Dit topic is verwijderd

error 505

Dat is het lastige bij een leeftijdsverschil… Een oudere man kan wel wachten, maar een oudere vrouw begint toch op een bepaalde leeftijd wat te stressen. Ik kan haar wel heel goed begrijpen, tegenwoordig krijgen vrouwen steeds jonger kinderen en zij is dan ‘‘al’’ dertig. Dit is sws een lastige situatie, want wat betreft kinderen kun je niet echt een compromis sluiten.

Maar, het is naar mijn mening niet verkeerd om er wel iets in te oriënteren. Een vriendin van mij is ook lesbisch, en ondanks dat ze nu nog geen kinderen wil, is zij zich wel aan het verdiepen. Het is nu eenmaal lastiger voor twee vrouwen; waar kies je voor? Wordt iemand van jullie zwanger? En zo ja, anonieme donor of wel iemand die je kent? Of kies je voor een draagmoeder? Adoptie? Pleegzorg? Dit zijn allemaal lange en slopende processen, dus het is niet verkeerd om hier over na te denken samen.

Voor de rest zou ik haar duidelijk maken dat jij er nu echt nog niet klaar voor bent; eerst een huis en samen genieten. Wel kun je haar iets aanbieden, door bijvoorbeeld echt samen om een huisje te kijken. Dan heeft zij toch het gevoel dat dit de serieuze kant op gaat en zij niet blijft hangen in het studentenleven.

Ook kun je een afspraak maken; bijvoorbeeld we hebben het er nu een jaar niet meer over, en zien daarna hoe we er voor staan. Dit hebben mijn vriend en ik ook gedaan; ik wou kinderen, hij twijfelde. Ik wou mijn ‘goede’ jaren ook niet verspillen als er toch niks uit kwam, dus hebben we afgesproken er over een jaar nog eens naar te kijken. Een jaar later was hij bijgedraaid en zag hij kinderen toch wel zitten.

Je moet je wel realiseren, als jij echt de komende vijf jaar nog geen kinderen wil… Dan is zij 34. Ik kan het begrijpen als dit voor haar te lang duurt, want wie zegt dat jij dan wel kinderen wil? En om op die leeftijd nog opnieuw te beginnen met een ander, is ook niet niks. Jij bent nog maar 23 en hebt alle tijd, maar zodra een vrouw 30 wordt begint de klok vaak wel te tikken (ondanks dat je eind 30 ook nog prima een kind kunt krijgen, wordt dit gevoelsmatig wel als laat beschouwd). Je kunt niet echt een compromis sluiten wat betreft kinderwens, en als jullie er echt niet samen uitkomen, moet je er over nadenken of deze relatie dan echt wel zo goed op elkaar aansluit.

Niet citeren.

BP weg, slotje.