docu: Too Young To Die

[i]Als je aan euthanasie denkt, denk je waarschijnlijk aan oude mensen die ernstig ziek en aan het einde van hun leven zijn. Maar wat als je jong en lichamelijk in orde bent, maar psychisch zo erg lijdt dat je niet meer verder wil?

In Too Young To Die onderzoekt VICE hoe er in Nederland en België wordt omgegaan met psychisch lijdende jongeren die een zelfgekozen dood wensen. Een jaar lang volgt host Gwen Pol verschillende patiënten, hun naasten, en hulpverleners. Ze ontmoet onder andere de 27-jarige Nadia – die in de laatste fase van haar euthanasietraject zit – en de naasten van Maud. Haar euthanasieverzoek werd afgewezen, maar op haar twintigste maakte ze zelf een einde aan haar leven. Ook spreekt ze psychiater Frank Koerselman, die zich na zijn pensioen nog steeds fel uitspreekt tegen euthanasie op grond van psychisch lijden. [/i]

de documentaire: https://www.vice.com/nl/article/de-jongeren-met-psychische-problemen-die-niet-verder-willen-leven

Hoe denken jullie over euthanasie bij jongeren die mentaal ziek zijn? moet dit kunnen of is dit not done? Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept maar ik vind wel dat het moet kunnen.

Wow wat toevallig ik opende net girlscene om hier een topic over te openen maar jij hebt m al aangemaakt.

Ik ga de docu nog kijken. Maar ik denk niet dat het me lukt om hier een mening over te vormen.

Ik heb de docu (nog) niet gezien, maar ik vind ook dat het moet kunnen.
Ik vind dan ook dat er wel een groot verschil zit tussen euthanasie en zelfmoord. Euthanasie is een veel ‘fijnere’ manier om te sterven voor iemand die suïcidaal is, en ook voor de nabestaanden is het een stuk fijner, lijkt me. Moet gewoon kunnen dus.

Zo’n heftig onderwerp! Ik zie echt twee kanten. Ik heb hier nog geen duidelijke mening over, maar de documentaire wil ik zeker nog ooit zien.

Vond het echt een super heftige documentaire en vind het, net als velen, moeilijk om hier echt een duidelijk standpunt over te vormen.

Heb de docu gekeken. Vond t heel heftig en zo treurig dat er zoveel mensen zijn die zich zo voelen.
Ik heb er alsnog niet echt een sterke mening over. Ik snap de voorstanders van euthanasie op jonge leeftijd goed maar ik kan me ook inleven in de tegenstanders.

Maar again, zo erg verschrikkelijk :frowning_face:

Goede documentaire, ik heb hem net samen met mijn vriend gekeken. Toevallig heb ik gister de documentaire over de Levenseindekliniek gekeken, die is ook aan te raden. Deze vond ik alleen extra heftig omdat de mensen zo jong waren. Toch blijf ik 100% voor euthanasie, omdat ik vind dat mensen (dus ook jongeren) die lichamelijk en/of psychisch zo erg lijden er zelf voor mogen kiezen om hun leven op een waardige manier te beëindigen. Mijn vriend keek iets anders tegen de docu aan dan ik, hij is ook voor euthanasie, maar was bij deze docu meer van mening dat deze mensen zo jong waren dat ze eigenlijk nog meer geholpen zouden moeten worden. Ik snap het ook wel, want ze hebben nog zo’n lange toekomst voor zich waarin het beter zou kunnen gaan. Maar aan de andere kant, wij kunnen ons niet goed inleven in een persoon die zich zo diep ellendig voelt. De toekomst zou misschien beter kunnen worden, maar misschien ook helemaal niet. Zo’n persoon wil waarschijnlijk gewoon liever sterven, in plaats van nog meer lijden en maar wachten tot het moment komt dat het beter gaat.

Ik heb de docu ook laatst gekeken en ik merkte vooral dat ik heel geïrriteerd raakte van de psychiater die tegen euthanasie voor jonge mensen was. Nu moet ik zeggen dat ik in dit soort dingen sowieso erg vrij ben en vind dat mensen dit zouden moeten kunnen kiezen, mits alles eerst behandeld en geprobeerd is. Maar die man deed het overkomen alsof hij de jongeren nog wel even zou kunnen genezen en alsof de gezondheidszorg en andere artsen niet al alles hadden geprobeerd. Het voelde voor mij heel erg alsof hij hun lijden aan de kant schoof voor zijn ideaal.
Dus ja, ik ben wel voor euthanasie, ook op jonge leeftijd, maar natuurlijk wel onder strenge voorwaarden. Maar die zijn er sowieso hoe dan ook al bij euthanasie.