[discussie] Thuisscholing voortgezet onderwijs

Hallo,

De laatste maanden ben ik steeds meer geïnteresseerd geraakt in thuisscholing. Eerst was ik aan het opzoeken hoe dit in Amerika geregeld was en vervolgens ben ik ook gaan kijken hoe dit in Nederland geregeld is.

Amerika
In Amerika is 2,9% van de bevolking homeschooled. (+/- 2 miljoen) In Amerika mag iedereen vrij kiezen of je thuisscholing wilt hebben. Vaak komt thuisscholing voor in grote families met veel kinderen maar ook bij ouders met maar één kind. De redenen zijn verschillend.

Nederland
In Nederland zijn er veel minder kinderen die thuis les krijgen. Volgens de wet moet ieder kind tot en met 18 jaar naar school. Maar leren en stof opnemen betekent niet het naar een school gebouw gaan. In Nederland zijn de redenen voor thuisscholing vooral omdat men het niet eens is met een opvatting/geloof van de school of omdat de leerling pedagogische of emotionele redenen heeft. Het is in Nederland dus wel mogelijk. (maar gewoon heel streng gecontroleerd.)

Ik weet dat Amerika niet met Nederland te vergelijken is, maar om de verschillen weer te geven en om uitleg te geven van redenen heb ik het bovenstaande stuk tekst, erbij gelaten.

In Nederland kun je online klassen volgen, ook voor het middelbaar onderwijs. Op websites zoals LOI of NHA worden lessen verkocht op het niveau van havo, vwo en vmbo. Dus er ís een aanbod.

Mijn Mening
Ik vind thuisscholing een optie die meer aandacht moet krijgen omdat veel leerlingen problemen hebben met de regels op een school. Zelf zit ik gewoon op een openbare school maar ik ben het eigenlijk 9 van de 10 keer niet eens met de manier van lesgeven of de manier van behandelen van leerlingen. Ik laat mijn meningen ook weten aan de school, maar ze lijken er niets mee te doen. En vooral op mijn middelbare school wordt je óf heel erg ‘aan het handje’ gehouden.
Verder verschilt het voor iedereen. Ben je graag alleen of moet je mensen om je hebben, werk je zelfstandig of juist niet, heb je de kracht om leerstof alleen te leren enzovoort. Verder geloof ik niet in de vooroordelen van ‘kinderen die thuisscholing volgen lopen dagen in hun pyjama rond’ of ‘ze hebben geen vrienden.’

Ik wil graag jullie mening weten! Wat vinden jullie van het thuisscholingsidee in Nederland? Vind je dat dit meer aandacht moet krijgen, of zie je het nut er totaal niet van in? Tell me your opinion!

Voor meer informatie: http://www.thuisonderwijs.com/algemeen/index.html
ps. Ik weet dat dit momenteel geen actief onderwerp is in het nieuws, maar de mening van andere op dit onderwerp daar ben ik al erg lang benieuwd naar! Dus laat je mening horen!

Ik denk niet dat het slim is. Je mist een groot deel aan sociale ontwikkeling en ik denk dat het niveau in thuisscholing heel anders is dan op een reguliere school.

En dat je het niet met de regels eens bent… that’s life.

Yep, daar zit wat, maar het kan wel erg uit de hand lopen… Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, hoe is het niveau verschillend met de gewone reguliere middelbare school.

Hm het is maar een wilde gok hoor want ik heb er ook geen verstand van haha. Maar op een middelbare school is de stof die je leert gericht op het centraal examen. Thuisleraren zijn vaak particulier en zullen (denk ik) hele andere richtlijnen hebben qua lesstof en wat belangrijk is en wat niet.

Ik ben het er niet mee eens. Na mijn idee heeft school een rol in de sociale ontwikkeling van een kind. Op school leer je contacten te leggen met andere leeftijdsgenoten en leer je ook samen te werken. Kan je dit thuis? Nee, want daar heb je geen andere leeftijdsgenoten.
Tuurlijk kunnen ze op een sport gaan en hier dan contact leggen met andere leeftijdsgenoten, maar dit is toch anders. Op school ontstaan nu eenmaal vaker de vriendschappen en meestal is het ook nog eens zo dat bij een sport een team voor een aantal jaren hetzelfde blijft. Op een middelbare school veranderen de klassen elk jaar, zo leer je dus met verschillende soorten mensen om te gaan en niet alleen met je vaste groepje.

Als ik terug zou kunnen in de tijd dat ik nog op de middelbare zat en mijn moeder zou aan mij vragen wat ik het liefst zou willen. Dan koos ik voor school.

Maar bij studiepaketten zoals bij LOI en NHA krijg je boeken toegestuurd waarbij juist alleen de eindexamenstof staat. Je moet dan alsnog eindexamen maken!

