Discussietopic: Wat vind jij de 'juiste' manier van opvoeden in materiële zin?

Wat vind jij de ‘juiste’ manier van opvoeden in materiële zin?
Wat ik hiermee bedoel. Wat denk jij persoonlijk wat de beste manier is om een kind op te voeden qua geld krijgen, spullen krijgen etcetera.

Ik zou graag mijn kinderen opvoeden met het idee dat ze later zelfstandig moeten kunnen zijn, zoals mijn ouders met mij gedaan hebben. Toen ik naar de middelbare school ging kreeg ik zak- en kleedgeld, en als ik meer geld wilde of nodig had moest ik maar gaan werken. Ik kreeg een vast bedrag per maand, en daar moest ik alles van doen. Het enige wat ik kreeg was natuurlijk kost en inwoning, tandpasta, tandenborstel, shampoo en douchegel. Mijn ouders waren namelijk van mening dat dit de enige essentiële dingen waren.
Ik kreeg nooit iets extra’s. Als mijn geld op was kon ik dus geen leuke dingen meer doen met vriendinnen. En als ik alleen maar sokken met gaten had, of kapotte schoenen omdat ik geen nieuwe had gekocht, was dat jammer. Dan kreeg ik nog niks. Dit klinkt misschien hard, maar geloof me, ik leerde wel goed met mijn geld om te gaan! Ik leerde te waarderen wat ik had, en ook ben ik vroeg begonnen met werken wat naar mijn mening ook een goede manier is om jezelf voor te bereiden op ‘het echte leven’.
Ik zou wel een paar dingen anders doen dan mijn ouders. Zoals rekening houden met wat mijn kinderen lekker vinden. Natuurlijk hoeven ze niet alle chips en snoep te krijgen die ze willen, maar ook met dit soort dingen werd gewoon gezegd: Dit vinden wij lekker, en als je dit niet wilt, dan heb je maar niets. Of je gaat zelf wat kopen.
En toen ik arbeidsongeschikt was maar nog niet oud genoeg voor een uitkering moest ik geld bij gaan lenen van mijn ouders. Toegegeven, ze hadden zelf ook niet veel geld. Maar de eerste twee maanden dat ik mijn uitkering kreeg moest ik toch alles terugbetalen aan mijn ouders. In zo’n situatie zou ik wel iets meer meedenken met mijn kind, denk ik.
Verder kreeg ik ook niet zomaar mijn rijbewijs oid. Wel hadden mijn ouders een spaarrekening voor me voor als ik wilde gaan studeren, het zou lang niet alles betalen maar het was een fijne start. Ik kreeg gewoon beheer over die spaarrekening en mocht zelf weten wat ik er mee deed (ik heb het aan mijn rijbewijs en een deel aan mijn studie besteedt)

Mijn vriend komt weer uit een heel ander gezin. Hij kreeg altijd alles, als zijn geld op was kreeg hij weer wat nieuws. Zelfs nu krijgen we af en toe nog zomaar geld van zijn ouders terwijl we allebei werken en samenwonen. Als hij die dure deodorant ‘echt nodig had’ kreeg hij er meteen drie, dan had hij even genoeg. ZO zeg maar XD Niet heeel erg verwend en hij liep echt niet in armani ofzo rond, maar toch wel een beetje verwend.
En hij kan dus totaal niet met geld omgaan.

Ik zeg niet dat dit bij iedereen zo is, het kan natuurlijk altijd anders uitpakken. Maar ik denk persoonlijk dat je zelfstandiger wordt als je als ‘kind’ of in ieder geval als je een paar jaar op de middelbare school zit, al leert hoe je met je geld omgaat, EN de consequenties moet aanvaardden als je dit niet doet.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken! Dit is een discussietopic, dus reageer vooral op elkaar, maar houdt het netjes :wink:

Ik heb nooit zakgeld of kleedgeld gekregen. Toen ik 15 was begon ik met werken en moest ik alles zelf betalen. Waar nodig wat hebben mijn ouders wel altijd bijbetaald (en dat bedoel ik niet als ik uit wilde gaan, maar als ik een broek nodig had oid). Ook nu nog, als ik financieel krap zit, dan schieten mijn ouders voor. Ik vind dat je zelf een middenweg moet vinden daarin, maar dat je je kind er vooral van bewust maakt dat als je geen geld hebt, dat je het ook niet kunt uitgeven.

