingen zijn inderdaad ook niet goed. Maar er zitten ook veel goede dingen in het eten waar je wel wat aan hebt en waar je lichaam wel op kan bouwen.
Ik geloof gewoon niet dat op de manier dat zij leven je goed kan functioneren. Op den duur breekt het je wel denk ik. Je lichaam heeft bepaalde voedingstoffen gewoon nodig. Dat is gewoon zo en er is geen enkele arts die zal vertellen dat dat niet waar is.

Om op dat laatste even te antwoorden: we weten eigenlijk nog nauwelijks iets van voeding. Ook artsen weten daarom niet zoveel van voeding. Er zijn al best vele onderzoeken gedaan, maar veel spreekt elkaar tegen. En ook veel onderzoeken worden gefinancierd door bedrijven met bepaalde belangen. Daardoor zijn die onderzoeken helemaal niet betrouwbaar.

Hier in Nederland wordt melk aangeprezen. Maar studies in andere landen wijzen uit dat melk juist ongezond is. Verzadigd vet is ongezond volgens bepaalde studies. Andere studies zeggen juist dat het effect van verzadigd vet in het niet valt bij het effect van transvet. Verzadigd vet mijden is dan juist onzin als je niet eens let op de transvetten… Aspartaam wordt in bepaalde landen geweerd (o.a. USA & Japan dacht ik?) maar in NL mag dat wel gewoon toegevoegd worden aan voedsel (maar ik moet zeggen dat mensen hier ook wel geloven dat dat spul niet gezond is hoor!)…
Ik wijk nu wel een beetje af van waar het precies om gaat in dit topic… maar ik wil dus zeggen dat men overal ter wereld wat anders zegt over wat precies gezond is… En dat ook overal (voor elk standpunt) wel een studie te vinden is die dat zal bevestigen.

Waar ik gewoon persoonlijk in geloof is dat rauw eten (mits je dat goed uitzoekt enzo) alle vitamines & mineralen en ook de macro nutriënten (eiwitten, vetten, koolhydraten) die je nodig hebt, bevat! (je zult wel sowieso b12 moeten bijslikken als je veganistisch & rauw eet, zoals die jongen & vrouw doen in de documentaire). en dat maakt het in mijn ogen gezond.
Daarmee wil ik niet zeggen dat niet rauw eten niet gezond kan zijn.

Maar wat ik zo positief vind aan rauw eten is dat je dus gewoon alleen maar puur onbewerkt voedsel eet. Want in de voedselindustrie wordt voedsel eigenlijk bij iedere aanpassing (bewerking) qua voedingswaarde steeds minder. Ze halen bij iedere stap precies de goede stoffen eruit… hoe bewerkter hoe minder goede voedingsstoffen er in zitten… + er worden nog weer niet nuttige (soms zelfs in mindere mate giftige) stoffen aan het voedsel toegevoegd.
Bij rauw eten zit je alleen maar vast aan bespoten groenten en fruit, maar dat kun je wassen. Verder geen rotzooi wat aan je eten is toegevoegd.

Hier is toch al een topic over?

Wel heeel extreem dit inderdaad…

Is idd al een topic over. Naar mijn idee heeft die moeder echt een soort ‘anorexia’, alleen dan met gezond eten, ‘orthorexia’ heet dat toch? Ik ben geen psycholoog, maar ze raakt echt helemaal in paniek bij de gedachte dat die jongen misschien een stukje vis in de week moet gaan eten…

Ze bedoelt het natuurlijk goed, maar ze moet wel in gaan zien dat dit een probleem is voor een opgroeiende jongen (en voor haarzelf misschien ook wel…). Ik geloof best dat je in theorie al je voedingsstoffen kan halen uit alleen rauw eten, maar in de praktijk is dat volgens mij erg lastig, omdat je zo véél moet eten, dat is in de praktijk gewoon niet haalbaar, zeker niet als je ook nog naar school moet.

En dan heb ik nog zoiets van… een deel van het plezier in het leven wordt toch ook bepaald door lekker en af en toe ongezond eten? Die paar jaar die je met zo’n dieet volgens hen zou kunnen winnen, maken voor mij niet goed dat je zoveel plezier mist door zo’n ongelofelijk streng dieet…

Maar goed, er is hier al een heleboel over gezegd :slightly_smiling_face:

http://forum.girlscene.nl/forum/nieuws-en-actualiteiten/documantaire-rauw-258082.0.html