Dit vond ik ondanks ons meningsverschil een hele mooie uitspraak, hihi :flushed:

Aan de ene kant ben ik het er niet mee eens, naar mijn mening is school enorm belangrijk voor o.a. sociale contacten. Aan de andere kant lijkt thuisscholing mij goed voor mensen die bijvoorbeeld door gezondheidsproblemen niet goed mee kunnen komen op school.

Ik doe nu een lerarenopleiding Engels. Ik moet veel onderwijskundige en pedagogische boeken lezen. En wat echt heel belangrijk is voor een puber is de sociale interactie met de rest van de klas. In die periode is het ontwikkelen van een eigen identiteit en het horen bij een groep heel belangrijk. Ik denk dat als je thuisscholing krijgt dat je de ontwikkeling van sociale eigenschappen niet bevorderd en uiteindelijk achterblijft. En daar kan je de rest van je leven last van hebben.

Ik heb i.v.m. privacy redenen een thuisstudie gedaan. Mits je voldoende discipline hebt om er zelf iedere dag voor te gaan zitten is het een prima oplossing voor kinderen die om welke reden dan ook liever thuis leren dan op school.

Ik vind het onzin. Als er niks met je aan de hand is zou je gewoon naar school moeten gaan (voor kinderen met een beperking kan ik het ergens nog wel begrijpen). School is goed voor je sociale ontwikkeling en ik denk dat je er ook veel meer zal leren.

Inderdaad. In Nederland woont niemand dusdanig ver weg van een middelbare school dat je uren in de trein zit om er te komen (meeste mensen die ik ken hebben niet langer dan een uur fietstijd nodig gehad voor de middelbare). Daarbij leer je ook met mensen omgaan en krijg je er vrienden :slightly_smiling_face: .

Er zijn genoeg andere dingen die je kunt doen voor je sociale ontwikkeling dus dat vind ik eigenlijk geen reden om een kind liever naar school te willen sturen dan thuis te laten studeren.

Van mijn vriendinnen zit er geen één op mijn school. Ik heb ze leren kennen via sport of werk. Dus ik ben van mening dat het verschilt per kind of het beter is om hem/haar naar school te sturen of thuis te laten studeren. Want het is maar net hoe je ermee omgaat.

Ik woon in België en hier hebben we de examencommissie. Ik weet niet of dit in Nederland bekend is? Ik doe hier aan mee. Dit is een soort thuisstudie alleen krijg je geen les maar moet je alles alleen leren. Ik had op zich geen drastische redenen om van school te gaan en dit te doen, maar ik ben blij dat ik het heb gedaan. Ik had op mijn school ook geen echte vrienden dus ik denk dat je over het algemeen dat sociale zelf in de hand hebt. En ik weet dat er sommige mensen zijn die écht behoefte hebben aan thuisstudie dus ik zou het zeker niet afschaffen o.i.d.

Ik vind het juist belangrijk dat kinderen naar een middelbare school gaan. Het is belangrijk dat je dat sociale stukje mee krijgt van leren omgaan en samenwerken met anderen. Leren omgaan met situaties waar je het niet mee eens bent vind ik ook erg belangrijk. Als jij het later niet mee eens bent met de regels op je werk kun je wel ontslag nemen maar waar kun je dan werken? Soms zijn er gewoon geen andere mogelijkheden.

Daarbij lijkt mij de stap van thuisscholing naar een studie erg groot, ik vraag me dan ook af wat de statistieken zijn van kinderen die thuisscholing krijgen en daarna een studie gaan volgen. Ook omdat ik me afvraag hoe goed de kwaliteit van thuisscholing is. Hoe krijg je hulp als je ouders bijvoorbeeld niet goed zijn in een bepaald onderwerp?

Ik zie dat het hoogste percentage kinderen in amerika thuis wordt gehouden ‘to provide religious or moral instruction’ en dit vind ik echt zo’n enorme bullshit. Religie zou iemands opleiding en dus toekomst niet in de weg mogen staan.

Ziekte of beperkingen heb ik natuurlijk geen problemen mee, dat is onmacht.

Ik vind niet bepaald dat het onderwijs goed in elkaar zit (althans niet voor iedereen), maar ik denk dat het voor een kind altijd nog beter is om naar een school te gaan dan thuis te blijven. Op school leert een kind wel om met anderen om te gaan en ik denk dat dat sowieso heel belangrijk is.

Ik wist dat thuisscholing in België anders geregeld was, maar hoe wist ik niet. Thanks! Volgensmij is dit ook een erg goed systeem als ik het zo hoor!

Ik denk dat er ook gewone thuisscholing bestaat dus dat je wel thuis een leerkracht krijgt enz. Dit is gewoon iets waar je ook voor kan kiezen :slightly_smiling_face:

Het gaat niet over ‘vriendloos’ zijn. Het gaat over je sociale ontwikkeling. Leren omgaan met andere personen, leren samenwerken, leren je aan te passen etc. Het gaat er niet om wie de meeste vriendjes heeft.