[discussie] Zelfmoord

Een discussietopic over zelfmoord aangezien de laatste paar dagen nogal wat discussies in normale topics zijn gekomen door dit onderwerp.

In dit topic mag je je mening delen en ja gewoon discussiëren. Doe dat wel met respect alsjeblieft, voordat dit topic ook nog dicht moet. Anyway, breng je mening ook met respect en probeer andere mensen hun mening ook te respecteren. Ben je het ergens niet mee eens? Prima, je kan op diegene reageren (logisch het is een discussietopic) maar ook met respect dus. Ja eigenlijk alles met respect, lekker origineel ook :")

Als een reactie te ver gaat volgens jou, druk dan gewoon op ‘meld dit bericht aan de moderator’ of wat die knop ook is, ga er verder niet op in dan.

Dus ja, ga je gang.

Als er nog wat in de beginpost moet wat ik vergeten ben te vertellen zeg het me ja, dan verander ik het (:

Ik vind het altijd zo irritant als mensen zeggen dat het egoistisch is als iemand zelfmoord pleegt. Dat zie ik echt als een gebrek aan begrip.

zelfmoord is gewoon zwak

Inderdaad.

En btw, iedereen gaat dood. Maakt niet uit op welke manier, dood gaan is dus echt niet egoïstisch.

Daarbij trekken mensen die zelfmoordpogingen doen het echt niet meer. Ze zitten in de knoop of ze zijn verschrikkelijk ongelukkig. Heel ego vind ik het niet.

Ik vind zelfmoord zelf niet egoïstisch, alleen de manier waarop sommigen het doen wel.

Aan de ene kant wel ja, maar ook weer niet want sommige die hebben niks om voor te vechten. En het is makkelijker om dood te zijn en dan rust te hebben.

Dit inderdaad! je weet nooit hoeveel pijn diegene wel niet had voor hij/zij zelfmoord pleegde, dan vind ik het gewoon echt niet kunnen als je hem egoistisch of dergelijks noemt zonder dat je zijn/haar situatie kent.

Die mensen hebben al enorm veel pijn en verdriet, en dat ze daarna voor egoistisch worden uitgemaakt vind ik echt niet kunnen.

Ik vind zelfmoord ook niet egoïstisch. Ik vind dat je het recht hebt om over je eigen leven te beslissen. Ja, je doet er anderen pijn mee, maar als het leven zo ondraaglijk is dat je dood wil, dan vind ik ook dat je voor jezelf mag kiezen. Bovendien is het voor de mensen om een suïcidaal persoon heen vaak ook verschrikkelijk om iemand zo te zien lijden.

Ik heb een keer iets gelezen over een Joodse man die leefde in WOll. Hij had altijd een flesje gif bij zich, zodat hij zelfmoord kon plegen als hij dat wou. Hij zei dat niemand bepaalt wanneer hij doodgaat, alleen hijzelf. Hier had ik wel veel respect voor en er zit ook zeker wat in. Voor de rest vind ik zelfmoord vaak wel kiezen voor de ‘makkelijke’ manier en ook wel moeilijk omdat je natuurlijk heel veel mensen achterlaat. Je kiest er dus voor andere mensen verdriet en pijn te doen omdat je je eigen verdriet en pijn niet aankan. Tja, beetje egoistisch is het wel.

en dat voor jezelf kiezen kan in veel situaties wel egoistisch zijn. dan denk je alleen aan jezelf en niet aan de gevolgen voor… ja ligt eraan wie je bent, maar je gezin ofzo als je bijvoorbeeld getrouwd bent en kinderen hebt. ik zeg niet dat het altijd egoistisch is, of dat je niet egoistisch mag zijn, maar er zijn wel degelijk situaties te bedenken waarin zelfmoord alleen voor jezelf een oplossing is en voor anderen ongevraagd ontzettend veel nadelen brengt

Dat vind ik dan ook wel weer wat anders. Daar heeft hij ook groot gelijk in want in zo’n situatie zal ik het liever zelf in de hand hebben dan dat ik moet worden doorzeefd met kogels

Ik vind het niet egoïstisch om niet voor een ander te willen leven. In de zin van, het lijden is zo erg, dat je puur leeft voor de anderen om je heen, omdat zij niet willen dat jij dood gaat. Maar ik heb het dan ook wel over ondraaglijk psychisch lijden.

Ik denk niet dat zelfmoord de uiteindelijke oplossing is. Je doet andere mensen er pijn mee.

-

ik bedoel gewoon dat je als je het hebt over egoisme, je het hebt over nja… vooral aan jezelf denken.
dat doe je dan toch ook bij zelfmoord? ik zeg niet dat je daar niet voor mag kiezen, maar om te zeggen dat het nooit egoistisch is vind ik dan wel weer te algemeen.

Dat vind ik idd lief! Laat zien dat bekende mensen niet alleen maar arrogant zijn.

hihi inderdaad, zou je het uit je citaat willen halen please?

Is goed :slightly_smiling_face:

Nja ik denk dat de meeste mensen die op dat punt staat het idee hebben dat ze helemaal alleen zijn, en dat ze alleen maar een last zijn voor de mensen om hun heen. Dan is het in hun hoofd nou juist niet egoistisch omdat ze dan het idee hebben dat het beter is voor iedereen.