Ik werk nu bijvoorbeeld bij een gezin met nog jonge kinderen. Ze krijgen heel veel, maar ze maken vooral de oudste (9) er wel erg van bewust dat ze moet begrijpen wat ze allemaal heeft en hoeveel ze mag van haar ouders en dat ze niet moet klagen als ze een keer iets niet mag.
Persoonlijk vind ik het vooral daarom gaan. Je kunt je kind nog zo verwennen met alles, zolang je hem/haar er maar leert hoe je met geld om moet gaan etc.

Mijn ouders hebben ook nooit aan zak/kleedgeld gedaan. Toen ik 13 was begon ik met werken en begon ik steeds meer zelf te betalen.
Maar waar mijn studiefinanciering niet toereikend is voor mijn studie springen mijn ouders wel bij, want school vinden ze belangrijk.
Dingen als mijn rijbewijs, kleding, zorg enzovoort betaal ik allemaal zelf. Ik vind zelf wel dat mijn ouders dat goed doen, ik heb zo wel geleerd om met geld om te gaan.
Maar ik kan niet ontkennen dat ik soms wel eens jaloers kan zijn op mensen die wel alles krijgen hahah.
Voorbeeldje daarvan, mijn ex studeert, werkt niet, krijgt zoveel stufi dat hij daar gewoon van kan leven en een kamer kan betalen en krijgt daarnaast ook nog heel veel van zijn ouders.
En ik wil echt mega graag op kamers maar voor mij is het nauwelijks te betalen, ook al werk ik gewoon naast mijn studie.

Ik vind het moeilijk te zeggen want het gaat ook om hoe de financiële situatie is op dat moment. Is er geld? Hebben mijn kinderen genoeg tijd om een baantje naast school en hobby te hebben, etc? Mijn ouders sprongen bijvoorbeeld bij bij mij omdat ik het erg druk had, ik moest hard werken voor school en had een muziek hobby dat veel tijd vergde. Mijn ouders hadden het zeker niet krap dus er was altijd geld voor leuke dingen.

Zelf zou ik denk ik het volgende doen: geen kleedgeld. Wel een vast bedrag per week voor kleine uitgaven, zoals lunch op school of leuke dingen doen met vrienden/vriendinnen, afhankelijk van de leeftijd. Dingen betalen die nodig zijn, zoals kleren en schoenen. Per geval bekijken of ik mee zou willen en kunnen betalen aan een uitje (daar bijvoorbeeld voorwaarden aan stellen). En vanaf de leeftijd van 15 jaar een baantje waarbij ze vooral die extra leuke dingen zelf moeten betalen, en ik blijf bijdragen aan essentiele dingen zoals kleding. Niet voor de zoveelste trui of de nieuwste hippe schoenen als ze nog goede hebben, maar bijvoorbeeld als ze uit hun laatste paar gegroeid zijn. Dat is hoe kort gezegd mijn ouders het ook altijd voor mij deden en ik heb altijd gewaardeerd wat ze voor mij deden, maar toen ik zelf geld kon verdienen ben ik ook snel op mijzelf de essentiele dingen gaan kopen.

Ik krijg sinds ik naar de middelbare school ging maandelijks een bedrag overgemaakt op mijn betaalrekening onder het mom van ‘zakgeld’. Hiervan moet ik dingetjes kopen die ik niet per se nodig heb, al het overige wordt door mijn ouders betaald (kleding, deodorant, schoolspullen, etc.).

