Discussie: Voeding. Wat werkt en wat niet?

In het Food & Sport board zijn de laatste tijd regelmatig discussies over wat nu ‘gezond’ is en wat niet. Vandaar dit algemene discussietopic. Van vegan tot paleo, high carb tot low carb, IIFYM tot Raw til 4… Er zijn enorm veel manieren om met voeding om te gaan. Wat doe jij en waarom? Hoe sta je tegenover andere levensstijlen? Wat denk je dat het gezondste is en waarom?

Wetenschappelijke onderbouwingen zijn natuurlijk ook méér dan welkom!

Mijn moeder heeft een lange tijd paleo gegeten, niet om af te vallen, maar omdat ze van vriendinnen had gehoord dat het minderen van koolhydraten beter zou zijn voor haar zicht, huid en carpaaltunnelsyndroom. Ze is er heilig van overtuigd dat het help, ik ben er zelf een beetje kritisch over. Wat wel zeker is, is dat je echt heel veel afvalt.
Zelf denk ik niet dat het vermijden van koolhydraten goed voor je is, mede omdat dat ook de primaire energiebron van je hersenen is…

Ik probeer minder dierlijke producten te eten en dat komt door Freelee the banana girl. Ik weet dat veel mensen kritiek op haar hebben, maar er zijn ook diëtisten die haar methodes wel goed vinden.

Ik ben vegetariër en ik ben er van overtuigd dat vegetarisch eten een hele gezonde manier van eten is. Verder vind ik dat je niet al te gek moet doen, gewoon goed groente en fruit eten, veel verse producten, volkorenpasta/brood en veel water drinken. Het is echt niet nodig om allemaal gekke diëten te gaan doen.

Hm ja wat werkt en wat werkt niet? Ik ben zelf van mening dat alles met mate en gevarieerd eten altijd goed is. Ik eet zelf elke dag genoeg groenten, ik eet minder vlees en ik drink alleen maar (groene/kruiden)thee of water (soms met koolzuur).

Wat betreft bepaalde dingen, zoals melkproducten schrappen, gluten vermijden wat sommige mensen ook standaard doen: ik denk dat dat vooral nut heeft als je bv. overgevoelig bent voor die producten. Ik zie zelf niet veel reden om standaard gluten te gaan vermijden als je geen intolerantie hiervoor hebt.

Hoezo ondankbaar? Ik heb geen lactose intolerantie maar eet ook weinig lactose, maar ik zie echt niet in wat daar ondankbaar aan is. Omdat iemand anders iets niet mag eten hoef ik me toch niet schuldig te voelen of verplicht om het dan wel te eten?

Volledig mee eens!

Ik vind het hoogst irritant dat er bij veel mensen zo’n taboe rust op bepaalde voedingsgroepen. Misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik nooit heb hoeven afvallen enzo, maar ik ben tegen het soort dieet dat een voedingsgroep verbiedt (koolhydraat-, vet-, vlees- of eiwitarme diëten bijvoorbeeld). Je hebt naar mijn mening alles gewoon nodig en ik vind het niet erg snugger om een volledig gezond product te laten staan. Nu ga ik wel wat bewuster om met vlees, aangezien ik het niet eens ben met de bio-industrie etc. maar het geheel schrappen gaat naar mijn mening te ver.

Daarnaast zet ik mijn wekker om de 3/4 uur om wat te eten. Voedsel is de brandstof voor het lichaam. Ik snap dan ook niet dat er mensen zijn die bijvoorbeeld hun ontbijt overslaan om af te vallen ofzo, dat werkt alleen maar averechts; je lichaam heeft energie nódig om op te werken.

Ik vind al die zogenaamde diëten uit de eerste alinea dan ook maar dikke onzin en vind mensen die daaraan meedoen om af te vallen heel naïef: vet is niet de duivel, dat heeft het lichaam ook gewoon nodig, en chiazaadjes maken je niet opeens een beter mens. Eet met verstand, maar ook zeker met plezier. Ik vind het zo jammer als mensen zich schuldig voelen als ze fastfood eten ofzo. Geniet af en toe ook gewoon van die hamburger, zolang je je maar bewust bent dat je dit niet elke dag moet eten, is er echt niets mis mee om je af en toe gewoon een pleziertje te gunnen.

