Docent Theater - Ervaringen gezocht!

Hello ladies!,

Zoals de titel al zegt: Ik ben zeer dringend op zoek naar mensen die de opleiding ‘Docent Theater’ hebben gedaan en dan het liefst ook nog op Artez in Arnhem of FHK in Tilburg. Ik ben er namelijk achtergekomen dat ik mijn huidige opleiding (Communicatie - IEMES) echt drie keer niks vind en ben daarnaast ook helemaal nergens maar ook echt NERGENS in geïntresseerd. Behalve in één ding en dat is acteren.

Ik vind acteren echt fantastisch om te doen, want ik ben sinds vorig jaar na eindeloos twijfelen eindelijk begonnen aan theatercursussen en workshops en het bevalt me allemaal heel goed. Professioneel hiermee aan de slag gaan, lijkt me dus ook echt fantastisch. Ik hoef geen millionair te worden, maar zolang ik ermee mijn brood kan verdienen en ik het daarnaast ook ontzettend leuk vind, why not?

Er is nog wel een héél klein beetje twijfel omdat het natuurlijk een creatieve opleiding is en in deze tijden van crisis kan dat misschien voor problemen zorgen, maar volgens carrièretijger zijn theaterdocenten veel gevraagd. Je kunt namelijk werken in het BSO, VO, zorginstellingen etc. Baangarantie is dus best wel goed, vooral door die combi van “doceren” erbij.

Enfin, mijn vraag is dus eigenlijk: Is er iemand die ervaring heeft met deze opleiding en die mij daar wat meer over kan vertellen?
-Vind je de opleiding leuk? In welk jaar zit je? Wat is de verhouding praktijk/theorie? Hoe zijn de tentamens? Hoe zwaar ervaar je de opleiding? Zou je de opleiding aanraden? Word je goed klaargestoomd voor de praktijk? Zou je met deze opleiding naast het echte ‘theater’ ook in bijvoorbeeld films of soaps kunnen spelen? Hoe zijn de studenten/docenten? Wat moest je doen bij je toelating? Hoe vond je het zelf gaan? Kun je er een bijbaantje naast nemen? (áls het lukt ben ik dat sowieso niet van plan want het lijkt me erg intensief, maar oké.)

Alvast heel erg bedankt voor het lezen van dit bericht. Ik was er namelijk heel erg verbaasd over dat er zo weinig topics (ook op andere fora) te vinden zijn over deze opleiding.

Je zou me hier ontzettend mee helpen. Nogmaals ontzettend bedankt.

Veel liefs,

upje.

Alsjeblieft, help, iemand!

Want er is tegenwoordig een dringend tekort aan soap acteurs.

Je moet sowieso op auditie en door het hele toelatings-gezeik heen denk ik, ik weet dat ze in Leeuwarden al klaar zijn daarmee voor komend schooljaar. Geen idee wanneer ze dat op die andere opleidingen doen maar dat zou ik dus ook even nakijken.

Ik weet dat ik auditie moet doen. Ik wil daarnaast gewoon weten hoe de opleiding is. Dit is iets wat ik ontzettend graag wil en dat ga ik ze tijdens de auditie ook laten zien ook. Kijk eens naar mijn vragen!

Daar ben ik vandaag inderdaad heen geweest! 2,5 gereisd en het viel zo ontzettend tegen! Wat is die school in Zwolle lelijk zeg. Ik heb Arnhem nog niet gezien want daar zijn geen open dagen meer van, maar als die lijkt op die van Zwolle hoef ik daar in ieder geval niet meer heen.

Er hing helemaal geen sfeer op die open dag. Het enige echt interessante was dat ze gingen vertellen over ‘De Bezetene’ en dat is een stuk van Toneelgroep Maastricht. Ik kende het nog niet, maar het zou vanavond opgevoerd worden. Het stuk en de achterliggende gedachte die de schrijver had, zijn echt heel erg interessant.

Ik heb de studenten niet echt gesproken en daarnaast waren er nauwelijks mensen voor docent theater. Er waren maar 2 mensen waarvan ik er één was. Kan natuurlijk ook zijn omdat ik er in de middag was en dat al die andere mensen heel vroeg zijn gekomen maar dat betwijfel ik.

De opleiding zelf heeft voor een ‘Docent theater’ - opleiding maar 3 uur spel en 3 uur theaterproductie per week. Verder krijg je beweging en zang en nog een vak dat ik ben vergeten 1,5 uur per week. Wordt bijgevuld met een paar (interessante) theoretische theatervakken en vakdidactiek. Als alle opleidingen zo zijn, kunnen ze beter hun naam veranderen naar Docent ‘CKV’. Ik heb die info van zo’n coördinator of zo gekregen geloof ik en een vrouw die onder stond en zogenaamd ‘voorlichting’ moest geven, wist mij niet te vertellen wat de verhouding theater/doceren nou eigenlijk was. Wat doe je daar dan?

Hopelijk is het bij de FHK beter, want ik heb gehoord dat daar de nadruk heel erg op spel ligt. En ik had de wel ergens gelezen dat de nadruk in Arnhem (schijnbaar ook in Zwolle, doh) op doceren lag, maar ja. Hopen op het beste.

Verder: Is er echt niemand op de FHK (Fontys Hogeschool voor de Kunsten) of als je iemand kent, die mij kan vertellen wat daar precies de inhoud van de opleiding is? Het is heel belangrijk voor mij om dit te weten.

ik geef niet op, sorry! :hammer:

Ik kan je niet anders helpen dan met een upje. UP!

Kan je niet wat mensen mailen? Docenten die je die workshops hebben gegeven of iemand anders die theaterles geeft.

Thanks voor de ups! Ik ben facebook al afgestruind naar ‘Docent drama’ pagina’s en daarvan iemand een bericht gestuurd. Ik krijg maar niets terug :frowning_face:

Ik ken toevallig iemand die dat volgens mij doet (Fontys), ik zal eens aan hem vragen of hij wat vragen wil beantwoorden :slightly_smiling_face:

YAAAAAHHH, thannkss! :upside_down_face:

Stel je vragen hier, dan stuur ik ze naar hem door!

Hallo Postduif, ik zie dat je een jaar geleden precies in hetzelfde schuitje zat als ik.
Ben je inmiddels aangenomen? of hoe zijn je audities gegaan?
Ik ben over 2 dagen aan de beurt in Arnhem en over 3 weken in Tilburg!!

dringend ervaring gezocht!!

xx