Mijn pony moet ik grotendeels wel zelf onderhouden, maar dit komt ook doordat ik dit graag zelf wil. Ik betaal de helft van de stallingskosten, zijn entingen, de hoefsmid, voer en overige benodigdheden. Dit bekostig ik door middel van mijn baantje, maar kom ik een maand écht niet uit dan schieten mijn ouders me bij.

Ik zou het later niet anders gaan doen dan mijn ouders gedaan hebben. Ik mocht van mijn ouders kiezen of ik kleedgeld wilde of niet en als ik het nu toch zou willen zou dat kunnen, maar zonder kleedgeld heb je veel meer voordelen hoor.

Mijn ouders vinden ook belangrijk dat “wij” zelfstandig leren om met geld om te kunnen gaan. Ik kreeg vanaf mijn 14e kleedgeld en daarvan moest ik alles van betalen (op de kost, woning, verzorging zoals; tandenborstel, ongesteldheids dingen etc na). Op mijn 15e ben ik begonnen met werken om zo wat meer binnen te halen. Mijn ouders lenen mij wel eens geld, maar alleen als ik het contant niet in huis heb en op het moment zelf wel contant nodig heb. Ze zouden mij nooit geld geven als mijn geld op is. Mijn ouders houden sinds mijn 6e een spaarrekening bij waar ze ieder jaar wat op gooien. En daar gooi ik sinds mijn 16e ook steeds de helft van mijn salaris op. Ik kan al wel bij deze rekening maar ik bewaar het voor later, want nu heb ik hetbgewoon niet nodig. Ik werk nu alleen op de zaterdag omdat ik verder in de week gewoon geen tijd heb. Wel een beetje jammee dat mijn ouders dit niet willen in zien. Maar ik ben toch bijna elke dag pas om half 6 vrij en ik zie lichamelijk kapot gaan als ik daarna ook nog zou moeten werken.

Ik zou mijn kinderen later ook zo opvoeden. Maar wanneer zij aangeven wanneer zij wel/niet werken dan laat ik dat. Ik zou het liefste wel willen dat mijn kinderen een baan zoeken, maar alleen als ze er echt klaar voor zijn. Ik zelf bijvoorbeeld moest van mijn vader al werken op mijn 14e. Heb veel gesolliciteerd maar omdat ik gewoon nog geen groeispurt had en lang ben blijven steken in de “kinderlijke” fase, werd ik gewoon niet aangenomen. Ik was daar mentaal gewoon nog veel te jong voor als ik er op terug kijk. Terwijl mijn zusje die nu bijna 14 is, al wel klaar zou zijn wat werk betreft. Er wordt bij ons ook veel gekeken naar leeftijd en niet naar waar wij mentaal aan tie zijn zelf. Dat vind ik best jammer. Ook wordt er in dit gezin weinig gepraat. Ik heb heel vaak liggen huilen op mijn 14e omdat ik het solliciteren zo ontzettend eng vond, maar het was meteen: “stel je niet zo aan”.

Ik vind het echt heel belangrijk dat er met elkaar gepraat wordt. En dan niet als je met zn allen tijden het avondeten om de keukentafel zit, maar wanneer jij 's avonds richting bed gaat of je zit nog alleen met je vader/moeder op de bank. Geen broertjes en zusjes erbij. Want geloof me, die blijven alles wat ze horen tegen je gebruiken. Ik zou mijn kinderen wel een bepaald bedrag geven per maand/week waar ze het mee mieten doen. Maar ik zou zewel eens wat toe stoppen ondat ik vind dat ze ook wat op de spaarrekening kunnen zetten. Later hebben ze het harder nodig. Ongeacht de leeftijd en of ze werk hebben natuurlijk…

Ik wil dat mijn kinderen niks tekort komen, maar tegelijkertijd niet té verwend worden en waarde van geld inzien.

