[Discussie] Wordt Nederland kapot bezuinigd?

Jullie merken het waarschijnlijk wel in je omgeving. Ontslagen die vallen in verschillende sectoren, wil je als student aan het werk? Jammer dan, want voor eenvoudig werk (kassa) willen bedrijven vaak 15 of 16 jarigen.

Bijna dagelijks hoort men op het RTL Z nieuwszender (economisch nieuws) hoe ‘slecht’ Nederland weer scoort en er weer bezuinigingen nodig zijn. Volgend jaar zouden we namelijk nog 6 of 7 miljard extra moeten bezuinigen, omdat we anders op een te kort komen van 3,7%, wat niet acceptabel is voor Brussel en hun genoodzaakt zijn ons een boete te geven. Blijkbaar komt er, door de bezuinigingen die al door waren gevoerd, niet genoeg geld in de schatkist…

Wat vinden wij er nu eigenlijk van? Wat zou anders moeten in politiek Den Haag? Moet Rutte II gaan klappen zodat er nieuwe verkiezingen moeten komen? Moeten we uit de euro? Moeten we een dikke middelvinger geven naar Brussel? Wat willen ze in Den Haag met Nederland?

Ik open dit topic naar aanleiding van de extra bezuinigingen voor 2013-2014.

Nederland is sws naar de klote

Ik zou niet weten hoe we het moeten oplossen maar nog meer bezuinigen gaat zeker weten niet helpen.

Geef die banklullen maar wat minder salaris ipv 1 miljoen per jaar.

Hoe gaat dat ons uit de crisis helpen denk je? Mensen met zulke hoge salarissen worden niet vanuit belastinggeld betaald, dus dan blijft het geld gewoon binnen het bedrijf.

Ik denk dat we geen buitenlanders meer in Nederland moeten toelaten. Nederlanders moeten maar accepteren dat er ook vies en zwaar werk is en dat dat ook gedaan moet worden. Tegenwoordig wil iedereen een hoge baan en veel verdienen. En buitenlanders maar binnenlaten voor het ‘mindere’ werk. Zo krijg je werkloosheid onder de Nederlanders en moeten die weer een uitkering krijgen. Daar gaat het geld.

En uit de EU stappen is geen optie meer. Ze hebben de inwoners van Nederland zwaar naar de kloten geholpen (kabinet Balkellende en Rutte) en we kunnen niet meer zonder de EU. Als we er nu uit zouden stappen hebben we geen poot meer om op te leunen.

als ze dat geld gebruiken om te investeren zouden we misschien minder hoeven te bezuinigen op belangrijke dingen.

De bezuinigingen mogen naar mijn mening nog vele malen verder gaan, want er wordt nog steeds heel veel verspild. Deze bodemloze putten worden voornamelijk gefinancierd door de mensen die meer dan 1,5 keer modaal verdienen.

Mijn visie:

• Bezuinig op de managementlagen binnen de overheid.

• Schrap overbodige geldslurpers binnen de overheid

• Geen cent meer naar Brussel

• Stop de ontwikkelingssamenwerking. In plaats daarvan moet er eerlijke handel plaatsvinden.

• Stop met de JSF

• Gooi de geldkraan dicht voor instanties die meestal zonder succes de onderlaag van de samenleving instant houden.

• Bezuinig op de zorg. De cultuur van: ‘‘de buurman betaalt mijn huisarts wel voor het kwaaltje aan mijn linkerteen’’ moet veranderen. Hoge salarissen voor ziekenhuisdirecteurs moeten stoppen, zo ook monopolies op medicijnen.

• Zet zoveel mogelijk mensen in de bijstand aan het werk; uiteraard wel tegen het minimumloon. De overheid moet voor deze werkgelegenheid zorgen!

• Bezuinig op de kinderopvang

• Voorkom fraude met het pgb. Iedere uitkeringsgerechtige moet eens in de zoveel tijd op controle om te kijken of ze nog wel recht hebben op deze uitkering.

