[Discussie] Stop Phubbing?

Hey meiden!

Volgens mij bestaat hier nog geen topic over maar onlangs werd ik geïntroduceerd aan een nieuwe term:

Phubbing, het is een samentrekking van de woorden phone en snubbing (negeren). De betekenis van het woord is iets dat wij allemaal waarschijnlijk eens doen, namelijk het negeren van onze vrienden, familieleden, enz. ten voordele van onze smartphone. Je kent het wel, je zit met een vriendin op café en je wil iets vertellen over je crush, maar je merk snel dat je vriendin niet luistert omdat zij haar status op FB aan het updaten is.

Waarschijnlijk zijn we er niet echt van bewust als we het doen, maar ik ben benieuwd naar jullie visie hierover. Moeten wij dit er gewoon bijnemen omdat het een gevolg is van technologie of moet dit bestreden worden ten voordele van het echt sociaal contact?

Ik vind het bv raar dat we soms het virtuele boven het reële plaatsen, we lijken zo afhankelijk van technologie en ik irriteer me er ook erg enorm aan als iemand het bij mij doet :cold_sweat: Het lijdt precies ook tot meer individualisme.

Er bestaan initiatieven om deze trend tegen te gaan bv op de site http://stopphubbing.com/ staan er tips om phubbing te vermijden. Vinden jullie het overdreven dat mensen met zulke initiatieven afkomen? Of is dit echt nodig in de maatschappij van vandaag?

Ik heb geen smartphone, dus zelf doe ik hier absoluut niet aan. Mijn vriend spijtig genoeg wel, en daar heeft hij al vaaak commentaar op gekregen van mij. Ondertussen laat hij zijn gsm dus gelukkig in zijn zak steken als we aan het eten zijn of een spelletje spelen ofzo.

Ik vind het heel onbeleefd om continu met je gsm bezig te zijn als je een gesprek of activiteit met iemand aan het doen bent. Even een smsje beantwoorden, oké, dat doe ik zelf ook, maar op facebook of youtube zitten doe je maar als je alleen bent.

Wauw geen smartphone, dat is straf in een samenleving als de onze, nice!. Bij ons op de faculteit hadden ze eens gevraagd wil geen smartphone had. Een vijftal mensen van de 300 stak zijn hand op. En waarom heb je er geen? Heb je er geen behoefte aan of ben je echt “tegen” de smartphone?

Geen behoefte vooral. Ik vind het een beetje overbodig om elke 5 minuten je mails, facebook, youtube enz. te kunnen checken. Een telefoon is voor mij een manier om bereikbaar te zijn als dat nodig is. Dus om te bellen of smsen. En als ik dan eens op de laptop zit, heb ik ook meteen veel nieuwe zaken om te bekijken of te lezen, op mijn gemak. Ik merk dat mensen die continu op hun gsm zitten vaak snelsnel moeten kijken en niet echt bewust alles meemaken wat ze zien op dat ding. Dan concentreer ik mij op die momenten dat ik toch geen tijd heb voor facebook liever op wat er zich op dàt moment in het echt afspeelt. En als ik dan wel tijd heb voor facebook, kan ik daar ook helemaal in op gaan zonder continu afgeleid te worden.

Dusja, eigenlijk een combinatie, ik vind het voor mezelf niet nodig, maar daarboven vind ik het ook een nutteloze uitvinding die meer slecht dan goed doet. Al is het niet zo dat ik me eraan erger als iemand anders wel een smartphone heeft, zolang ze er maar niet op bezig zijn als ze tegen mij praten.

^ Ik vind het wel goed hoor, dat mensen geen smartphone hebben. Zelf heb ik er wel 1 maar geen abonnement en dus geen internet buiten de deur. Bevalt me prima overigens.
Ik irriteer me altijd kapot als ik iets wil vertellen en iemand reageert gewoon niet omdat diegene druk bezig is met de telefoon. Ik loop altijd gewoon weg dan want als iemand mij negeert, dan steek ik ook geen moeite in jou. Ook als ik ergens ben met meer mensen praat ik niet tegen iemand die met zn telefoon bezig is.

Ugh ja, een paar jaar geleden had ik daar vooral heel veel last van. Zou je met een groepje samen wat doen, zat iedereen alleen maar op whatsapp. En ik als enige persoon zonder smartphone mocht er dan een uur voor het idee bij zitten :’)

Nu ik wat ouder ben en de mensen met wie ik omga dus ook is het niet meer zo’n probleem. Natuurlijk halen mensen hun mobiel er soms bij maar dat moet gewoon kunnen. Denk alleen niet dat zo’n initiatief uit gaat maken.