Zelf wil ik vooral zorgen voor mijn kinderen, later moeten ze genoeg rekeningen betalen en zorgen maken om geld. Ik wil gewoon dat ze niets tekort komen, ik zal echt niet ‘NEE’ kunnen zeggen als ze vragen om een winterjas omdat de oude kapot/versleten is, en ze daar geen geld voor hebben nu. Ik zal echt geen NEE zeggen als ze vragen om 20 euro om mee te nemen voor een schooluitje,omdat hun geld op is. Of om 60 euro voor een studieboek, want ze zitten deze maand krap.
Wel zou ik graag zien dat ze werken, als ze daar de tijd voor hebben. Een gewoon bijbaantje, met niet teveel uur per week. Ik vind het zielig om te zien dat jongeren zich kapot werken naast school omdat ze niks krijgen, dat zou ik ze noooit aandoen. Ik zou altijd helpen. En dan is het maar wat verwend, who cares? het zijn mijn kinderen en die zie ik het liefst zonder zorgen en geldstress. Ik kan daar echt niet met een 'zoek het maar uit’houding tegenover staan. Maar van de andere kant verwacht ik ook begrip van ze voor de situatie, net zoals zij geen geld hebben soms,kan ik dat ook hebben
Zelf heb ik wel altijd begrip gehad voor 't feit dat er voor sommige dingen gewoon geen geld is. Helaas begrijpt mijn broertje van 15 dit nog niet, hij zeurt constant om een playstation van 400 euro. Of een schoolreisje van 300 euro. En ik zie gewoon dat mijn ouders zich schuldig voelen, en hij dramt maar door. Hij begrijpt het gewoon niet. Mocht ik zo’n kind hebben zou ik wel voet bij stuk houden, wat er niet is dat is er niet.

Mijn ouders betalen eigenlijk alles van mij. Dit klinkt in eerste instantie heel verwend, maar ik heb niet het gevoel dat ik echt verwend ben.
Ik woon op kamers en krijg dus stufi e.d. en daarnaast een toelage van mijn ouders. Het is wel de bedoeling dat ik hier alles van betaal. Dit is meer omdat ik chronisch ziek ben en echt niet kan werken naast mijn studie. Om te voorkomen dat ik mijzelf in de schulden werk (omdat je van alleen stufi echt niet kan rondkomen), geven mijn ouders mij elke maand een bedrag. Maar dit is echt enkel en alleen om boodschappen te doen, niet meer.

Zelf zou ik dat eigenlijk ook wel op dezelfde manier willen doen. Ik zou niet willen dat mijn kinderen geld moeten lenen, terwijl ik geld zat heb. Ik vind dat je financieel verantwoordelijk bent voor je kinderen, totdat ze dit zelf kunnen, dus totdat ze een baan hebben en genoeg verdienen.

Ik heb vanaf mijn 14de ongeveer zak- en kleedgeld gekregen. Ik denk dat je dat in de toekomst wel wat vroeger moet doen, maar dat was de leeftijd dat ik dingen met vriendinnen begon te doen. Ik heb dat gekregen tot mijn 18de en vanaf dan betaalde mijn ouders mijn kot/deel van de huur van mijn appartement en een klein deel om eten van te kopen doorheen de week. Dat blijven ze doen tot ik afgestudeerd ben. Het geld dat ik verdien, heb ik van mijn 18de tot 20ste ongeveer gebruikt om een printer, laptop en boeken van te kopen en nu gebruik ik dat ook om wat in mijn huishouden te betalen.

En zo zou ik het ook doen bij mijn kind. Mijn ouders hebben altijd gezorgd dat ik door het jaar niet hoéfde te werken voor noodzakelijke spullen, maar als ik luxe wou, moest ik dat dus wel doen. Niet élk kind kan door het jaar heen werken, dus ik vind niet dat dat een verplichting moet worden om als kind te kunnen leven. Maar luxedingen, ja, daar moet je voor leren werken. Ik heb ook nooit absurde cadeaus gekregen zoals een reisje of een laptop ofzo, en dat zou ik dus ook nooit van mijn leven aan mijn kind geven.

