[discussie] Wat vinden jullie van het Serious Request doel?

Ik vind het zelf super goed, dat “Breng ze weer samen”. Want het is een beetje niet bekend doel, maar het is wel heel belangrijk dat je bij je familie bent. Tenminste, dat vind ik. Wat vinden jullie? Laat je horen! :upside_down_face:

Kun je er wat meer over toelichten? Het klinkt mij niet bekend in mijn oren.

Iets in de trant van verscheurde families weer bijelkaar brengen.

Ik ‘vind’ er eigenlijk niet echt iets van, ik had alleen de slachtoffers van de orkanen als doel verwacht.

Foutje

Oh op die manier. Ik vraag me dan af hoe ze het gaan doen. Ja, je hebt geld ingezameld, maar hoe ga je die verscheurde familie dan weer bijelkaar brengen?
Het is niet iets van: “zo, we hebben genoeg geld ingezameld, nu zijn de families weer bijelkaar.” Hoe wordt dat geld dan benut om families bij elkaar te brengen?

Ps~ Sorry als ik als een dom wicht overkom.

Ik had liever een ander doel gezien. Het is heel erg als je familie verscheurd is, maar er zijn wel ergere dingen op de wereld tbh. Dus ik geef geen geld dit jaar.

Tja ik vind het een prima doel maar ik geef toch niks. Gaat niet helpen.

^ Een euro geef ik wel zoiets. Maar wel aan een fatsoenlijk doel.

De opbrengst van 3FM Serious Request in Apeldoorn gaat dit jaar naar kinderen die door een ramp of conflict hun ouders, broers of zussen zijn kwijtgeraakt. In de week voor Kerstmis haalt NPO 3FM samen met heel Nederland geld op om ouders en kinderen te herenigen. Wereldwijd zijn meer dan vier miljoen familieleden elkaar kwijt door een ramp of conflict. In conflictgebieden, zoals in Nigeria en de Democratische Republiek Congo, maar ook na natuurrampen, zoals in Nepal, leven miljoenen kinderen noodgedwongen gescheiden van hun ouders, broers of zussen. Met de opbrengst van 3FM Serious Request sporen Rode Kruis-hulpverleners vermiste kinderen op, herstellen ze het contact met hun familie en brengen ze hen weer thuis.

Ja ik vind het ook wel een beetje een vaag doel.

Beetje OT maar: ik vraag me af hoeveel doneren (voor goede doelen in het algemeen) uberhaupt zin heeft. Zet de TV aan en je krijgt een zielige reclame over hongerlijdende kindjes in Afrika te zien, maar die stichtingen waren er 20 jaar geleden ook al. Dus hoeveel haalt het nou helemaal uit? En dan schijnt er in werkelijkheid ook maar een klein bedrag daadwerkelijk naar het goede doel te gaan. En ondertussen zitten al die topmannen van goede doel-stichtingen er met tonnen er warmpjes bij.

^ Het heeft te maken met corruptie. Met wat het kost om de middelen en de mensen in te zetten. Alles is heel duur.
Maar ook 20 jaar is echt niet zo veel.
We doen hier in het westen graag alsof we ons zo ontwikkeld hebben in 20 jaar maar kijk even hoe lang alles geduurd heeft en welke factoren er speelden waardoor wij zo hard hebben kunnen groeien.

Ik denk sowieso dat het goed zou zijn als er iets nieuws zou komen in plaats van serious request of dat het ‘in een nieuw jasje’ wordt gestoken, zodat het weer net zoveel opbrengt als vroeger. Zou zonde zijn als de opbrengsten van zo’n groot en mooi initiatief nog verder zouden gaan dalen.

Ik vind het niet zo’n realistisch doel. Heb er wat meer over gelezen. Er zijn zoveel mensen vermist. De prijzen om een persoon te redden zijn zo hoog, als er 1 miljoen mensen vermist zijn, heb je echt een heeeeel groooot geldbedrag nodig om ze allemaal te vinden. En hoe groot is de kans dat je de goede persoon hebt gevonden. Ik vraag me echt af hoe ze dat aan pakken.

Wat hieronder staat komt van de site
https://www.npo3fm.nl/seriousrequest/dit-is-het-doel-van-3fm-serious-request-2017

FEITEN EN CIJFERS

Er zijn meer dan 1 miljoen vermiste personen geregistreerd bij het Rode Kruis. De meeste mensen worden gezocht door meer dan drie familieleden. Dat betekent dat wereldwijd zo’n 4 miljoen ouders en kinderen elkaar kwijt zijn.
De afgelopen twee jaar zijn er ruim 30.000 opsporingsverzoeken geregistreerd bij het Rode Kruis, waarvan 9.000 kinderen.
Het aantal opsporingsverzoeken voor kinderen is de afgelopen jaren met ruim 20 procent toegenomen. Dit komt onder andere door het groeiend aantal mensen dat op de vlucht is en door de toename van het aantal (natuur)rampen.
Het komt vaak voor dat familieleden elkaar op de vlucht kwijtraken. Wereldwijd zijn er 65 miljoen mensen die hun huis achter moeten laten. Dat zijn 24 mensen per minuut. Meer dan de helft daarvan is jonger dan 18 jaar. Dat betekent dat zo’n 12 kinderen per minuut hun huis moeten uitvluchten.

GEEFVOORBEELDEN

Vanaf 3 euro kan een kind via het Rode Kruis een bericht sturen of een telefoongesprek voeren met een familielid.
Voor 50 euro regelt het Rode Kruis basisvoorzieningen voor een kind dat er alleen voor staat. Denk hierbij aan eten, drinken, kleding en psychologische hulp.
Voor 300 euro kan het Rode Kruis een kind terugbrengen naar zijn familie, ook als het kind in een heel ander gebied of land gevonden is.
Voor 445 euro kan het Rode Kruis een wereldwijde zoektocht naar een vermist familielid starten, door middel van een opsporingsteam.
Voor 2500 euro kan er een nieuwe motor aangeschaft worden waarmee Rode Kruis-hulpverleners vermissingsberichten kunnen verspreiden en opsporingswerk kunnen verrichten in moeilijk bereikbare gebieden.