Ik heb ook een enorme hekel aan zulke mensen, ik heb zo’n vriendin die continu smst (gesprekken aan het voeren dus) terwijl ik tegen haar aan het praten ben.

HALOOOO?! er zit een levend persoon voor je waar je ook me kan praten!

Als ze bij mij komt weet ze dat ze standaard haar telefoon moet afgeven. Die mensen gaan echt niet dood als je 2 uur later antwoord ofzo.

Ik heb zelf geen smartphone, ben ook niet echt een persoon die veel op haar telefoon zit, soms kan ik gewoon 2 dagen vergeten dat ik dat ding heb. Maar dat wil niet zeggen dat ik onbereikbaar ben ofzo, ik kan net zo goed op facebook op mijn computer. Heb er dus echt geen behoefte aan.

Ik had zulke reacties niet verwacht, aangezien echt heel veel mensen dat doen :stuck_out_tongue: Maar ik kan me zeker vinden in jullie reactie, ik vind het ook irritant, alleen doe ik het ook (onbewust)… :roll_eyes:

Echt heel straf van jullie om geen smartphone te hebben,niet iedereen zou het aankunnen. Ik denk dat ik een tijdje wel zonder kan, maar niet te lang (enkele weken max)

Ach, ik denk dat iedereen het ook weleens doet, ik ook. Maar als ik dat doe dan is het wel een teken van dat ik me verveel. Als ik met een vriendin afspreek, dan komt mijn mobiel niet eens uit mijn tas.

Ik vind dat het ook wel aan de situatie ligt. Met vrienden doe ik het niet, maar in mijn pauze op werk wel.

ik zit er niet zo mee maar dat is omdat ik het zelf ook best snel doe.

Zitten je collega’s er dan bij? Zou je alleen zitten tijdens de pauze dan is het eigenlijk geen phubbing meer.

Ja collega’s zitten er ook bij. Maar dat zijn geen ‘vrienden’ van mij en geen mensen waarmee ik de hele tijd wil kletsen. Mijn pauze is voor mij om even te eten en bij te komen en dat vind ik heerlijk met mijn telefoon.

Snap ik, ik zou hetzelfde doen.

Ik heb er niet veel last van en ik doe het zelf ook niet. Ik heb wel een smartphone, maar geen abonnement. Heb dus alleen thuis en op de uni internet en dat zijn de enige plekken waar ik het ook nodig heb en het bevalt mij prima zo. Mijn vriend wil nog wel eens zijn telefoon erbij pakken, maar zolang het bij af en toe even naar de tijd kijken , of even snel een berichtje versturen blijft vind ik dat prima. Zodra ik merk dat hij (of iemand anders met wie ik op dat moment afspreek) meer aandacht heeft voor zijn telefoon dan voor mij zeg ik er gewoon wat van. Meestal is het een automatisme en hebben ze niet eens door dat ze er zo mee bezig zijn.

Dit inderdaad. Als mijn vrienden het wel zouden doen, zouden het eerlijk gezegd ook niet mijn vrienden zijn.

Ik heb soms geen zin/tijd om op mensen te reageren. Als het echt zo dringend is, bellen ze wel. Ik vind het vooral irritant als iemand dan “?:face_with_raised_eyebrow:!?!!!” gaat sturen, terwijl het over iets totaal onbelangrijks gaat. Daarom vind ik het heerlijk als de telefoon helemaal uit staat.

Niet helemaal ‘phubbing’ gerelateerd, maar ik vind het vooral vervelend dat mensen er van uitgaan dat iedereen de hele dag op zijn telefoon zit te kijken en overal internet heeft. Niet iedereen doet aan die hele telefoon en apps hype mee.

Eens
Ik zou best 2 of 3 dagen zonder Whatsapp kunnen, dat overleef ik wel.
Het gebeurd zat dat veel mensen mobiele telefoons als de ‘‘nieuwe ziekte’’ wat verslavendwekkend is en dat ook zien wat mij ook nogal irriteerd, want niet iedereen met een smartphone zit er in sociale situaties ook altijd op. Ten eerste hebben sommige ook niet eens overal internet. :’)

Maar als ik in de bus zit of ergens op moet wachten zit ik ook gewoon op mijn mobiel, maar niet als er iets word uitgelegd of iemand verteld zijn verhaal.

Precies. Ik krijg zovaak whatsappjes met de tekst:
‘Hallo?’
‘?’
‘Waarom reageer je niet?’
‘Kom online!’
‘Wat ben je aan het doen?’

Uh. Sorry dat ik ook nog andere dingen doe dan met mijn mobiel 24/7 in mijn handen lopen.