[discussie] verkrachters moeten levenslang krijgen

Met dat laatste ben ik het zo verschrikkelijk met je eens. Mensen die verkracht zijn, worden (zo zie ik het) zo erg als ‘gebroken’ oid bestempelt, alsof ze geschaad zijn voor het leven. Wat ook zeker kan zijn, maar het tegenovergestelde ook.

^ Wil je misschien mijn citaat weghalen. :blush: Fijn dat je er ook zo over denkt trouwens.

Sommige mensen denken niet helder na (en zijn dus ontoerekeningsvatbaar) zodat ze bijvoorbeeld signalen verkeerd interpreteren of gewoon niet doorhebben dat ze iets fout doen (door bijvoorbeeld een stoornis). Ik vind dat hier wel rekening mee moet worden gehouden. Je hebt er niks aan om deze mensen op te sluiten, je moet ze hulp bieden.

Dus iemand met down-syndroom ook? Iemand die gedwongen en gemanipuleerd is?

iemand met down syndroom zeker wel ja. Een geestelijke beperking is geen vrijbrief.

-

^ Nee wat ik probeer te zeggen is dat je juist NIET getekent bent voor het leven. Ik vind het heel erg als mensen dat zeggen.

Ik vind dat ook een beetje gek, niet ieder slachtoffer is toch onschuldig? Je hebt ook verkrachtingen uit wraak.

Daders hebben ook een leven en ook een verhaal. Ik vind dat je ook zeker de achtergrond van de dader moet bekijken. Veel delicten komen ergens vandaan.

Dan nog :stuck_out_tongue: Dingen die uit wraak gebeuren horen toch ook bestraft te worden of is dat dan minder erg?

Levenslang is misschien in ons huidige systeem niet reëel, maar ik ben er absoluut voor dat er zwaardere straffen moeten komen voor wat voor geweldsdelicten dan ook. Maar dan moet de norm dus omhoog, je kunt niet alleen straffen voor verkrachtingen omhoog gooien.

Ja dat is waar.

Nee, ik vind niet dat verkrachters levenslang moeten krijgen. Als die straf echt zou plaatsvinden, vraag ik mij af wat voor straf moordenaars (moord met voorbedachte rade) moeten krijgen, de doodstraf?

Ik vind van niet, want het idee van de gevangenis is juist dat je de mensen een tijd uit de maatschappij haalt, ze hun fouten laat inzien en dan weer terug laat komen in de maatschappij.
En ja, het slachtoffer heeft er levenslang last van, maar dat kun je bij alles zeggen. ‘Ja, ik heb toevallig mijn hele leven last van diegene die mijn auto heeft gestolen.’ Dat geef je toch ook geen levenslang? Ik snap wel dat het een veiliger gevoel is als de dader levenslang in de gevangenis zit, maar er zijn ook afstandsregels etc.

Ik vind moord niet persé heel veel minder erg dan verkrachting dus als het aan mij zou liggen zou er voor allebei levenslang staan.

Ja mag ook levenslang. Maar het idee dat dit ook bij kinderen gebeurd… bahh

Dan verschillen we van meningen. Bij een moord kan je het slachtoffer nooit terugkrijgen, wat bij een verkrachting wel het geval is, dus naar mijn mening vind ik dat de straffen van moord hoger moeten dan een verkrachting. Als het verkrachting en moord is mag het wat mij betreft extra dubbele straf opgelegd worden dan alleen een moord.

Ik ken namelijk ook een meisje die een verkrachting heeft meegemaakt, en heeft PTSS eraan overgehouden, want het is een feit dat de helft van de meiden die een verkrachting hebben meegemaakt er PTSS aan overhouden. Maar na haar lange behandeling heeft ze nooit meer last gehad van herbelevingenen of depressies. Je leven is echt niet voorbij na een verkrachting, wat de meeste mensen wel schijnen te denken en zoals Coccolare al zei: met een goeie therapie en behandeling word het trauma echt wel verwerkt. Het belangrijkste is wel dat je proffesionele hulp zoekt.

Dit is niet naar jou gericht maar over het algemeen: en niemand moet mij nu vertellen dat ik mij niet in het slachtoffer inleef. Nee, daarom dat ik haar situatie ook als voorbeeld geef, wat ook best de realiteit kan zijn. Hoe verbazend het ook voor sommige kan zijn.
Verder herken ik het heel erg wat Coccolare zei dat wraak niet de optie is en dat vaak de oorzaak is dat het trauma niet verwerkt is, maar ik kan heel goed begrijpen dat sommige mensen daarin tot staat zijn. Maar dat komt écht doordat het trauma niet verwerkt is
Wraak is bijna altijd het gevolg van: pijn, verdriet, niet accepteren dat het gebeurd is, etc. Het beste is dat je daarvoor hulp zoekt om het te verwerken. Als het trauma niet verwerkt is heet het PTSS, en voor PTSS zijn er hele goeie en verschillende behandelingen. Als de ene behandeling niet werkt is er het andere.

-

Ik weet ook helemaal niet of dat echt zo is hoor, maar dat vermoed ik. Het is ook gewoon een heel moeilijk onderwerp. Maar mijn uiteindelijke punt: je kunt niet zeggen voor iedere verkrachting > levenslang. Er moet individueel gekeken worden.