[Discussie] Stop Phubbing?

Ik was laatst met nog drie andere vriendinnen in een restaurant. Twee van ons vier hadden de hele tijd de mobiel naast zich liggen en zatem er ook regelmatig op te kijken. Sorry maar dat vind ik echt asociaal. Laat dat ding dan gewoon in je tas als je de verleiding niet kan weerstaan. Zelf ben ik best afhankelijk van mijn smartphone, dat geef ik eerlijk toe. Maar ik vind uet echt niet kunnen om dat ding erbij te pakken als je bijvoorbeeld op een verjaardag zit. Helaas zie je toch dat veel mensen dit wel doen, erg jammer

Dit ja. En dan heb je ook nog die mensen die helemaal gaan flippen als ze wel zien dat jij het gelezen hebt. In een minuut tijd krijg je dan honderd vraagtekens opgestuurd. Ugh please ik wil echt niet dat mensen van mij verwachten dat ik meteen wat terug stuur.

Ik haat dat zo hard. Ikzelf check ook wel eens mijn Facebook of mails tijdens een conversatie, maar dan zeg ik ook eventjes aan mijn gesprekspartner(s) dat ik dat ga doen. Het is erg onbeleefd om gewoon af te dwalen op je smartphone en de andere compleet te negeren…

Dit inderdaad! ik heb het echt zovaak gehad dat ik een dag lang niet online was geweest, en de volgende dag weer kijk en reacties zie als: ‘‘jij reageert altijd fcking laat’’ Ja, sorry maar ik heb ook nog een leven daarnaast dan mijn mobiel. :’’)

Ik vind het als ik met vriendinnen zit wel een beetje irritant maar daar blijft het ook bij. Wanneer ik bijvoorbeeld in de bus/trein zit dan ga ik liever op mijn smartphone gesprekken voeren. Ik vind het persoonlijk vaak ‘ontspannend’ om even op m’n mobiel te zitten. Dus echt problemen heb ik er niet mee.

Zooo herkenbaar.

Ik vind het zo aso als mensen op hun telefoon zitten terwijl je wat met ze aan het doen bent. Als ik een dagje met iemand weg ga laat ik m’n telefoon het grootste gedeelte van de tijd in m’n tas zitten omdat ik met degene met wie ik op stap ben bezig wil zijn, niet met m’n telefoon. Af en toe even op je telefoon kijken vind ik geen probleem, maar hele whatsapp gesprekken voeren of continu facebook checken wel. Vooral tijdens het eten.

Een vriendin van me heeft met haar vriendengroep de regel dat als ze uit eten gaan/iets gaan doen iedereen zijn telefoon op heen stapel op de tafel legt en dat degene die het eerst zijn telefoon pakt de rekening betaald. Vind ik op zich best een goed idee :’)

Dat is iets wat ik dus nooit zou doen. Ik ga niet mijn telefoon op tafel in het zicht leggen. Hij zit in mijn tas en blijft daar.

De eerste die z’n telefoon uit z’n tas haalt dan, het idee om als regel te hebben dat je met elkaar bezig bent en dat niet iedereen op z’n telefoon zit. Of die krengen dan op de tafel of in je tas zitten maakt toch niet uit.

Leuk initiatief om phubbing tegen te gaan vind ik haha :grinning:

Verder heb ik alle reacties gelezen en wauw ik had niet verwacht dat zoveel mensen zich eraan irriteerden. Dat betekent dus (zoals sommigen al zeiden) dat niet iedereen meedoet aan die trends zoals vaak wordt gedacht. Hopelijk blijft dat zo, echt sociaal contact voelt fijner.