Op die manier leer je de waarde van geld aan je kind, zonder dat het zich al als volwassene moet gedragen vind ik.

Natuurlijk moet een kind de waarde van het geld leren kennen, maar naar mijn mening doe je dat niet door ze alles zelf maar te laten betalen. Ik heb zelf nooit zak- en/of kleedgeld gekregen, als ik iets nodig had, kreeg ik het en ik vind eigenlijk wel dat dat zo hoort. In de zomervakanties werkte ik bij mijn vaders bedrijf, maar tijdens schoolperiodes mocht ik niet eens werken. Ik heb altijd alles gehad wat mijn hartje begeerde, maar tegelijkertijd werd me wel geleerd dat ik dankbaar moest zijn, dat mijn ouders er hard voor moesten werken en dat niet iedereen alles zomaar kan krijgen. Ik kan prima met geld omgaan, ben absoluut niet verwend (als in: qua karakter) en heb een aardig spaarpotje opgebouwd, wat dus ook prima kan als je niet op het geld hoeft te letten in je jeugd. Ik vind het zo zonde als een kind/puber zich al zorgen moet maken om geld. Ik snap natuurlijk dat ouders niet altijd de middelen hebben om het op deze manier te doen, maar ik zou er persoonlijk wel naar streven om mijn ouders op dit punt op te volgen.

Om eerlijk te zijn ben ik best heel verwend en heel losjes opgevoed maar merk ik nu ook wel dat ik in het dagelijkse leven superslecht met geld kan omgaan. Ik krijg standaard €75 per week (ik woon doordeweeks wel op mezelf) en ik zit er aaaltijd over, komt voornamelijk door 3-4x in de week uitgaan ook. Dus m’n spaarrekening is ook al wel dik geplunderd maar als ik geld bijvraag doen ze nooit heel moeilijk, soms wel achterdochtig. Ouders betalen ook m’n opleiding en kot (wat ik eigenlijk zelf gewoon normaal vind, je moet je kind toch deftig onderwijs gunnen), maar ook betalen ze in de zomer 1 reis met vrienden en festivaltickets vraag ik steeds voor kerstmis enz. Ik werk niet dusja eigenlijk betalen ze gewoon alles:’) ik ben hen ook wel echt heeeel dankbaar maar soms voel ik me ook wel schuldig als ik bv foute dingen koop met hun geld :confused: Later bij mijn kind ga ik ook wel een losse, chille verwenmoeder zijn als m’n inkomen dat toelaat, maar wel niet zo erg als mijn moeder nu want dat is een beetje overdreven soms. En je wordt er lui en ongemotiveerd van, ben ik levend bewijs van helaas:’)

Vanaf de middelbare school krijgen ze zakgeld. Ik kreeg 20 euro, hier moest ik ook mijn beltegoed van betalen, leuke dingen en cadeautjes voor verjaardagen. Ik hoefde er geen kleding per sé van te kopen. Als ik echt wat nodig had, kreeg ik dat van mijn ouders. Wilde ik gewoon wat leuks erbij, moest ik dan zelf betalen. Een mobieltje kreeg ik ook toen ik naar de middelbare school ging. Zelf weet ik nog niet wanneer ik het zou geven in deze tijd, het is zoveel anders. Maar niet te vroeg. Dat ze in groep 5 al met mobieltjes lopen vind ik te gek voor woorden.

Verder weet ik niet of ik dus 20 euro of misschien 30 zou geven. Want als ik beltegoed wilde halen, was ik meteen 20 euro kwijt. Dus geen geld meer de rest van de maand. Nou kreeg ik soms nog van mijn ouders. Zometeen heb je natuurlijk geen beltegoed meer en zal er dus waarschijnlijk wel een abonnement op die mobiel moeten, dus weet ik nog niet of ze daar een deel van mee moeten betalen. Misschien dat wij het goedkoopste abonnement betalen en als ze een betere wil, moet ze dat verschil zelf betalen.

