[Discussie] Verplichte training voor docenten om pesten tegen te gaan

Tegenwoordig is pestgedrag veel in het nieuws. Met het Project P- programma, met scholieren die het leven er niet meer door zien zitten, spijtig genoeg. Te veel pestslachtoffers (waaronder ikzelf) krijgen last van psychische klachten waar ze nog erg lang mee blijven zitten, puur omdat er op scholen zelf (te) weinig aan het pesten wordt gedaan.

Docenten op zowel basis- en middelbare scholen moeten verplicht een training volgen om pestgedrag te herkennen en aan te pakken.

Met aanpakken bedoel ik dan dat de pesters inzien wat ze doen en geschorst worden voor enkele dagen o.i.d., en dat het slachtoffer hulp aangeboden krijgt. Omdat er voor fysiek geweld wel ‘zware’ straffen worden gegeven, maar mentaal geweld wordt genegeerd, maar uiteindelijk tot meer schade kan leiden bij het slachtoffer.

Ik ben er van overtuigd dat er op scholen veel meer aan pesten gedaan zou kunnen worden, zodat de psychische schade van slachtoffers beperkt blijft.
Ook zou ik het belangrijk vinden te kijken naar de achtergrond van de pesters. Misschien hebben zij het thuis wel heel moeilijk? Dat is geen excuus om te gaan pesten, maar het is wel belangrijk daarnaar te kijken.

Ik ben heel benieuwd wat jullie hierop te zeggen hebben.

Ja, ik vind van wel!

Train ouders dan ook.

Dat sowieso, als ze weten dat hun kind anderen pest, of gepest wordt, dat de ouders erbij betrokken worden.
Maar iedere ouder trainen lijkt me een beetje mission impossible.

Dit!
Er zijn ouders die nogal laks zijn in hun opvoeding en het kind niet hard genoeg aanpakken als die iets heeft uitgespookt wat niet mag.
Maar ja, dan kan ik meteen ook wel een hele nieuwe discussie beginnen over ouders die eerst een hele training moeten doorlopen voordat ze kinderen mogen hebben. :’)

Ja, ouders vind ik ook. Maar leraren kan je makkelijker bereiken denk ik. Helemaal als je dat ook tijdens de opleiding gaat leren. Sommige ouders zijn gewoon te laks…

Als aanstaande leerkracht wil ik best zo’n training ondergaan, maar vergeet alsjeblieftniet dat het vaak gebeurt op momenten dat de leerkracht niet kijkt, buiten schooltijd of via internet. Pesten herkennen is enorm moeilijk want kinderen kunnen heel goed doen alsof er niks gebeurt (ja ook de gepeste). Zo’n training zal dan echt geen groot verschil maken in mijn ogen. Ik doe enorm mijn best om het te zien en als ik weet dat het gebeurt om er iets aan te doen, maar dat wordt al moeilijker als de ouders niet meewerken. Ik kan op school best voor een veilige omgeving zorgen, maar wat er buiten school gebeurt kunnen wij niet tegenhouden.

Maar jij bent dan al beter dan de leraren die ik had hoor! Sommige doen nieteens hun best! Ik werd samen met een ander meisje gepest bij sportdag. Op een gegeven moment zelfs geslagen… Zijn we naar onze mentor gegaan en hij zei dat we naar huis mochten gaan… Paar uur voordat we eigenlijk vrij waren. Tegen de pesters werd niks gedaan!

Oh dat vind ik wel schokkend om te horen! Dat snap ik dan ook niet zo goed. Je wilt als leerkracht en toch zo goed mogelijk proberen te doen. Je kan sommige dingen misschien niet,maar doe in ieder geval je best iets te bereiken

Die pesters mogen ze in een groot gat stoppen en dicht graven. Ik zou het nog aanstampen ook.

Ja, noem mij maar iemand die zich naar een niveau van een pester verlaagd, maar naar 12/13 jaar gepest te zijn, wil je dat ook. Ik ben 21, en ik heb er nog steeds last van de gevolgen van wat ze me toen aangedaan hebben. Ik kan heel goed mijn onzekerheid verbloemen. Dat leer je wel.

On topic; zo’n cursus heeft geen nut. Het pesten is nu meer cyberpesten geworden.

zo’n cursus zou naar mijn mening niet veel veranderen, omdat precies zoals falathiel het zegt, het buiten schooltijd gebeurd of wanneer de leerkracht het niet ziet.
wel vind ik dat áls de leerkracht het ziet ze zeker wat moeten doen. pesten kan namelijk vreselijke gevolgen hebben.

Daar ben ik me van bewust, maar ik denk wel dat je als docent kan merken dat de sfeer in de klas verandert (gepeste is bijvoorbeeld heel erg teruggetrokken), of dat het vaak dezelfde mensen zijn die een grote bek hebben of die lachen. Sowieso dat wanneer een leerling aangeeft dat hij gepest wordt, er wat aan gedaan wordt en niet dat de docent iedere keer maar weigert er iets aan te doen zoals bij mij het geval was ‘want ze zag het zelf niet’.
Ik denk wel dat het goed is om sowieso ieder schooljaar een mentoruur in te plannen over pesten.

