Ik heb zelf aardig wat geprobeerd qua voeding. Van crashdiëten en pillen (in mijn duistere jaren toen ik dacht dat afvallen een tijdelijk proces was en ik daarna wel dun zou zijn) tot paleo, vegetarisch, IIFYM en strakke voedingsschema’s.
Crashdiëten maakte dat ik me permanent kut voelde, vreetbuien kreeg en uiteindelijk alleen maar dikker werd.
Paleo was dus een drama. Ik was de hele dag futloos, sporten ging slecht en ik wilde alleen maar slapen. Voor mij hét bewijs dat koolhydraten nodig zijn om je lichaam goed te laten functioneren. Je zal vast afvallen met een low-carb dieet, maar voor mij voelde het totaal niet gezond.
Vegetarisch heb ik langere periodes aangehouden. Op mijn achtste werd ik als kleine dierenrechtenactiviste pescotariër en later vegetariër, tot ik om de haverklap flauwviel en op advies van mijn omgeving weer vlees ging eten. Flauwvallen lijkt me achteraf eerder een effect van het crashdiëten, dus toen ik het huis uitging ben ik weer vegetarisch gaan eten, tot ik intensief begon met sporten en meer eiwitten nodig had. Ik weet dat er mogelijkheid is tot vleesvervangers, maar die zijn altijd lager in eiwit dan bijvoorbeeld kip. Als ik dezelfde hoeveelheid eiwit uit vleesvervangers wil halen ga ik weer over mijn kcaldoel heen, dus op dit moment is vlees eten makkelijker. Wel beperk ik mijn vleeseten nu meer dan ‘vroeger’ en koop ik alleen biologisch vlees.
IIFYM vond ik fantastisch toen ik het deed. Ik was de hele dag aan het puzzelen met hoe ik mijn voeding in kon plannen om maar een halve reep Milka weg te kunnen stouwen. Het resultaat kwam uiteindelijk, maar omdat 90% van mijn koolhydraten en vetten uit junkfood kwam voelde ik me niet gezond en had ik vaak dips. Daarnaast was ik obsessief bezig met plannen en wegen, en heb ik wel eens jankend in de supermarkt gestaan omdat mijn ingeplande salade uitverkocht was. Ik vind het nog steeds een fijne methode, maar vooral als je geen specifiek doel hebt, maar gewoon op gewicht wil blijven. Dan hoeft dat heel secure wegen ook niet.
En nu zit ik op een voorgeschreven voedingsschema en dat bevalt prima. Ik sluit geen voedingsgroepen uit, eet brood, zuivel, vlees, aardappels etc, en bereik ermee wat ik wil. Daarnaast vind ik het fijn dat iemand anders me min of meer vertelt wat ik wanneer moet eten, dat scheelt me heel veel rekenwerk en dat geeft rust. En ik heb enorm veel energie sinds ik begonnen ben, dus wat mij betreft blijf ik nog wel een tijdje zo eten.