• Geen uitkeringen aan mensen zonder Nederlandse nationaliteit. Uitzondering voor mensen die langer dan x jaar in Nederland hebben gewerkt.

• Stop de postbusfirma’s

• Forse belastingverlagingen voor de middenstand.

• Verlaag de btw naar 16%

• Microkrediet voor ondernemers

Ik snap best dat er flink bezuinigd moet worden maar ik vind het wel heel erg dat er bezuinigd wordt op onderwijs en zorg.

Waarom? Dat kun je toch ook zelf betalen?

Dan zal er toch meer werkgelegenheid moeten komen eer jouw visie uit komt, Passievrucht.

Wat? Denk je serieus dat iedereen dat zomaar kan betalen? :’) Wow.

Nou niet dus. Als studiefinanciering stopt zijn er een hoop mensen die bepaalde opleidingen e.d. niet meer kunnen betalen. Het is ook heel jammer als de onderwijskwaliteit achteruitgaat door bezuinigingen, aangezien de gehele toekomst in het onderwijs zit. Over de zorg was er laatst nog iets in de krant van dokters die heel vaak mensen hebben die niet naar hun advies luisteren omdat ze dat niet kunnen betalen (medicijnen, speciale zorg), en dat vind ik ook heel erg.

Belachelijk dat we 6 miljard moeten bezuinigen, en dat ze dan 4 miljard gaan betalen voor die JSF :rage:

We hebben nou eenmaal een kut regering. Ik had gehoord van mijn oom dat Letland nu ook bij de Europese Unie komt. Omdat volgens hun Letland er nu nog goed voor staat, maar volgens mijn oom zit daar een luchtje aan ofzo. Omdat het niet zomaar kan dat Letland er in een keer goed voor staat. En dat als ze eenmaal lid zijn van de Europese Unie dat hun weer verslechteren en dat Nederland nog meer kan bezuinigen voor Letland en weet ik veel welke landen nog meer.

Ik weet niet of dit allemaal klopt.

Je kunt het benodigde bedrag lenen.

Als je iets met je studie doet kun je dat bedrag makkelijk terug betalen. En anders was die investering in jezelf het niet waard, eigen keuze.

Verder zeg je dat je het erg vindt dat mensen bepaalde zorg niet kunnen betalen. Dat vind ik ook, gezondheid mag niet van het inkomen afhangen.
Maar aan de andere kant kan het niet de bedoeling zijn dat de zorguitgaven maar blijven stijgen. Daar moet echt in gesneden worden, want anders kan niemand het meer betalen.

Jij bent wel echt kort door de bocht passievrucht. Zie na je opleiding maar een baan te vinden.

Ben het met Stormcloud eens. Ik had dan nog gelukkig een via via weg om aan de bak te komen, maar heel veel mensen hebben dat niet.

Het is dus zaak om een goede studiekeuze te maken.

Wat het kabinet wil bestrijden zijn mensen die met gemeenschapsgeld gaan studeren en er vervolgens niets mee doen. Zogenaamde pretstudies moeten ook verdwijnen, want waarom zou je mensen opleiden voor werkeloosheid?
Aan de andere kant moet je ook niet willen dat er talent verloren gaat doordat alleen de bovenlaag de gelegenheid krijgt om te studeren. Op die manier kun je een kenniseconomie wel vergeten.

Dus de rijken worden steeds rijker en de middenklasse en armeren krijgen steeds minder? Dan krijg je hetzelfde gezeur weer als voor de 20e eeuw.
Ik vindt zelf ook dat we minder moeten betalen aan al die dingen en dat er beter gecontroleert moet worden etc. maar om nou de armeren alles te laten betalen? Die hebben geen schijn van kans meer als je zo begint.

Mag ik trouwens een heel brutale vraag stellen. Uit wat voor gezin kom jij? 1 die op de centjes moet passen of 1 die rond kan komen?