DIY waxmelts!

Soy Wax melts zijn nu natuurlijk helemaal in en werkelijk iedereen gebruikt het (typ ik terwijl ik zelf een waxmelts laat opbranden met chocolade!) en het leek mij echt enorm leuk om het zelf te maken.

Je kunt ze ook zelf maken!

Wat heb je nodig:

• Soy-wax Pillar-Blend
  • geurolie (3 tot 5 ml per 100 gram wax, verschillend per geur en persoonlijke voorkeur)
  • kleurpil(len) (1 per 1000 gram wax) of vloeibare kleurstof (1-3 druppels per 1000 gram wax)
  • gietmal
  • pannetje
  • bakje dat vies mag worden.
  • lepeltje

Handleiding:
Neem de hoeveelheid Soy Wax Pillar Blend die je nodig hebt om de gietvorm te vullen en laat het zachtjes smelten, bij voorkeur ‘au-bain-marie’ ( in een schaal die je op een pan met zachtjes kokend water zet).

Als de wax helemaal gesmolten is, in het geval van gekleurde melts een beetje kleurstof erbij doen en roeren tot de kleurstof is opgelost.
In het geval van een kleurpil gewoon een beetje afsnijden/schrapen met een mes en de wax verwarmen tot 80 graden zodat de pigmenten goed oplossen of een beetje wax verwarmen tot 80 graden, daarin de kleurstof oplossen en daarna bij de rest van de gesmolten wax gieten.

Laat de wax niet te heet worden. Laat het geheel wat afkoelen en voeg daarna de geurolie voor kaarsen en melts toe (3-5%). En giet het dan voorzichtig in de mal. Niet te heet gieten, mallen kunnen smelten of vervormen. Laat de wax goed uitharden en haal de melts eruit.

Nu kun je ze laten smelten op/in een geurbrandertje.

Met de geuren kun je eindeloos variëren. Je hebt natuurlijk standaard geuroliën die je kunt bestellen of kopen in de winkel, maar ook die geuroliën kun je zelf maken.

Wie heeft er al eens zelf wax-melts gemaakt? :grinning: