Discussie zorgverzekering met obesitas

Hoi iedereen.
Voor school hebben wij ons verdiept in een stelling: Mensen met obesitas moeten meer zorgpremies betalen. Wij wilden onder andere via Girlscene een aantal meningen en argumenten horen.

Laatst is het op het nieuws geweest: ze willen de zorgverzekering voor mensen met obesitas verhogen omdat zij meer kans hebben op onder andere hart en vaatziekten.
De RVS wil dat de zorgpremie meer afhangt van de leefstijl, dus ook rokers en mensen die onveilige sex hebben moeten meer betalen.
Meer informatie: http://weblogs.nrc.nl/exp…et-ongezonde-levensstijl/

Wat vinden jullie hiervan? Meer betalen als mensen te dik zijn, terwijl ze daar in sommige gevallen niks aan kunnen doen? Of een ongezondheidsbelasting invoeren op ‘ongezonde’ dingen zoals drank en sigaretten?

Al mensen te dik zijn en die kunnen hier wel iets aan doen vind ik dat zij ook extra kosten moeten dragen. Dat geldt overigens niet voor mensen die met een rede te dik zijn (ziekte, aanleg en wel gezond eten en bewegen).
Maar ik vind ook dat mensen die bijvoorbeeld roken extra moeten betalen.

En dan echt mensen die veel te dik zijn, niet mensen die 3 kilo overgewicht hebben ofzo.

Ik vraag mij alleen af hoe ze dat allemaal willen uitvoeren en controleren.

Ik ben het er wel mee eens eigenlijk. Als het tenminste gaat om mensen die er, bewezen, niks aan kunnen doen.
Voor topsporters of gevaarlijke sporters zijn ook hogere premies, dus als jij bewust meer risico wil lopen, vind ik dat je daar ook meer voor moet betalen.
Heel veel mensen met obesitas gooien het op aanleg, zware botten en weet ik niet wat. Die dingen kunnen er echter niet voor zorgen dat je 80 kilo te zwaar bent, dat is voor het grootste deel gewoon je eigen schuld.

Daarom, er moet dan een grens worden getrokken tussen te dik en een beetje overgewicht. Dat is wel te bepalen, maar denken jullie niet dat het beter is om dat extra geld wat naar de zorgpremie zou gaan, uit te geven aan een dietist en sportschool? Als je het aan de regering geeft, wordt het misschien wel gebruikt om aan de weg te werken ofzo.

@disfunction
Sporters lopen inderdaad ook hartstikke veel risico maar tegen alle verwachtingen in krijgen deze mensen juist kortingen!

Dan zou ik liever zien dat er meer geld naar andere dingen gaat dan naar zoiets. Zijn zoveel dingen die niet vergoed worden voor aandoeningen waar iemand absoluut niks aan kan doen. en het komende jaar wordt het alleen maar erger. Dus ik zie echt liever daar geld naartoe gaan dan naar iemand voor een sportschool(vooral omdat je zelf ook prima gratis kan sporten)

Ik ben het er niet mee eens, iedereen heeft wel iets waardoor hij meer kans heeft om ziek te worden. Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld meer kans op kanker hebben, wil je die ook extra laten betalen? Want ze gaan waarschijnlijk wel ziek worden, en die behandelingen zijn allemaal heel duur. Ik vind niet dat je de ene groep wel extra moet laten betalen en de andere niet, en bovendien kunnen niet alle mensen met obesitas er iets aan doen. Vaak zit er veel meer achter dan gewoon teveel eten.

En hoe wil je het überhaupt gaan controleren? Obesitas is nog wel een keer te doen, maar roken of teveel alcohol drinken? Je kan toch gewoon zeggen dat je bent gestopt? Daar kom je echt niet achter.

Ik vind het onzin. Mensen met een ongezonde levensstijl leven over het algemeen ook minder lang. In die kortere tijd maken ze wel meer kosten, maar als je het uiteindelijk gaat vergelijken met bijvoorbeeld iemand die gezond geleefd heeft en oud is geworden en een ouderdomsziekte krijgt en veel zorg nodig heeft, scheelt het niet veel.
Ze kunnen beter hogere belastingen heffen op tabak en ongezonde dingen, dat zal meer effect hebben.