Ik volg een high carb low fat vegan ‘dieet’ en ik vind het geweldig. Ik wil wel vanaf het begin duidelijk maken dat low fat niet no fat betekent haha, het is dom om goede vetten zoals die in avocado’s en noten te laten liggen en dat doe ik dus niet. Ik eet alleen geen oliën meer, of probeer dat zo veel mogelijk te verminderen (sowieso tot 95% geminderd denk ik) want dat heeft vrijwel geen nutritional value (ik kom niet op het nederlandse woord), ook plantaardige oliën zie ik niet als iets gezonds. Ik snap dat het misschien overkomt dat ik superstreng ben met eten omdat ik dierlijke producten & oliën helemaal probeer te vermijden, maar ik heb dat gevoel dus helemaal niet. Sterker nog, ik wist niet dat het mogelijk was om zo ontzettend te kunnen genieten van goed en gezond voedsel… Ik heb een tijdje low carb geprobeerd te eten maar ik werd er doooooooodongelukkig van en daar klopt iets gewoon niet. Door onderzoek te doen in mijn vrije tijd ben ik tot de conclusie gekomen dat vlees/vis/melk/eieren etc. gewoon gif is en het gewoonweg het beste is om het gewoon te laten liggen. Ik mis het totaal niet.

Ik voel me ook totaal niet schuldig als ik een keertje “slecht” eet, ik heb wel een beetje van “meh, ik had liever iets gezonds gehad want daar zou ik net zo veel van hebben genoten” maar verder zit ik daar absoluut niet mee. Het fijne aan hoe ik eet is ook gewoon dat ik letterlijk geen behoefte meer heb aan junkfood. Ik loop de delen v/d supermarkt waar koekjes/chocola/chips staan straal voorbij en nu is mijn lievelingsgedeelte het fruit&groente gedeelte :grinning_face_with_smiling_eyes: Ik heb nu ongeveer 4 maanden dit eetstijl en zie het nog voor de rest van mijn leven nog makkelijk "vol"houden. Dit heb ik nooit eerder gehad, denk dat ik na 3 maanden wel een soort van opgaf en dan een paar weken/maanden een slechte periode had waar ik alles at wat slecht voor je was :’) maar ja, nu zie ik dat gewoon niet meer gebeuren omdat ik totaal niet aan het restricten ben. Ik kan het echt iedereen aanraden, het is echt makkelijker dan je zou denken en ook gewoon het beste voor je gezondheid (of ja, dat denk ik persoonlijk).

Het gezonds in mijn ogen is niet te veel, niet te vet, zo min mogelijk onnodige toevoegingen(suiker, zout, kleurstoffen ect). Ik ben zelf vegetarier, en probeer ook zoveel mogelijk melk producten te vermijden. Ik dronk altijd 1 glas melk in de ochtend, en at ook veel vla ect. Sinds ik dit niet meer doe merk ik een enorme verbetering, mijn huid is namelijk echt opgeknapt. Het was eerst bijna een compleet maanlandschap op het gebied bij mijn wangen, inmiddels heb ik bijna geen puistjes meer. Ik drink nu geen melk meer, eet geen vla of melk chocolade ect. ‘zondig’ ik een keer, merk ik dat meteen. Melk drinken is ook heel onnatuurlijk, melk is in feite borstvoeding voor kalfjes, melk moet er voor zorgen dat het kalf snel groot en sterk word, dus ik geloof er niet meer zo in dat het goed voor mensen is. Het is niet voor niks dat veel pasgeboren baby’s een koemelk allergie hebben. En vlees het zelfde. Vooral als ik zie hoeveel vlees mensen sommige mensen wel niet eten. Op brood, door het eten, na het eten ect. Daarnaast drink ik alleen maar water, in frisdrank en koffie zit zoveel troep. Maarja, dat is mijn mening.

Er is niet één onderzoek waaruit blijkt dat die dingen slecht zijn, volgens wijzen wel bijna alle eerlijke onderzoeken wel daarop. Ik ben gewoon niet slim genoeg om het goed te kunnen uitleggen, maar begrijp het wel als andere slimme mensen het aan me uitleggen zeg maar :’)

Natuurlijk heb je mensen die gezond kunnen zijn terwijl ze wel vlees eten. Maar letterlijk 35% van de mensen die in Nederland voor hun 65e komen te overlijden hebben dat te danken aan kanker. Ik geloof dus dat vlees eten (en al het andere) de kans daar echt heel erg op vergroot. WHO kwam laatst ook met dit: http://www.nu.nl/eten-en-drinken/4152357/bacon-en-ham-lijst-kankerverwekkende-stoffen.html

+ Hartziekten heb je ook vaak te danken aan veel verzadigde vetten, die vind je vooral in vleeswaren natuurlijk.

