Hallo,
De laatste maanden ben ik steeds meer geïnteresseerd geraakt in thuisscholing. Eerst was ik aan het opzoeken hoe dit in Amerika geregeld was en vervolgens ben ik ook gaan kijken hoe dit in Nederland geregeld is.
Amerika
In Amerika is 2,9% van de bevolking homeschooled. (+/- 2 miljoen) In Amerika mag iedereen vrij kiezen of je thuisscholing wilt hebben. Vaak komt thuisscholing voor in grote families met veel kinderen maar ook bij ouders met maar één kind. De redenen zijn verschillend.
Nederland
In Nederland zijn er veel minder kinderen die thuis les krijgen. Volgens de wet moet ieder kind tot en met 18 jaar naar school. Maar leren en stof opnemen betekent niet het naar een school gebouw gaan. In Nederland zijn de redenen voor thuisscholing vooral omdat men het niet eens is met een opvatting/geloof van de school of omdat de leerling pedagogische of emotionele redenen heeft. Het is in Nederland dus wel mogelijk. (maar gewoon heel streng gecontroleerd.)
Ik weet dat Amerika niet met Nederland te vergelijken is, maar om de verschillen weer te geven en om uitleg te geven van redenen heb ik het bovenstaande stuk tekst, erbij gelaten.
In Nederland kun je online klassen volgen, ook voor het middelbaar onderwijs. Op websites zoals LOI of NHA worden lessen verkocht op het niveau van havo, vwo en vmbo. Dus er ís een aanbod.
Mijn Mening
Ik vind thuisscholing een optie die meer aandacht moet krijgen omdat veel leerlingen problemen hebben met de regels op een school. Zelf zit ik gewoon op een openbare school maar ik ben het eigenlijk 9 van de 10 keer niet eens met de manier van lesgeven of de manier van behandelen van leerlingen. Ik laat mijn meningen ook weten aan de school, maar ze lijken er niets mee te doen. En vooral op mijn middelbare school wordt je óf heel erg ‘aan het handje’ gehouden.
Verder verschilt het voor iedereen. Ben je graag alleen of moet je mensen om je hebben, werk je zelfstandig of juist niet, heb je de kracht om leerstof alleen te leren enzovoort. Verder geloof ik niet in de vooroordelen van ‘kinderen die thuisscholing volgen lopen dagen in hun pyjama rond’ of ‘ze hebben geen vrienden.’
Ik wil graag jullie mening weten! Wat vinden jullie van het thuisscholingsidee in Nederland? Vind je dat dit meer aandacht moet krijgen, of zie je het nut er totaal niet van in? Tell me your opinion!
Voor meer informatie: http://www.thuisonderwijs.com/algemeen/index.html
ps. Ik weet dat dit momenteel geen actief onderwerp is in het nieuws, maar de mening van andere op dit onderwerp daar ben ik al erg lang benieuwd naar! Dus laat je mening horen!