@kloplop
Er is inderdaad overal geld nodig, maar ik vind niet dat ze dat geld weg moeten halen bij mensen die een slechtere levensstijl hebben. Die weg die bijvoorbeeld gemaakt wordt van hun extra kosten wordt door iedereen gebruikt!

@Pharynx
Mensen met een ongezonde levensstijl leven korter. Dat wil dus zeggen dat zij minder pensioenskosten hebben en daardoor dus nog minder “duur” zijn dan gezonde mensen…

Nee, en als ik dit zo lees sta ik echt versteld van de meningen hier. Wat is dat toch met dit land? Iedereen is bang dat ze teveel moeten betalen en willen zo min mogelijk betalen. En maar redenen bedenken waardoor andere mensen meer moeten betalen. Iedereen hier denkt alleen maar aan zichzelf en zn eigen leven.

Ik zeg ook niet dat er geld weggehaald moet worden. Maar ik vind niet dat er juist meer geld naar zulke mensen moet. Er is al te weinig geld voor alles en als ze dus meer geld voor sportscholen of diëtisten gaan geven moet dat dus weer weggehaald worden bij andere dingen.

Oh en mensen die op en top gezond leven kunnen niet op hun 30e kanker of een andere ziekte krijgen?

Beetje kort door de bocht. Meerderheid in die topic is het er juist niet mee eens dat ze meer moeten gaan betalen. En iedereen hier denkt aan zichzelf? Ik heb nog niemand hier gezien die helemaal alleen aan zichzelf denkt hoor. Ik weet niet wat voor topic jij gelezen hebt?

Nog meer onderscheid maken?

Laat de verzekering eerst maar eens normaal dingen gaan vergoeden, je betaald je per maand al blauw aan premie en als je wat hebt kun je eerst nog zelf betalen ook.

Naar mijn mening kunnen ze dan beter gewoon de pakketten inkorten tot gewoon basis dingen, minder premie. En als je extra dingen wilt gewoon dat je je dan gewoon extra daarvoor kunt verzekeren.

Zoiets als er nu is, maar dan stukken voordeliger. Voor iedereen.

Nee ik bedoel juist dat het geld wat mensen met obesitas extra moeten betalen aan de premies, gewoon moeten houden om zelf de dietist te betalen. Dit is wel te controleren en ik vind dat de regering dat ook goed moet doen, zodat als ze zelf geen dietist raadplegen alsnog het geld in kunnen leveren.

Sporters lopen wel een verhoogd risico, maar dan op relatief kleine of makkelijk te verhelpen situaties. Zoals een blessure of iets anders dat tijdelijk is.
Bij mensen met obesitas is het vaak een opeenstapeling, en de dingen die ze kunnen oplopen is in bijna alle gevallen voor levenslang. Dat is flink duurder.

Geld voor een dietiste of sportschool wordt al gegeven als het goed is. En dat werkt niet altijd gezien op dieet gaan niks helpt als je je eetgewoontes niet aanpakt en een eventuele onderliggende reden (heel veel mensen met overgewicht eten om een reden)

Ik zou zeggen stuur deze mensen eerst naar en psychiater voor ze een bezoek brengen aan de sportschool of dietist.

Ben het trouwens oneens met de stelling dat dikke mensen meer moeten betalen, tenzij ze weigeren mee te delen aan een oplossing.

Wacht, dat geld voor de dietiste en sportschool hangt af van je verzekering, dat zeg ik fout.

Natuurlijk kunnen mensen die gezond leven eerder overlijden, maar dat risico is er altijd, ook bij mensen die ongezond leven. Maar ik had erbij gezet ‘over het algemeen’, de gemiddelde levensverwachting is gewoon lager en daar zijn uitzonderingen ook bij meegeteld.

Aanleg voor ziektes als kanker kan altijd, maar ik denk dat het wel algemeen bekend is dat je meer kans hebt op kanker als je veel rookt, of dat de kans op hart- en vaatziektes toeneemt als je obesitas hebt…