Verder ben ik pro werken. Ik werk al sinds mijn 14de en het heeft mij echt een hoop geleerd. Mijn vriend is ook vroeg begonnen met werken en wij zullen dit ook bij onze kinderen stimuleren. Ik vind het belangrijk voor je ontwikkeling. Eigenlijk zou ik dus wel hetzelfde als mijn ouders doen. Ik kreeg niet alles, maar wanneer ik het écht nodig had (omdat het voor school was, omdat mijn schoenen kapot waren blabla en soms, heel soms ook voor de leuk) kreeg ik het van mijn ouders. En als je leuke dingen wilt doen, moet je het zelf betalen (dus werken omdat je er anders geen geld voor hebt). Ik vind het belangrijk dat ze weten dat niet alles maar komt aanwaaien. Papa en mama moeten ook hard voor het geld en kunnen ook niet alles doen wat ze willen.

Het ligt er natuurlijk heel erg aan hoe je financiële situatie is. Maar ik zou m’n kinderen sowieso wel zakgeld en kleedgeld geven. Hierdoor leren kinderen namelijk in mijn ogen goed en zelfstandig met geld omgaan.

Interessant dat de meningen hierover zo verschillen! Wat me ook opvalt, op een enkeling na, is dat de meesten het eens zijn met de opvoeding die ze hebben gekregen. Verschil moet er ook zijn natuurlijk, en uiteindelijk zal het vast met iedereen goed komen.

Met het oog op de financiele situatie waar je zelf in zou zitten. Natuurlijk, als je weinig geld hebt kan je je kind moeilijk alles geven. Dus ik stel voor om even in te beelden dat je ruim genoeg in het geld zit om je kind meer te bieden.
Dan nog zou ik ze een budget geven, alleen dan niet echt een minimaal budget. Misschien dat ik wel hun rijbewijs zal betalen (of ze nu roken of niet, echt wat heeft dat er mee te maken). En ik zou ook wat meer geld opzij zetten voor collegegeld bijvoorbeeld aangezien dat nu nog veel duurder gaat worden.

Mijn vriend vind trouwens dat je, als je een kind hebt, je gewoon voor je kind moet zorgen. Voor altijd zo ongeveer. Dus ook al is diegene al 30, als die in de problemen raakt of geld nodig heeft dat je dan nog moet bijschieten.
Ben ik het totaaaaal niet mee eens. Ik zou ze misschien geld lenen dan - als ik het kan missen, tegen 0% rente natuurlijk. Maar kom op, op een gegeven moment moet je wel op je eigen benen kunnen staan XD

Ik denk niet dat er specifiek één opvoeding is die juist is en er hangt veel te veel af van mijn financiële toestand binnen tien jaar, dus ik denk dat ik het eerder ga zien op het moment zelf. Stiekem hoop ik gewoon dat mijn kinderen op mij lijken en dus niet graag teveel geld uitgeven aan dingen die het eigenlijk niet echt waard zijn.

Wat ze je thuis ook leren, je gaat later een eigen mentaliteit hebben als het gaat om financiën. Het is niet dat je ouders je lieten werken voor je geld, dat je later ook echt iemand gaat zijn die verantwoordelijk kan omgaan met geld. Een vriendin van mij moest haar extraatjes ook altijd zelf betalen en nu ze haar eigen geld verdient, is ze bv. helemaal los gegaan met kleding kopen en uitgaan. Ik daarentegen kreeg altijd zo veel zakgeld als ik wou, en ik ben nu veel bewuster van wat ik uitgeef. Misschien ook omdat ik besef dat ik geluk heb en dat ik mijn ouders hun werk moet respecteren? Daarom haat ik het ook als mensen helemaal gaan doen dat ze “verantwoordelijker zijn, omdat zij ervoor hebben moeten werken”.