Ik vind het heel goed van je dat je zegt dat je er op let. Bij mij gebeurde er namelijk helemaal niets, ondanks dat ik ook tijdens lessen en in het oog van docenten werd gepest.

Ik ben het er wel mee eens hoor :’)
Het gebeurt nog steeds wel op scholen en het zal nooit helemaal stoppen ben ik bang, maar dan denk ik wel dat je er beter iets aan kan doen dan helemaal niks. En als een leerling laat weten dat hij of zij op internet gepest wordt en bewijs heeft dat het van een klasgenoot komt, vind ik ook wel dat die leerling dat aan moet kunnen geven. Niet dat de docent er dan iets aan mag doen (denk ik), omdat het niet tijdens lesuren gebeurt…

Misschien moeten de kinderen ook een cursus krijgen over pesten? Dat klinkt misschien raar, maar ze hebben niet altijd door dat het pesten is. Ik ben zelf iets van 12 jaar gepest, maar toen ik in de eerste klas kwam hoorde ik even bij de ‘coole’ meidengroep in de klas en de leidster daarvan mocht een meisje niet, waardoor we haar negeerden etc. Niks ernstigs, vonden we toen, maar zij bleek dat echt heel erg te vinden. Nu denk ik ook terug en vind ik het heel erg van mezelf, maar toen was ik blij om eindelijk van dat gepest af te zijn en had ik niet door hoe erg dat meisje het vond. Gelukkig hebben we het besproken en excuses aangeboden, maar niet elke gepeste durft er iets van te zeggen.

Ik zat ook in de tweede t/m de vijfde klas bij een meisje dat me om de een of andere reden echt niet mocht en altijd hele nare opmerkingen maakte en me gewoon echt een rotgevoel gaf, ik huilde mezelf heel vaak in slaap en durfde amper naar school. Zij dacht waarschijnlijk niet dat het zo erg was, maar voor mij was het verschrikkelijk.

Dus ja, kinderen hebben niet altijd door hoe erg het is. Vaak ook wel, maar niet altijd.

Als het via internet gebeurt kunnen wij daar vrij weinig mee. We kunnen er in ieder geval op letten dat het niet doorgaat inde klas, maar anders moeten de ouders met elkaar praten. Ik weet niet of de school dat mag, maar ik zou kijken of ik misschien beiden ouders mag uitnodigen voor een gesprek (wel laten wete wat het onderwerp is) en kijken of we het met een gesprek op school kunnen oplossen. Helaas heb je natuurlijk ouders die niet willen toegeven dat hun kind pest en er dus niet op in zouden gaan. En dan kan school ook weinig dan alleen opletten dat het op school niet gebeurt

Hoezo trainen? Niemand is zo achterlijk om het niet te merken dat er gepest wordt. En al helemaal niet als je sowieso al op die kinderen moet letten.
Ze moeten eerder naar de achterlijkheid van de leraren kijken :’’)

sorrynotsorry

Jammer dat je denkt dat het zo makkelijk is

Ik zou eerder kinderen een training geven. Leerkrachten trainen om in te grijpen, is de gevolgen aanpakken. Is het niet beter om de oorzaak aan te pakken? Ik heb het dan niet enkel over trainingen om ervoor te zorgen dat er minder kinderen gaan pesten, maar bijvoorbeeld ook trainingen om je als kind assertiever te gedragen en bijvoorbeeld meteen naar de juf te gaan als er iets mis is. Veel mensen worden bijvoorbeeld ook gepest als ze al volwassen zijn. Enkel maar straf geven, lost het probleem op dàt moment op, maar de kans dat het dan nog eens gebeurt, is er dan nog steeds. Al is het dat de pester een ander slachtoffer zoekt, of dat het slachtoffer op een nieuwe plek weer een pester tegen komt.

Die trainingen zouden daarom niet individueel moeten zijn, maar gewoon integreerbaar in de lessen. Ik had vroeger een zorgleerkracht, geen idee of dat in Nederland bestaat, maar die had gewoon een uurtje per week waarbij ze met ons over vanalles kon praten. Het lijkt me dat je dan ook een uurtje per week kunt vrijmaken om over vriendschap te praten en over hoe je je tegen pesters kunt weren bijvoorbeeld.

Ja, ik zal het al fijn vinden een leraar te hebben die zijn/haar best doet!

Ik vraag me af of dat zin heeft hoor. Sommige leraren gedragen zich gewoon als ‘meelopers’ en vinden het normaal als er gepest zou worden. Tenminste, ik denk dat sommige leraren hier wel bewust aan meedoen. Ik heb bijvoorbeeld een aantal leraren die me absoluut niet mogen terwijl ik nog nooit iets verkeerd heb gedaan, en zulke mensen zouden sowieso niet zo’n grote verantwoordelijkheid mogen hebben eigenlijk. Ik geloof echt niet dat elke leraar het beste voor heeft voor elke leerling, ook al is het belachelijk dat ze zo’n beroep hebben gekozen als ze het niet eerlijk uit kunnen voeren.
Bovendien pesten kinderen inderdaad ook niet alleen binnen het zicht van de leraren, wat iemand hierboven ook al zei.