Mocht je ooit tijd te veel hebben (zoals ik dat de afgelopen paar maanden had en geobsedeerd was met het zoeken naar info hierover, ik was ook gewoon 22 jaar vleeseter), dan zou ik het aanraden om boeken te lezen/filmpjes te kijken over/van Dr McDougall, Caldwell Esselstyn, Neal Barnard etc.

edit: en nee ik denk niet dat vegans immuun zijn voor die ziekten maar de kans dat ze het krijgen is wel vele malen kleiner.

Heb je een voorbeeldje van wat je ongeveer eet op een dag? En hoe bereid je dingen die je moet bakken, gewoon zonder olie of heb je iets vervangends?

Ik herken het koolhydraatarme gedoe trouwens haha. Ik heb paleo geprobeerd, wat ook low-carb is, en werd na twee dagen gillend gek, dus toen ben ik maar weer gewoon gaan doen. Ik had honger.

Ik zet best vaak in het wathebjegegetenvandaag topic wat ik eet haha. Ik gooi dingen vaak in de oven, groenten stoom ik, rijst doe ik geen olie bij (mijn moeder wel wtf :’)), bonen, linzensoep etc. wat we bereiden wordt geen olie meer toegevoegd en dat verandert helemaal niks gelukkig. Ik koop nu vooral lavash brood (in de turkse winkels te vinden), daar zit maar water, gist, bloem en zout in en dat is het. Dus ook geen toegevoegde olie. Kijk ik probeer zo min mogelijk te letten op calorieën want anders word ik gek, maar in 1 eetlepel olijfolie zitten ongeveer 120 lege calorieën. Je gaat er niet voller van zitten, er zit niks in waar je echt wat aan hebt maar je bent wel makkelijk een paar honderd calorieën verder als je dat flikkert in je pan zeg maar :’). Het is gewoon beter om zelf de olijven, avocado’s, nootjes te eten i.p.v. de oliën waarvan alle goede voedingsstoffen weg zijn gehaald. Het klinkt trouwens moeilijker dan het is, om zo weinig mogelijk olie te eten. Maar dat betekent niet dat als ik een keertje buiten de deur eet, dat ik patat ga afwijzen omdat dat gefrituurd is, dat eet ik dan gewoon.

Inderdaad, koolhydraatarm is gewoon FUCKING kut en daar is gewoon een reden voor oké :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik heb zelf aardig wat geprobeerd qua voeding. Van crashdiëten en pillen (in mijn duistere jaren toen ik dacht dat afvallen een tijdelijk proces was en ik daarna wel dun zou zijn) tot paleo, vegetarisch, IIFYM en strakke voedingsschema’s.

Crashdiëten maakte dat ik me permanent kut voelde, vreetbuien kreeg en uiteindelijk alleen maar dikker werd.

Paleo was dus een drama. Ik was de hele dag futloos, sporten ging slecht en ik wilde alleen maar slapen. Voor mij hét bewijs dat koolhydraten nodig zijn om je lichaam goed te laten functioneren. Je zal vast afvallen met een low-carb dieet, maar voor mij voelde het totaal niet gezond.

Vegetarisch heb ik langere periodes aangehouden. Op mijn achtste werd ik als kleine dierenrechtenactiviste pescotariër en later vegetariër, tot ik om de haverklap flauwviel en op advies van mijn omgeving weer vlees ging eten. Flauwvallen lijkt me achteraf eerder een effect van het crashdiëten, dus toen ik het huis uitging ben ik weer vegetarisch gaan eten, tot ik intensief begon met sporten en meer eiwitten nodig had. Ik weet dat er mogelijkheid is tot vleesvervangers, maar die zijn altijd lager in eiwit dan bijvoorbeeld kip. Als ik dezelfde hoeveelheid eiwit uit vleesvervangers wil halen ga ik weer over mijn kcaldoel heen, dus op dit moment is vlees eten makkelijker. Wel beperk ik mijn vleeseten nu meer dan ‘vroeger’ en koop ik alleen biologisch vlees.

IIFYM vond ik fantastisch toen ik het deed. Ik was de hele dag aan het puzzelen met hoe ik mijn voeding in kon plannen om maar een halve reep Milka weg te kunnen stouwen. Het resultaat kwam uiteindelijk, maar omdat 90% van mijn koolhydraten en vetten uit junkfood kwam voelde ik me niet gezond en had ik vaak dips. Daarnaast was ik obsessief bezig met plannen en wegen, en heb ik wel eens jankend in de supermarkt gestaan omdat mijn ingeplande salade uitverkocht was. Ik vind het nog steeds een fijne methode, maar vooral als je geen specifiek doel hebt, maar gewoon op gewicht wil blijven. Dan hoeft dat heel secure wegen ook niet.

