Discussie: tijdschriften

De jeugd (12-16) leest geen tijdschriften meer.

Waar/niet waar en waarom?

(Met het stijgende gebruik van Youtube, de komst van vloggers e.d heb ik het idee dat internet steeds vaker het tijdschrift vervangt.)

Ik heb sowieso nooit het nut gezien van tijdschriften, vond ze altijd maar veel te duur voor wat je ervoor terug krijgt.

Tijdschriften lees en koop ik niet zo heel veel (meer), boeken wel, maar daar vroeg je niet om :stuck_out_tongue: . Ik gebruik wel enorm veel YouTube. Ik ben 14

Ik denk dat het ook meer is omdat er niet veel tijdschriften zijn die voor deze doelgroep zijn, alleen als het om mode gaat…
Ik bedoel je hebt wel den Girlz, Fashionista, Glamour, Grazia en een Linda versie voor jongeren. Ik las altijd de CosmoGirl, maar die bestaat geloof ik niet meer.

Ik kon vroeger gratis tijdschriften lezen en las er dus best veel!
Dat was wel van mijn 11e tot mijn 14e denk ik. Daarna verdwenen er wat bladen en was ik er zelf ook een beetje klaar mee.
Ik weet niet hoe dat was geweest als ik ze had moeten betalen…

Wat is dan de reden dat je bijna geen tijdschriften meer koopt en leest? Komt dat door Youtube enzo?

Ze zijn dus eigenlijk te duur voor wat ze bieden zeggen jullie?

Nee, klopt. Je moet de stelling ook met een korreltje zout nemen.

Ik snap je punt maar je hoort ook vaak dat mensen papier een toegevoegde waarde vinden. Een tijdschrift met alle informatie bij elkaar en daadwerkelijk in je hand. Geldt dat nog denk je of echt verleden tijd?

Ik denk zelf dat het inderdaad ligt aan de prijs die je er voor betaald en dat het eigenlijk allemaal toch op internet is te lezen. De meeste artikelen die in de tijdschriften staan kun je ook vinden op de website van het tijdschrift. Zo zie je vaak genoeg artikelen van Cosmopolitan in je Facebook tijdlijn tegen komen. Er staat zelfs vaker meer om de website van het tijdschrift dan daadwerkelijk in het tijdschrift zelf. Natuurlijk ga je dan liever naar de website wat gratis en overzichtelijk is (en wat je lui via je smartphone kunt doen) dan dat je rond de €4,00 betaald voor een tijdschrift wat je daarna toch weer weg gooit.

Dat is allemaal waar. Het is zo dat tijdschriften steeds vaker linken naar hun website en daar ook extra informatie op hebben staan. Alleen toch ben ik benieuwd of het papieren tijdschrift dan echt geen toevoegde waarde meer biedt ten opzichte van het internet. Gaat gemak boven de ervaring?

Zelf vind ik het toch wel lekkerder om een tijdschrift in mijn handen te hebben. Heeft toch een beetje een andere ervaring. Waarom ik het niet doe? De prijs die er voor moet betalen en het tijdschrift na een keer lezen toch weer weg gooi. Zonde van mijn geld als ik het online kan lezen.
Mijn conclusie over deze discussie zou zijn is dat de jeugd geen tijdschriften gaat kopen vanwege het geld en omdat we allemaal altijd op onze telefoon zitten waar we het ook kunnen lezen. Geef toe: hoeveel boeken worden er bijvoorbeeld nou nog gelezen door de jeugd van die leeftijd. Nog veel minder dan tijdschriften! In de zomermaanden worden tijdschriften en boeken wel beter verkocht omdat de jeugd dan wat te doen heeft op het strand of bij het zwembad omdat hun telefoon niet werkt zoals ze willen op vakantie.

Niet waar. Het ligt echt aan het soort tijdschrift, als het onoriginele tijdschriften zijn die gaan over roddels en beroemdheden wordt het inderdaad minder gelezen; op het internet staat immers alles veel sneller en dat is - meestal - gratis. Het enige waar zij zich mee kunnen onderscheiden zijn exclusieve artikelen - maar dat is nogal lastig voor die doelgroep, een interview met Kim K is toch niet zo makkelijk te krijgen, haha - of grote posters. Dit gezegd hebbende zijn er ook nog tijdschriften die het wél goed doen en nog gelezen worden. Nu heb ik niet de verkoopcijfers bij de hand, maar de Donald Duck doet het volgens mij nog steeds goed (en valt deels binnen de doelgroep in jouw stelling). Naar mijn idee door een combinatie van originaliteit en onvindbaarheid op het web, daarbij is het ook nog herleesbaar. Kwaliteit komt in deze tijden meer naar voren. Literaire tijdschriften doen het bijvoorbeeld ook niet slecht en combineren het blad met het internet - al is die doelgroep wel anders en hebben ze ook recht op subsidies.

Waar. Natuurlijk zijn er wel een paar jongeren die nog tijdschriften lezen, maar het aantal is wel flink afgenomen door het internet. Plus tijdschriften zijn best wel duur. Ik koop af en toe nog wel eens een tijdschrift. Soms zijn ze wel leuk. Maar heel veel tijdschriften boeien me verder niet zo,ze zijn voor mij gewoon vaak het geld niet waard.

Verder voel ik me wat te oud voor tijdschriften als fashionista en zo, maar tijdschriften voor volwassen vrouwen vind ik ook niks aan. Ik zit er net een beetje tussenin.

Bijna iedereen heeft een smartphone en alle informatie die in tijdschriften/kranten staat kun je veel sneller lezen op internet.

Ik las vroeger altijd MeidenMagazine en Girlz! maar m’n vader had m’n abonnement zonder reden gestopt, en sindsdien lees ik ze dus ook niet meer lol.

Geen idee eigenlijk. Ik las op die leeftijd graag tijdschriften en ik kreeg ook wekelijks of maandelijks (ik mocht kiezen) een boekje van mijn moeder. Maar goed, ik ben nu al 27 dus dat is ook alweer een tijd geleden. Is wellicht nu ook anders geworden. Ik heb nu ook genoeg aan het internet en ik lees liever een boek nu.

Dat is ook waar. Ik las vroeger ook de hitkrant bv. voor alle nieuwtjes over sterren en geboortedata van bekendheden. Dat kun je nu allemaal op het internet vinden.

Daar ben ik het zeker mee eens. Tijdschriften zoals Donald Duck bieden inderdaad originele content waardoor je de tijdschriften wel blijft kopen. Interessant!

deels wel! Waarom zou ik geld betalen voor tijdschriften die toch bijna alleen maar over mode of makeup gaan terwijl ik het zo kan opzoeken op yt? Ik zou wel bijv. heel graag een abonnement willen op een bepaald Amerikaans tijdschrift, alleen heb ik nog geen idee hoe ik die naar nl kan gaan halen…