Enkeling meldt zich :slightly_smiling_face: Ik ben het met niets eens wat betreft mijn ouders.

Mijn vriend en ik hebben het er ook al over gehad hoe we ons kindje gaan opvoeden, een beetje vroeg maar we hebben zo’n verschillende achtergrond dat we wel eens wilden kijken of we daarover dezelfde mening hebben. En het was gelukkig geen moeilijke discussie.

We komen allebei uit een gezin waar de ouders zich geen zorgen moeten maken over geld. Mijn ouders zijn uit elkaar gegaan toen ik 12 jaar was en uiteindelijk ook definitied gescheiden 2 jaar later en van dat moment af hebben ze allebei niet meer naar mij gekeken. Ik heb dus alles helemaal zelf verdiend door overal bij te verdienen waar het maar kon. Verder ook stufi en leningen gecombineerd voor mijn studie, rijbewijs, kleding, uitgaan enz. Ik kon dus ook niet dezelfde dingen doen als mijn klasgenootjes en ging naar tweedehandswinkels (wat ik nog steeds doe nu) en ik had ook niet veel vrienden dus ging niet zo vaak uit en zo.

Ik ben uiteindelijk met 200 euro en een rugzakje uit Nederland vertrokken en heb hetzelfde dan gedaan in Zwitserland. Dit jaar studeer ik af met 20000+ schulden maar ik zal wel een goede baan hebben waarmee ik dat geld kan terugverdienen.

Mijn vriend is het ander uiterste, hij heeft altijd alles gekregen van zijn ouders, maar gelukkig is hij niet lui en kent hij wel de waarde van het geld. Hij heeft dit nooit misbruikt en heeft ook zelf bijgewerkt tijdens zijn studie en zo. Maar we zijn het erover eens dat dit ook niet de juiste oplossing is.

Ik denk dat wij gaan voor de middenweg: wij betalen school, daarna worden de studies gefinancierd met een lening (als hij/zij wil gaan studeren natuurlijk). Verder vanaf 12 jaar zak- en kleedgeld waar ze een deel van de kosten mee kunnen betalen en al de rest bijverdienen. Wij betalen het rijbewijs maar de auto en het verbruik moeten ze zelf betalen.

We zullen er wel op toezien dat, als ze willen studeren, de studie nooit stopgezet zal worden om financiele redenen. En verder zullen ze ook meekrijgen dat het niet echt belangrijk is steeds de laatste iphone of makeup te hebben. Dat hadden wij als ouders ook niet en ik hoop echt dat we dat op een goede manier zullen kunnen doorgeven.

Maar okee eerst willen we genieten van de babyjaren :slightly_smiling_face:

Het ligt heel erg aan de financiele situatie van je ouders vind ik. Ik krijg elke maand een beetje zakgeld, maar ik hoef eigenlijk niks zelf te kopen. Als ik iets echt nodig heb zeg ik dat tegen mijn vader en die koopt het meestal wel voor me, als het niet veeel te duur is natuurlijk. Maar ik heb dus eigenlijk zakgeld voor niks, als ik wat koop van mijn geld wordt het meestal zelfs teruggestort. Als ik dit zo lees klink ik best wel verwend eigenlijk, ik denk ook wel dat ik een beetje verwend word. Maar ik gedraag me niet verwend haha. Ik ben bijna 16 trouwens, dus wil ik eigenlijk wel gaan werken maar mn ouders zeggen dat het wel mag maar niet nodig is en dat mn school er misschien onder gaat lijden omdat ik veel tijd nodig heb voor school.

Ik weet nou niet of dit een goede manier is, maar ik ben wel tevreden natuurlijk. Ik kan ook wel met geld omgaan, anders had ik allang alles gekocht wat ik wilde en hadden mn ouders telkens alles teruggestort etc. Dat gaat dan weer een beetje ver haha. Ik koop eigenlijk amper wat van mn zakgeld, en mn ouders kopen kleding voor me/betalen mn telefoon.

Precies dit.