En nu zit ik op een voorgeschreven voedingsschema en dat bevalt prima. Ik sluit geen voedingsgroepen uit, eet brood, zuivel, vlees, aardappels etc, en bereik ermee wat ik wil. Daarnaast vind ik het fijn dat iemand anders me min of meer vertelt wat ik wanneer moet eten, dat scheelt me heel veel rekenwerk en dat geeft rust. En ik heb enorm veel energie sinds ik begonnen ben, dus wat mij betreft blijf ik nog wel een tijdje zo eten.

Ik vind dit echt super interessant en zit er serieus over na te denken om het ook te gaan doen. Ik ben in de zomer gestopt met het eten van vlees, vis en melk/yoghurt. De dierlijke producten die ik nog wel consumeer zijn eieren en kaas, omdat ik het heel heftig vond om alles gelijk te schrappen. Nu wil ik proberen op den duur af te gaan bouwen en dan ook veganistisch te gaan eten. Enige wat me heel moeilijk lijkt is buiten de deur eten, ik zie bijvoorbeeld in restaurants nooit vegan dingen op het menu staan. Hoe doe jij dat?

Veel? Maar 1 tot 3%. En bijna al die kinderen zijn er na een jaar overheen gegroeid.

Ik ben niet voorstander van het compleet skippen van koolhydraten, maar er is niks mis met het minderen van koolhydraten. Ik denk zelfs dat juist het gevolg is van het eten van minder brood of een andere graansoort(koeken of iets dergelijk) is dat je kiest voor het eten van meer fruit en groenten. Ik denk dat er opzich dus niks mis mee is, zolang je het maar niet te drastisch doet en er een balans in houdt. Af en toe koolhydraten eten kan nog prima. Ik denk wel dat je in het begint te maken kan krijgen met vermoeidheidsverschijnselen, maar ik denk dat dit na een tijdje eventueel wel wegtrekt.

Ik heb echt best veel geluk dat ik kaas dus echt niet lust, want hoor van veel mensen dat dat het enige is wat ze ervan weerhoudt veganistisch te gaan eten, omdat ze het zó lekker vinden. Dat is letterlijk het allerlaatste wat ik mis :’)

Ik ga niet zo vaak uit eten, de enige keren dat ik het doe bestel ik patat en that’s it :’) als ik naar school ga bereid ik van alles voor qua eten zodat ik geen honger krijg en dus niet in de verleiding kom tot slecht eten (niet per se vlees, maar gewoon junkfood in het algemeen), dus ga waarschijnlijk ook nooit iets kopen op school (behalve een stuk fruit of zo) wat misschien niet veganistisch is.

Ik eet wat ik wil eten. Dat heb ik vroeger gedaan en doe ik nu nog steeds, met plezier en met verstand.
Ik ben in twee jaar tijd 16 kilo afgevallen en had een lifestyle dat ongeveer een one way ticket to diabetes was, dus ik moest wel wat doen. Mijd ik nu suikers? Mijd ik nu koolhydraten? Mijd ik nu vetten? Nope. Ik eet alles: pasta, rijst, aardappelen, cake, taart, chocola, alcohol noem maar op, maar met mate. Dit is de manier die er voor heeft gezorgd dat ik ben afgevallen en dat ik nu, bijna 10 maanden na mijn laatste bezoek aan de diëtist, nog steeds op hetzelfde gewicht ben.
Voeding moet voor mij geen doctrine worden. Een schuldgevoel ken ik niet. Als ik iets at wat niet in mijn ‘dieet’ paste, genoot ik er met volle teugen van.

Veel kinderen? Waar baseer je dat op? In Nederland is namelijk 99% van de mensen lactose tolerant, in West Europa en Amerika is dit 80/90%+. In Azië (en Africa misschien?) is dit de minderheid.

Ik eet wat ik wil, maar ik heb makkelijk praten want ik ben nooit dik geweest (ik zit standaard net op het randje ondergewicht/goed gewicht).

Maar mensen die gluten vrij/lactose vrij (als ze er tegen kunnen) en “superfoods” zoals chia zaden eten, vind ik best wel schaapjes. Mensen die melk en kaas mijden mijden omdat ze veganist zijn prima, maar ik bedoel de omnivoren die tegen gluten/lactose kunnen die bijvoorbeeld een potje bonen skippen omdat er heeeelemaal op het einde van het lijstje ingrediënten gluten in zitten (nee er zitten geen gluten in bonen geloof ik, maar als voorbeeld even). Kind, doe effe normaal. En superfoods, spinazie is ook hartstikke superfood maar daar hoor je niemand over. Het is gewoon een marketing term om je duur exotisch vogelvoer te laten eten.